Får ingen gnista

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
glennar
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2014 kl. 19:14

Får ingen gnista

Inlägg av glennar »

Nu verkae det har löst sig med vevhuset, men nu får jag ingen gnista.
Allt kablar är en stor soppa men den gick innan jag fixa vevhuset. Den drar runt på starten men tänder inte har kollat från stännspole.
Vad jag kan förstå så ska man ubat vid + på spolen vid tändnindsläge 2. men får inte det där. säkringar är hela,
Hjälp vad jag kan kolla mer?
glennar
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2014 kl. 19:14

Re: Får ingen gnista

Inlägg av glennar »

Hej
Jag har hållit på med detta nu ganska länge och undrar om det finns någon nära gbg som är villig och ställa upp och hjälpa mig.
Jag har brytarlöst, bytt spole, lumenatition tror kan vara fel. men den är rätt dyr så har ingen lust att bara byta den och sedan är det inte det.

Ingen nära gbg som har en sådan man skulle kunna låna så man vet?

Och ingen som är kunnig och har lust att komma och hjälpa till, min första koja. är bilmekaniker till vardags.
Men det verkar inte hjälpa i detta fall.

Jag är så fruktansvärt uppgiven och trött på bilen då jag lagt otaliga timmar på att försöka lösa detta.

Så snälla hjälp skulle uppskattas jättemycket :)

Mitt nummer:0700306357 Glenn
glennar
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2014 kl. 19:14

Re: Får ingen gnista

Inlägg av glennar »

Nu har jag gnista, bytt till brytare.
Men stiften verkar torra, det kommer fram soppa till webern.
Prova att hälla i lite soppa i cyl och då hosta den till lite.
TRor ni webern kommer igång när man väl fått snurr på den.
Har inte varit problem med webern innan.???
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Hollywood Vampire »

Förekommer innan samtliga S.U fantaster här på forumet går loss! ;)

Jag tror absolut att Webern kommer igång! Kanske idé, som vilken förgasare som helst, att se över den när du ändå är igång med "översyn"! :)
glennar
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 augusti 2014 kl. 19:14

Re: Får ingen gnista

Inlägg av glennar »

Jag har stor lust att bara hitta 2 st SU och sätta på, men då ska dom ställas in och grejer.
Alltid är det något.
Är vi för lr emot webern på forumet?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har stor lust att bara hitta 2 st SU och sätta på
Om du tröttnat på Webern, eller inte tror att det kommer fungera vore väl det en ypperlig idé att du testar ett par S.U! :)
De är ju om vi skippar "förgasar-antagonism" en trim & inställningsvänlig fugge!
Är vi för lr emot webern på forumet?
Jo, det är nog lite så! ;) Men så är det ju inom alla sfärer. Det var därför jag skrev, med glimten i ögat, det där med S.U fantaster! :)
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Ola »

Hiff 44 alla gånger
Dubbla förknasare är bökiga att få till , weber behöver en riktig kunning motor gubbe å rullande landsväg för att få till.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Crona »

Jag betraktas nog som en av dedär s.k. SU fanatikerna :wink:

Så jag håller med föregående talare även om jag kanske inte tycker det är så extremt bökigt med dubbla SU, men visst det är mer än dubbelt så mycket jobb att synka och få till två SU än en enkel HIF 44 men det är ingen omöjlighet som med en Weber :twisted:

Jag skrev några rader om Weber igår på bloggen visst med lite sarkasmen men i sak så stämmer det även om Weber fanatikerna kanske inte öppet vill hålla med men de flesta kör ju ändå med SU för att kunna använda bilen :mrgreen:
Du hittar texten HÄR

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Cooper-74 »

Okej.. då ska vi se..
I ena ringhörnet har vi en SU HS6 med SS nål (fjäder och insug okänt) och i andra en dåligt nä uruselt justerad Weber 45 DCOE på ett Maniflow insug.

Året var 1991.
4-timmars Karlskoga.

Redan innan start anklagade det mindre lyckligt lottade teamet (Alstad Racing) med SU'n teamet med WEBER för att ha våldsamt vass trimkam när fallet snarare var omvänt d.v.s. Alstad Racing med SU hade en C-AEG 649 som dessutom var kopplad till en alldeles äkta Cooper S oljepump (bara detta borde torde ge flera extra hästkrafter! :wink: ).
WEBER teamet hade den original kamaxel som British Leyland hade monterat i motorn tagen ur en Allegro på skroten (500:- kostade motor/låda i inköp, det var tider det!).

Allegro motorn fick ny olja och filter efter montering i den intet ont anande kojan.
Sen byttes toppen mot en oportad std MG1300 planad nån millimeter och NY toppackning!
WEBER'n monterades med Maniflow 3,5" långt insug och grupp 2 trattar, för det var vad som fanns i gömmorna.
Bestyckning.. ähm ja, det vi hade.. 36mm halsringar, alldeles för stora acc munstycken 55or kanske..?
Gick den bra och perfekt på alla varvtal? Ingen aning! Full gas för f-n! Var ju race!

Som ni säkert redan noterat gick den lite oroligt och sådär på tomgång.
Men vem f-n kör på det? Farmor anka och möjligen teamet med SU'n...

Hur gick racet?
Tog oss i mål på en hedrande tredjeplats 8)
Hade vi en hiskelig bensinförbrukning? Jotack!!!!
Tog 125 liter bensin med oss och fick ändå låna lite för att ta oss i mål.
(men vi körde från träningen började på morron tills vi blev avflaggade + tävlingen på dessa litrar).

Hur gick det för andra teamet?
Tja dom kom i mål, före oss...! Men ändå inte :lol: Alstad Racing's representant får själv fylla i resultatet :wink:
Mitt team blev som påpekats nån enstaka gång innan... omkörda precis innan mållinjen av SU-teamet :D

Vilken är då den optimala förgasaren att ha på en koja?
Den som DU gillar och fixar att ställa in, alternativt vet nån som kan ställa in åt dig.

Men tändningsinställning och bra gnista är minst lika viktigt!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Cooper-74 »

Om Crona inte presterar ett inlägg snart är det för att han insett vilken som är bäst och jagar runt efter en WEBER till sin Moke :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Crona »

Nu tappar vi lite fokus tycker jag men ok handsken är kastad :twisted:
Cooper-74 skrev:Okej.. då ska vi se..
I ena ringhörnet har vi en SU HS6 med SS nål (fjäder och insug okänt)
Insug självklart det bästa som finns standard MG Metro och röd fjäder så den absolut inte kunde gå magert :wink:
Cooper-74 skrev:och i andra en dåligt nä uruselt justerad Weber 45 DCOE på ett Maniflow insug.
Om jag känner Henrik H rätt så hade han säkert inte lämnat något åt slumpen utan justerat och bytt munstycke så gott det gick bland det 50 tal kombinationer han hade men som jag skrev så är det i princip en omöjlighet att få rätt utan oändligt med munstycket att välja mellan och rullande landsväg att testa på så det bekräftar bara att det är så mycket lättare att lyckas med en SU :mrgreen:

Att ni var mindre än ett varv före oss i mål efter fyra timmar kan knappast tillskrivas Webern som syns på en tidigare video HÄR så brukar vi inte ha bråttom vid våra depåstopp och vi tappa säkert 5-10 minuter för att det droppa bromsvätska på pedalerna och min teamkollega som var lite känslig för smådetaljer inte ville köra förrän detta var fixat så kan du själv räkna hur många varv vi tappa bara där :meck:

Hur pass standard er motor var är svårt att bevisa så här en drygt 20 år senare men jag känner Henrik för bra för att tro att han åkte med allt för många standard bitar.....

Gnista och en SU sen går det som tåget......

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Crona »

Cooper-74 skrev:Om Crona inte presterar ett inlägg snart är det för att han insett vilken som är bäst och jagar runt efter en WEBER till sin Moke :lol:
Har tomten grön rock eller :twisted:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Cooper-74 »

Bil och motorpaket var mitt, oöppnat Allegro. Förutom ovan nämnda delar då.
Ingen central oil pickup bara standard "luftsug" i högerkurvor.. :roll: :roll:
Sista 20-30 minuterna höll han igen då oljetrycket blev väl lågt pga oljenivån inte var så hög som British Leyland tänkt sig..

Henriks insats var ventiljustering a la Cooper S tävlingsinställning!
Ja och att han hade insuget.
Några 50 munstycken att välja bland hade vi INTE
Sen envisades han med att slipa bort den gröna halkskydds färgen (med sand i!!) som jag målat dom nya framskärmarna med och misstagit för grundfärg..

Sen satt det nyrenoverade 7" Cooper skivbromsar vilket gjorde att vi kunde bromsa oss förbi precis vem som helst!!

Sensmoral: Su går att få till över hela registret men WEBER vinner racen :lol: :lol:


Som ett tips så passar en annan Italiensk kvalitetsprodukt typ Dellorto FZD på Mokens orginalinsug, finns som t.ex 30/24 eller 32/28 om du vill gasa på lite :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Crona »

Cooper-74 skrev:Bil och motorpaket var mitt, oöppnat Allegro.
Jo helt orörd och enbart körd av en lärarinna på Ven om söndagar jo jo den har man hört förr och toppen var säkert planad av misstag på plats :mrgreen: :mrgreen:

Cooper-74 skrev:Sista 20-30 minuterna höll han igen då oljetrycket blev väl lågt pga oljenivån inte var så hög som British Leyland tänkt sig..
Gissar att det snarare var motsatsen att en del av de 125 literna som passerat genom Webern under några fåtal timmar spätt ut oljan så den var tunn som kattpiss därav det låga oljetrycket.

Sensmoral: Visst kan det hända att en Weber fungerar några timmar men varför chansa köp en lott istället chansen är större att vinna på den :twisted:

Ta du nu och släck datorn och gå ut och skruva på en SU på ditt Italienska fullblod så kommer du att närmast flyga till jobb i natt :rivstart:

Go natt, nu är det bra för idag...

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Får ingen gnista

Inlägg av Cooper-74 »

Satt/sitter som du vet Su på två av mina italienska fullblod, ja den ena blev ju bortbytt mot nåt som funka :wink:

Säga godnatt till varandra på ett forum??
Nu är vi farligt nära den där FAJS boken :lol: :roll:

Å du! Vi körde hela den jäkla dagen, alla träningpass och lite till.. på funktionärernas middagstimme också!
Tänk om vi haft ett Alstad Racing svänghjul monterat.. jäklar va den kunde gått då!!!?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar