Sida 1 av 2

Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 08:27
av emilkarl
Tyckte att jag var tvungen att trycka kopplingen rätt hårt efter ett tag i morse. När jag efter ca 10 mina körning stannade vid ett rödljus och skulle växla ner till ettan går det ibte att få i någon växel längre.

Idéer på vad det kan vara? Aldrig varit med om tidigare

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 09:17
av Magna-Flash
Kolla om slaven eller slavens slang läcker...

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 09:23
av Hollywood Vampire
Ta dig en titt på slavcylindern och dess status.. Känner igen symptomen du beskriver. I mitt fall, fast det var många år sedan, så kunde jag se att det läckte vätska ifrån just slavcylindern. Och det gick inte att koppla ur och således än mindre att växla!

Alternativ 2 skulle då kunna vara justerskruvarna (de två stora) till kopplingen som släppt, och ställt sig i ett läge som gör det hela "okopplingsbart"

EDIT: Om det nu visar sig vara slavcylindern och dess enda packning som är gången, så kan du köpa den packningen på välsorterade biltillbehörs-butiker typ Mekonomen, MECA etc! De brukar ha dessa packningar i universal med måtten 7/8"

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 12:28
av emilkarl
Magna-Flash skrev:Kolla om slaven eller slavens slang läcker...
Vart slaven och slavens slang? Vad heter det på engelska? Slave?

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 14:30
av minijanne
Några frågor innan man börjar skriva inköpslistor:
Går pedalen att trycka ner?
Går det att få koppling om du pumpar?
Går det att få i växlar när motorn är avstängd?

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 14:59
av emilkarl
minijanne skrev:Några frågor innan man börjar skriva inköpslistor:
Går pedalen att trycka ner?
Går det att få koppling om du pumpar?
Går det att få i växlar när motorn är avstängd?
Pedalen känns som vanligt

Ej provat

Går att växla när motorn är avstängd utan problem

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 17:05
av Cooper-74
Låt säga du varmkört motorn och står på lämplig plats utan nåt i vägen (ej i garaget..!) utför då detta experiment: lägg i ettans växel när motorn är avstängd starta sen motorn med växel ilagd för att prova om du kommer iväg!
Går det då funkar växellådan åtminstone på ettans växel och själva kopplingen är rimligtvis inte trasig.

Kolla sen med en annan metod: ta nån till hjälp för att se om kopplingsarmen rör sig när du trampar ner kopplingspedalen.
Rör den sig inte ja då är det antingen huvudcylindern eller slavcylindern som tröttnat på livet.
Mest troligt är slavcylindern.
Och som vampyren säger så har sannolikt nån av nämnda butiker delar till detta.

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 22:09
av emilkarl
Lyckades genom att pumpa kopplingen kunna få i en växel och sedan ett förbannat pumpande vid varje stopp på vägen hem gjorde att jag kunde köra hem bilen.

På uppfarten la allt av helt. Ingen styrsel i kopplingen. Däremot har jag nog hittat problemet. Jag kollade på kopplingen i motorn samtidigt som vi pumpade och det läcker vid en packning som jag inte vet vad det är. Man ser ganska tydligt att det läckt på samma ställe tidigare och att det nu är blött under. Det kommer från packningen bubblar runt packningen som troligtvis är kass då. Men frågan är vad det är och om det är komplicerat att byta?

Bild

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 22:58
av Hollywood Vampire
Det du satt pilen på är just slavcylindern och dess packning som gett upp! Börja med att kolla i din Haynes-bok angående "Clutch Slave Cylinder" och en sprängskiss. Försök att hitta packningen 7/8" på den lokala marknaden, den ser ut så här:
Bild

Sedan får vi lotsa dig ifall Haynes sviker dig! :wink:

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 19 augusti 2014 kl. 23:10
av crowan
Eller köp en ny slavcylinder och en stålomspunnen slang och kläm dit så blir det bra direkt :-)

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 21 augusti 2014 kl. 13:11
av emilkarl
Hollywood Vampire skrev:Det du satt pilen på är just slavcylindern och dess packning som gett upp! Börja med att kolla i din Haynes-bok angående "Clutch Slave Cylinder" och en sprängskiss. Försök att hitta packningen 7/8" på den lokala marknaden, den ser ut så här:
Bild

Sedan får vi lotsa dig ifall Haynes sviker dig! :wink:
Borde vara detta jag ska beställa va? http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx?0603
crowan skrev:Eller köp en ny slavcylinder och en stålomspunnen slang och kläm dit så blir det bra direkt :-)
Det låter som något eget ihopkok som jag nog inte vill ge mig på :)

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 21 augusti 2014 kl. 14:17
av Hollywood Vampire
Borde vara detta jag ska beställa va?


Den rep.sats du länkat till funkar inte till din slav-cylle, sök istället på pre verto
Det låter som något eget ihopkok som jag nog inte vill ge mig på
Det är inget ihopkok som Crowan menar :)
Utan kanske att det enklare att byta till en ny slav-cylle istället för att renovera den gamla.
Och metallomspunnen slang, om du ändå har delarna borta för renovering (eller utbyte) så kan du likväl smiska dit en ny metallomspunnen slang
istället för att använda den gamla. Gamla gummislangar, såväl broms som till koppling på kojan, kan svälla upp inifrån så att säga. Detta vid för hög ålder enkelt översatt. Vilket resulterar i att slangen i detta uppsvullna skick fungerar som backventil!

Detta kanske ger dig en fingervisning att det kan vara idé att skifta slangen till en ny när du ändå är i full färd med att beställa delar(?) ;)

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 21 augusti 2014 kl. 14:24
av emilkarl
Grymt. Yes men då måste jag veta vad jag ska leta efter :)

Antar att det borde vara något sånt här då.

Slavcylinder: http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx?0603
Inte original, spelar det någon roll? http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx?0603

Slangar verkar det finnas endel av men verkar vara någon av dessa jag ska ha då? Det är slang mellan master och slav-cylinder det är antar jag.
http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx?0603
http://www.minispares.com/product/Class ... .aspx?0603

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 21 augusti 2014 kl. 14:45
av Hollywood Vampire
Du har ju redan hittat delarna :) Vad det anbelangar original eller "billigare" så får du avgöra själv. Eller så kanske någon annan här på forumet kan svara på detta som har erfarenhet av original vs pirat!

Likaså med de metallomspunna slangarna! Fast den långa modellen visste jag inte att den fanns i produktion, och den känns väldigt smart! :)

Angående den korta: Ponera att kopplings-nippeln nere vid slangen sitter som attan, och att den skadas när du ska skruva loss den, så kanske du ändå får låta köpa ny alt kona upp en ny kopplingsledning.. Samma kan hända uppe vid själva kopplings-cyllen och dess nippel! ;)

Re: Kopplingen har lagt av

Postat: 21 augusti 2014 kl. 15:18
av emilkarl
Ok, tänkte mest om det är några härliga bra features med pirat eller om det bara är billigt?

Slangarna ser ju lite olika ut i ändarna? Men den långa lär väl säkert vara smidigare att få dit så länge den passar...