Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Fungerar denna tändspole från biltema på en mini? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ole-53400/
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Sundblad »

Vad är det för snurra i den med lite mindre golv? Noterar dubbla förgasare!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Hollywood Vampire »

Biltemas spole ska funka! Osar att det sitter en Cooper 998cc motor i den (Iom att det suttit ett Austin Cooper emblem på huven) läs av den lilla koden, på alu.brickan t.v om vattenpumpen på motorblocket och publicera här. Så kan vi tyda det åt dig! ;)


Apple Departement
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Magna-Flash »

Jag har elektronisk fördelare m. spole till salu. Paketpris 500kr. Annars funkar Biltemas spole.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Magna-Flash »

Om man ohm-mäter mellan dom små kontakterna så ska det vara runt 3ohm. Sen mäter man mellan valfri liten och den stora anslutningen och där bör det vara 6-10kOhm. Alltså betydligt mer motstånd.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Då ska vi se, den minin jag håller på med hade tyvärr ingen bricka på blocket. Skrev av den bredvid kylaren

C-A2S7L - 803944
Den är från 1966 och har 44kw enligt transportstyrelsen.
------------------------

Koja 2

C-A2S7L - 920474

Blocket: 9FD - SA-H 20642
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Tack för svaret Magnus, hade 3ohm mellan de små, så ska prova mäta till stora.

Återkommer om den är trasig.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Sundblad »

En riktig racerspis under huven alltså :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Sv: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Magna-Flash »

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Traskade iväg till Biltema idag och köpte en ny tändspole.
Får dock ingen gnista fortfarande, har ström fram till den också men lyckas inte få stiften och tända till. Har även införskaffat nya stift.

Nån som vet vart jag ska börja felsöka? behöver omgående hjälp då jag har slut på ideer nu.

Bild

Hit går den ena kabeln från Tändspolen, som sen går i hop med tändninglåset osv. Säkringarna är hela.
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av crowan »

Hur ser brytaren ut? Kör lite med smärgelduk och få bort beläggningen mellan kontaktytorna. Hade du bytt kondensatorn?
clubman 1330
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Hollywood Vampire »

Notis! Jag kollade tråden via Tapatalk, och såg inte vem som ställde frågan angående motor.. Men jag slänger upp det iaf!

Motor i bil nr 2:
998 Cooper January 1964 onwards
9FD/Sa/H Mk1 Morris up to engine number 1934, Mk2 from engine number 1935-33660 with closed circuit breathing

Dubbla HS2 S.U fuggar. Högkompkolvar och ett markant uppgraderat topplock s.k "295 topp" (gjutnummer 12G295)
Uppgraderat menar jag i jämförelse med org. 998cc topplock. Kamaxeln lämnar jag oskrivet, då jag inte hittar uppgifter.
I mitt tycke en trevlig motor på 55hk som är tillförlitlig, och går att trimma upp ytterligare för lite mer effekt. En motor som lever på varvet så att säga!
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Bild på hur fördelarn ser ut, även kolet i locket såg bra ut. Mätte och får ström genom spolen när tändningen är igång.
Vart kan felet ligga?

Bild
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Lite grejjer jag hittade hemma hos farsan.

Baklucka, dörrar, Tank, fälgar, inredning, huv, avgas, kylare, lysen mm :)
Bild


Bild



Bild
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Crona »

Luciiifer skrev:Bild på hur fördelarn ser ut, även kolet i locket såg bra ut. Mätte och får ström genom spolen när tändningen är igång.
Vart kan felet ligga?
Mät om du har spänning på båda stiften på spolen, vrid sen på motorn och se om spänningen försvinner och kommer tillbaka när brytaren öppnar.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar