"fungerande motor".........!!!

Prata om vad du vill
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

"fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Hur skulle ni definiera det begreppet ?

Just nu sitter jag i en sits där jag inte vill vara och vill höra hur fler tänker här på forumet. Köper man en motor och den "fungerar", vart drar man gränsen för att det inte är en fungerande/icke fungerande motor ?

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: .....bara en känsla som kryper längst ryggraden just nu
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av crowan »

Är det ett köp/sälj scenario eller bara en teoretisk fråga?

Om man säljer en bil med fungerande motor så borde det innebära att du kan köra några mil innan det är uppenbart fel på den. Men sen är det gamla bilar och allt kan hända. Eller vad tycker andra?
clubman 1330
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av Litenmentuff »

fungerar den under provkörning och man betalar och börjar åka hemmåt och motor rasar så har man inte mycket att komma med till gamla ägaren då allt kan hända.

vill man ha garantier så får man köpa på firma.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Motorn provkördes inte eftersom den inte var monterad.

Lång saga kort, Frågar i vilket skick motorn är innan köpet och fick svaret att den är provkörd och den fungerade.

1. Bara en av cylindrarna lyckades hålla någorlunda tryck, när jag drog runt motorn för hand, utan spärrskaft eller nått
2. Olje rören satt inte fast som går till filtret
3. Nya rengjorda stift som ser bra ut på utsidan och på insidan av toppen
4. Kan inte tänka mig att motorn har gått bra på 2 cylindrar, då avgas ventilsäten är helt kassa i cylinder 2 och 3
5. Avgasventilen i cylinder 3 helt deformerad och det fattas bitar på den

Men trots dessa fel har man av nån mirakulös anledning fått igång motorn och fått den att gå helt ok. Vet inte hur koja motorer fungerar på 2 cylindrar men jag är imponerad om man kan köra motorn i det skicket.

Bitarna från avgasventilen borde ha lämnat några spår på cylinderväggarna men de e lena som bäbisrumpor

Toppen och ventilen, 2 och 3 avgas ventilernas säten är slut och måste bytas.
Bild
Bild

cylindern där trasiga ventilen satt, inte ett spår på väggarna av metallskrap från bitarna som lossnat från ventilen
Bild

Här trodde man att man kunde skruva isär motorn och byta till remoteväxellådan......HELL NO....fick jäkligt fin överraskning istället och onödiga utgifter på en motor jag förmodligen inte kommer ha kvar speciellt länge :evil:

Nämner inga namn
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har själv köpt fungerande motorer igenom åren. Den första jag köpte och monterade i visade sig ha undermåligt oljetryck (ca 2kg)...
Så jag körde den med detta i bakhuvudet till det bittra slutet! (vevlagerknack efter ett års daglig körning)

Efter detta bad jag alltid om att få kolla oljetrycket på plats så att säga. Dvs kopplade in en oljetrycksmätare, ur med stiften och dra runt motorn på starten tills oljetryck uppstod. Bra tryck= Köpte, monterade i och körde. Dåligt tryck=Prutade ner, köpte och monterade itu motorn och fixade!

Du hann svara, lägga upp bilder innan jag hann slänga upp det ovannämnda! Är det en 998cc? Isf har jag en jätte-fräsch 998cc org.topp liggandes om du vill köpa! :)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Ja det är bara att bita i det sura äpplet helt enkelt och inse att ärliga människor finns inte oavsett ålder..............

Fick ett större projekt än jag hade räknat med, men vilken tur att man gillar att skruva bil, men gillar inte räkningarna som kan bli pga det :mrgreen:

Måste kolla hur det ser ut efter räkningarna denna månad, och se över vad som behövs inhandlas till kojan. Betraktar motorn som slutkörd i dagsläget och utgår ifrån det. Så om man hittar nått som är bra i motorn är det bara bonus
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Ja o förresten så kan tilläggas att det saknades nedre brickor till alla fjädrarna och inga ventiltätningar fanns där heller (har förstått att alla inte har dessa tydligen).

Så toppen kommer och bli en fin prydnad i garaget.......få se vad jag ska hitta på. Kanske gör en skruvmejsel ställ av den eller nått annat kul. För att renovera den kommer inte på frågan då det blir billigare att köpa nytt
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av BOA »

Bäste ”Mojoman”
Jag är mycket imponerad av den energi du lägger ner på ditt projekt. Har följt det hela tiden här på forumet. Men nu börjar du hamna på lite ”djupt vatten” tycker jag.

När du köpte renoveringsobjektet av mig fick du med en massa delar. Det var det jag själv hade samlat ihop till detta projekt. Motor som hade suttit i bilen var utan topplock och hade därmed fastnat. Skickade då med en extramotor med Rod Change-låda, original till bilen var Remote-låda. Förklarade då att med de här delarna skulle du kunna bygga ihop ett komplett drivpaket. Extramotorn har vi för ett antal år sedan startat upp. Den stod då på en pall med kylaren monterad, förgasare och grenrör kopplat till ett avgassystem. Och en lös oljetrycksmätare inkopplad. Vad jag kan se nu idag så kan den inte ha gått speciellt bra!

Du fick så mycket extradelar med så du var tvungen att köra en extra gång med din trailer för att hämta allt. Extradelarna var inte till för att kompensera något annat!

Du var helt medveten om att allt var begagnade delar som behöver gås igenom.

Vill ha en förklaring av dig till din kommentar under ”Ordet är fritt”

”Ja det är bara att bita i det sura äpplet helt enkelt och inse att ärliga människor finns inte oavsett ålder ….. ”

Oavsett ålder! Vad har ålder med det här att göra?

Kommentar under ”Projekt”

Annars kan jag alltid plocka ihop motorn igen o sälja tillbaka till försäljaren som en ”fungerande” motor som har öppnats och gåtts igenom.

Inga problem, jag köper motor med växellåda direkt, kan hämta det redan ikväll!

Fortfarande är det ett renoveringsobjekt som du har köpt av mig!
Med allt vad det innebär vartefter man kommer vidare i objektet!
Försök att förstå det!

Hoppas att vi i framtiden kan ses någonstans på någon träff med våra kojor!

Försäljare
Bengt-Olov Andersson
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Om man specifikt frågar en fråga om motorn och får svaret att den fungerar, så förväntar jag mig inte att hitta den soppan under toppen som jag gjorde. Eftersom motorn "fungerade" hade jag förhoppningar om att kunna slänga in den i bilen utan större ingrepp och åka besikta bilen. Men så är inte fallet nu utan har en motor utan topp som inte går att slänga in i bilen och starta. Efter den överraskningen tar jag inga chanser utan demonterar ner hela blocket och byter ut alla slitage delar. Det blev en oplanerad motorrenovering som inte stod med på agendan

Men det är väl som du skriver :
"Fortfarande är det ett renoveringsobjekt som du har köpt av mig!
Med allt vad det innebär vartefter man kommer vidare i objektet!
Försök att förstå det!"

Så får väl ta och renovera vidare på motorn helt enkelt, efter att jag är klar med växellådan.

Om inte du kan förstå min bitterhet (känner mig blåst rakt ut sagt) med att motorn (toppen) är som en påse nötter trots att du sa att den fungerade, så finns det väl inte så mycket mer att säga. Trodde jag kunde bygga ihop dessa delar utan större ingrepp och få en fungerande koja.

Ses de kommer vi nog att göra när jag är klar med kojan, och den bittra eftersmaken från det sura äpplet har nog hunnit försvinna tills dess.
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av BOA »

Har fortfarande inte fått någon förklaring till varför du på ett offentligt forum pekar ut mig som säljare med följande mening:

”Ja det är bara att bita i det sura äpplet helt enkelt och inse att ärliga människor finns inte oavsett ålder …..

Min kommentar till dig i det fallet är:
Väx upp och inse att du har mycket kvar att lära på både det ena och andra sättet!
Tänk dig noga för innan du börjar glappa mot mig på det här sättet på ett offentligt forum!


Säljare
Bengt-Olov Andersson
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

NR 1 de va inte jag som sålde en motor som "fungerade" som visade sig ha en topp som va slut. Kan inte du fatta det att man blir irriterad över en sådan sak kanske du borde lära om vissa saker i livet. Nu finns det inga garantier på detta köp. Så vad mer kan jag göra än att svära över ditt uttalande om motorns skick som inte va enligt dina specifikationer.

"Extramotorn har vi för ett antal år sedan startat upp. Den stod då på en pall med kylaren monterad, förgasare och grenrör kopplat till ett avgassystem. Och en lös oljetrycksmätare inkopplad. Vad jag kan se nu idag så kan den inte ha gått speciellt bra!"

Dina ord inte mina, "vad jag kan se nu IDAG så kan den inte ha gått speciellt bra!" när jag köpte det för över ett år sedan. Hade du sagt motorns skick vet jag inget om, hade jag kunnat tagit det men att säga att den fungerar.

NR 2 Vart har jag pekat ut just dig som försäljaren till motorn ? Visa mig det ? Nu var det du som klev fram själv, det händer att folk inte läser allt som skrivs och drar egna slutsatser.

"Tänk dig noga för innan du börjar glappa mot mig på det här sättet på ett offentligt forum!"

kanske du som borde tänka om lite, alla är inte lika förlåtande, finns folk som har kört tillbaka prylar med otrevliga överraskningar......men det är sånt man bara läser om på forum och i tidningarna..
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av Crona »

mojoman skrev:Hur skulle ni definiera det begreppet ?
Att det är inte guld allt som glimmar :mrgreen:

Men nu har vi ju även facit på vad problemet är, det är en bränd ventil men som har gått så långt att även sätet har smällt så toppen är skrot men loppen ser ok ut så helt skrot är det ju inte och gamla grejor som har stått många år måste ändå alltid ses över.
För att nämna något om orsaken till att ventilen har bränt är troligen att den är körd utan blyersättning då "kryper" ventilen upp i sätet ventilspelet försvinner och ventilen står på så värmen avleds inte upp i toppen via ventilsätet och ventilen smälter. så det betyder inte att resten av motorn är kass utan troligen bara toppen.

Ta nu och red ut detta per telefon eller PM om ni känner att det behöver diskuteras mer, fortsätt sen att rapportera om dina framsteg i renoveringen det är mycket roligare att läsa om :wink:

Kör hårt....

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av BOA »

Att jag har sålt motorn framgår helt tydligt under Projekt.
Det är samma bilder på motorn som visas där så det är ganska enkelt att lista ut för läsarna.


Härmed avslutas den här diskussionen förr min del!
Senast redigerad av BOA den 20 september 2014 kl. 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av mojoman »

Allt är inte guld som glimmar har man fått lära sig nu :lol:

Imon tar man nya tag o bygger vidare på sardinburken, växellådsrenovering står på schemat men har inte bestämt mig vilken av diffarna jag ska använda. Den med utväxling på 3.44 eller 3.76

2 diffar i bra skick kan man nog se som plåster på "brännskadan/såret" :mrgreen:
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: "fungerande motor".........!!!

Inlägg av BOA »

Nu avslutar vi det här och ses som vänner.

Gällande utväxling så beror det på vad du vill ha för varvtal och acceleration.
3:76 ger 25,4 km per 1000 varv.
3;44 ger 27,? km per 1000 varv.
Personligen skulle jag föredra 3,44 för att hålla varvtalet nere vid landsvägskörning.

Hade inte frågan dykt på ett offentligt Forum på det här sättet så hade jag kunnat ordna fram en annan topp!
Men den möjligheten är helt överspelad nu!

Lycka till i fortsättningen.
Skriv svar