Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Hej! Jag heter Joacim och är bosatt i Västerås och är smått biltokig, äger just nu en Nissan 350z som entusiastbil.
Har tidigare erfarenhet av en ombyggd opel corsa gsi som var mitt första bilprojekt. Har sambo barn och fler påväg. För flera år sen vart jag och min pappa frälsta i hundkojor och köpte på oss 2 st ganska omgående. Detta var 12år sen och förra veckan tog jag mod och börja riva i bilarna.

Detta känns som ett smått omöjligt projekt.
En mini Mk1 1000cc som stått i nästan 30år.
Den har gått 90009Km, har väldigt dåliga trösklar och golv, mycket behövs göras men hoppas på att denna ska få rulla igen.

Fick för mig häromdagen att jag skulle se om man kunde få igång den så provade och startmotor och allt fungerade, dock har soppapumpen lagt av, så behöver en ny.

Tanken med projektet är att först och främst få igång den så den rullar och därefter plocka ner den i molekyler och bygga om den på nytt.
Om ni tycker denna är risig så kan jag tala om att denna är i ruggit bra skick jämförlelse till den andra Mk1 jag har.(Bild på den kommer senare).

Tips, idéer, tankar och kritik tas emot varmt då de är sånt som håller projekt levande.

Här är projektet i allafall. Kommer fler bilder så småning om.


Att n slägga ligger sådär på en bil bådar inte gott. (ni ser den andra minin i bakrunden, tyvärr är det ett ogenomförbart projekt.)
Bild

Inte så vackert.
Bild

Å detta är EFTER motortvätten.
Bild

Skuffen.
Bild

En pump som gjort sitt. (Nån som har en över?)
Bild


Hoppas nu att detta kan intressera nån, bilder kommer så fort jag gör nånting. Hare!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av crowan »

Det ser ut som ett trevligt projekt. Det kommer du att få ordning på!
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av minijanne »

Biltema har en kopia av pumpen där
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Tack för tipset, att jag inte tänkt på de!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av minijanne »

Art nr. 523226
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Cooper-74 »

1000cc skriver du, då är det en Cooper?
En del saker på den antyder detta..
Ser inte så illa ut men du lär ha många timmars pyssel :wink:
Släng INGENTING även om det ser dåligt/trasigt ut.
Bilen i bakgrunden går säkert rädda, om den inte är krockad eller så.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Okej, kan inte historien bra men de är en 1000cc.
Byta pumpen idag, men får fortfarande ingen fart på den. Vet inte om de kan vara fel i tändningslåset eller nån annastans, har ju ström fram dit. Det fungerar att trycka manuellt på solenoiden, men den startar inte. Går de att starta den via den? har även ström till pumpen men inte heller den startar. Provade lossa på tändstiften men får ingen gnista där när jag kör via solenoiden, är fördelaren trasig då tro?

Just nu vill jag få igång den bara för att se om allt står rätt till sen blir det till att riva allt.

Motorn i den andra ser faktiskt ganska bra ut, den går dock inte runt. Den kommer förmodlingen skrotas alt säljas om intresse finns.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Sundblad »

Jag hade ström fram till fördelaren på min, men ingen gnista. Så vi fick slipa lite på brytarspetsarna och då blev det fart på henne! Så kika på hur de ser ut och fram med en magnetfil om det behövs :)
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Gerry »

Åååå!
Utanpåliggande gångjärn!!
Det gillar jag. De stora facken på insidan av dörrarna är ju inte heller dumma.

Mitt tips blir väl kanske lite tråkigt, men:
1: Gör så lite som möjligt.
2: Ut och kör.
3: Byt de delar som är sämst (vilket kan fortsätta tills allt är bytt).


Börjar man med allt på en gång så hinner man tröttna/glömma hur saker satt/tappa bort hälften innan man blir klar.
(fast det kanske bara gäller mig)
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Jag har tänkt o gjort så, vill köra lite nu och sen river jag i höst. Har dock avgasröret till 350z.an nerplockat så kommer inte in i garaget med minin innan dess.
Ska gå igenom de saker som jag har liggandes sen kommer de upp en annons här så småningom. Är allt ifrån dörrar tak hjul inredning kylare osv.


Om spolen är trasig, finns de nån annan bil som kan agera donator? Bor nära returbilen så hade vart perfekt, samma med fördelaren?
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Rätta mig om jag har fel, men om jag skruvar ur alla stift, låter de sitta kvar i tändhattarna och kör motorn med solenoiden. Borde de inte slå gnistor då? Eller är de spolen som är trasig då?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av makervall »

Välkommen hit...

Det går bra att starta bilen med knappen på solenoiden förutsatt att du har tändningen på.

Men har den stått i 30 år så kan det vara bra att göra som Sundblad säger å gör rent stator och rotor.
Tändspolen brukar väll vara ganska universal?

Ta gärna några bilder å lägg upp lite info om den andra bilen också. Finns säkert någon som är intresserad.

/Magnus
Austin 850 -66
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Cooper-74 »

Om du har en soleonoid med "knapp" på och bara kör runt motorn med den så lär du aldrig få se nån gnista!
Man måste ha tändningen tillslagen också.
Fast alltihop förutsätter att nån "förbättrare" inte dragit om all el vilket har hänt då en del tycks tro fler säkringar innebär en bättre bil... (läs Bosch entusiaster :roll: )
Tanken med knappen på solenoiden är att underlätta vid tändningsinställning och dylikt.

Men det verkar som ditt tändningslås fått en bypass operation med separat startknapp?!
Ibland blir tändningslåsen lite slitna och kan hänga sig så startmotorn fortsätter gå vilket då en del löser med separat startknapp.
Enkel billig lösning som sen kan förvirra kommande ägare som vill det ska funka som fabriken tänkt sig.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av Luciiifer »

Gokväll! Fick över kompisens pappa idag som är elektriker, så en hel del problem är lösta.

En kabel hade blivit skada och var på väg av(från solenoiden till tändningen)
Bytte den och har nu fått tändningslåset att fungera samt startknappen. Upptäckte i samma veva att alla lysen utom ett bakre fungerade och att vindrutetorkarna går. även soppapumpen går.

Får dock ingen gnista på stiften. Vad kan vara fel? Här är några frågor ajg hoppas nån har svar på :)

1. hur vet man om tändspolen är trasig? går det att mäta sig till de?
2. Går de och ta vilken spole som helst? typ från en lite äldre volvo?
3. fördelaren, är den nå speceill eller finns de nån urbytes?

Mycket jobb framför mig.
Bild



Inne i garaget, äntligen!
Bild



Misstänkt trasig spole
Bild


Denna bild är från den andra kojan jag har. En hel del rost, eller väldigt lite plåt - avgör själva.
Bild


Ruuuusty..
Bild

Boet.
Bild


De är denna som vanligtvis tar upp platsen i garaget.
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Evighetsprojektet Austin mini Mk1

Inlägg av crowan »

Min var ungefär i det skicket när jag började...
clubman 1330
Skriv svar