Temp på kojan?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Temp på kojan?

Inlägg av Crona »

Clain skrev: Är det då någon som har förslag på vart det går att hitta givare med olika motstånd att jämföra med?
HÄR är en tråd där tempmätaren kalibreras med ett variabelt motstånd och en extern tempmätare.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Temp på kojan?

Inlägg av Clain »

Jo jag hittade den där tråden i eftermiddags när jag verkligen nötte igenom alla sökresultat på "givare"....
:oops:
Lär be om ursäkt att jag inte var mer noggrann med sökfunktionen innan jag började fråga och skräpa ner forumet med en massa onödigt.... :|


Men till slut.. Fick kvällens spis bli soppa kokad på 82 graders termostat.... Visade sig börja öppna först vid 92 grader och var fullt öppen först mellan 96-100 grader..

Känns som att en ny termostat skall beställas imorgon..
Hoppas det är felet/lösningen...

Tack för tipsen!!

Mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Temp på kojan?

Inlägg av Crona »

Clain skrev:Men till slut.. Fick kvällens spis bli soppa kokad på 82 graders termostat.... Visade sig börja öppna först vid 92 grader och var fullt öppen först mellan 96-100 grader..
Då är kanske inte givare så tokig ändå :wink:
Ja byt termostat och testa igen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Temp på kojan?

Inlägg av Cooper-74 »

Du har bevisligen haft lite krångel med din koja så se inte dina frågor som nedskräpning.
Om du frågat "vilken olja" däremot, då :evil: :twisted:
Men helt klart kan man hitta en del om man söker, t.ex. hur man kan bygga sig en dragkrok :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Temp på kojan?

Inlägg av Clain »

Mjo, vi hade nog inte riktigt räknat med allt detta skruvande så snart inpå köpet, men nu är det ju åtminstone roligt och lärorikt...

Fast Jana måste vara hyfsat trött på alla mina små dutt-beställningar snart...

Nu funderar vi iaf rentav på att leta nån garage/verkstadslokal att hyra/köpa i Gävle för att få lite bättre utrymmen...
;)

Och jo dragkroksbygge låter riktigt intressant.. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Temp på kojan?

Inlägg av Clain »

Bytt till ny termostat idag (88 grader enligt Jana) och höll tummarna, men tyvärr går mätaren fortfarande upp till "H"

Ändå osäker på huruvida motorn blir så varm som mätarn visar, pga något faktiskt fel, eller om givare/mätare visar fel.... Har inte haft någon ugnstermometer med extern temptråd att testa med idag utan bara min lasertermometer..


Det som verkar skilja mot philssons tråd (nu lusläst) är att om bilen bara får stå på snabbtomgång så stannar mätaren strax över "N", tar jag sen en kort sväng på bakgatan så börjar mätaren direkt gå upp mot "H". När jag sen parkerar på tomgång igen så sjunker den så småningom lite.

När jag stannade till och direkt mätte med lasermätaren på toppen alldeles under termostathuset så visade den ca 80-82 grader. Och ovanpå huset och på den övre kylarslangen visar den runt 60 grader och på den undre kylarslangen ca 10 grader lägre.

Men testade även att mäta direkt på plåten vid anslutningen till kylaren och fick då ca 80 grader, skruvade då av kylarlocket och mätte direkt på vattnet till ca 77 grader.


Kan nån kanske dra till med en uppskattning om vilken temperatur som termostathus och kylarslangar+kylare "borde" ligga på när termostaten öppnar, eller inte öppnar?


Cooper-74 skrev:Kan det vara voltregulatorn som bråkar?
Hursomhelst Clain så kom jag över en sak idag som OM den fungerar som den ska, så ja då är du säkert intresserad :wink:
Inte en tempgivare!
Ska testa så fort jag hinner, så håll tummarna så länge.
Voltstabilisatorn är nu kontrollerad och den funkar visst som den skall (dvs mätresultatet pendlar fram och tillbaka hela tiden).

...Också, fortfarande nyfiken ;)

mvh
Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Temp på kojan?

Inlägg av Clain »

Uppdatering:
(ja mest för att se om någon har en teori)

Mätare stabil idag, på ca 1/3 avstånd mellan "N" och "H".
Är dock osäker på vilken åtgärd som gjorde susen..

⋅ Spände fläktrem
⋅ Bytte flatstiftskontakt till givaren.
⋅ Åkte och tankade ;)

Varmkörde lite på bakgatorna innan jag gjorde ovanstående, med samma stigande mätare..

Gjorde åtgärder, mätte temperaturen (till samma värden), körde sen runt kvarteret för att tanka och mätaren steg nu aningen saktare till "H"..

När jag körde från tankningen så steg den sakta upp bara en bit över "N" där den nu är helt stabilt trots fortsatt körning.

Jag verkar alltså kunna klara mig med att montera ett variabelt motstånd jag med.. Men det skulle såklart vara intressant att ändå vet vad som var fel..


Mvh
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: Temp på kojan?

Inlägg av Clain »

Fick till slut möjlighet att mäta verkliga temperaturen på kylarvattnet, precis som philsson gjorde med termometer inklämd efter termostathuset.

När mätaren stabiliserat sig mellan N och H så visade termometern 83-85 grader efter 20 min körning. Gick som mest upp mot 86-87 i rondell körning...

Har nu en potentiometer liggande som åker i så snart bilen går att köra igen... : :roll:

Tack för trådförslaget tidigare, och tålamodet....

Mvh Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk
Austin mini 1000, MkIII -74
Skriv svar