Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Har en Leyland Mini 1000 -77a. Har hittat att det inte är rätt mellan grenröret och avgasröret i den kopplingen. Väller ut avgaser om man kollar under. Det är dock väldigt tråkigt och en bit upp för att komma åt skarven. Någon som har smarta tips som underlättar för att få ihop det?

Någon som vet vilken packning det ska vara där emellan eller om det ens är tänkt att vara någon?
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av dwarfie69 »

Hej! Nu är det lite svårt att förstå precis hur du menar..... men om jag förstår så är det skarven där det konade grenröret möter avgasrörets tratt!?? Plocka bort förgasaren för bättre överblick och se till att konor är rena och fina.... passar det in i varandra utan att behöva brytas??? Du kan behöva lösgöra resten av avgassystemet för att få det att stämma. När de passar bra se :D till att klamret är i god kondition.....LITE avgaspasta kan läggas på konan och dra sedan ihop. De ska bli tätt då!!!! Lycka till!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av minitokig »

Om man har dåliga motorfästen, särskilt det övre staget, så bli det stor belastning på skarven mellan grenrör och avgassystem.
I kröken på avgassystemet, där det går från vertikalt till horisontellt, är det bra att ha en klämma som stagar upp, brukar skruvas i någon bult ut från diffkåpan.
När du ska få dit avgassystemet mot grenröret kan det hjälpa att försiktigt lyfta upp avgassystemet med domkraft eller något annat under, det är svårt att skruva fast klämman samtidigt som du ska lyfta upp röret.
Och tipset från dwarfie69 om at ha resten av avgassystemet hängande lite löst under operation är viktigt också.
Lycka till.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Tackar för tipsen!

Fästet i kröken är helt av (se bild) så det kan ju bero på det. Vet ni vart man kan få tag i en sån börja platta som sitter där nu?

Bild

Är det enkelt att plocka bort förgasaren och få tillbaka den? Har inte meckat så mycket och vill inte fucka upp och ha bilen stående hela sommaren.
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av dwarfie69 »

... nae det är inte svårt. Det som kan trassla är att man gör sönder packning mellan gasare å insug. Du har förmodligen en kabel som måste tas bort.... kabeln till förvärmningen. sedan har du gas och chokewiren. Allt detta innebär INTE att du förstör eller rubbar inställningen på förgasaren. Ta en lugn afton så fixxar du nog detta.

Vänligen Mikael :rivstart:
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

minitokig skrev:Om man har dåliga motorfästen, särskilt det övre staget, så bli det stor belastning på skarven mellan grenrör och avgassystem.
I kröken på avgassystemet, där det går från vertikalt till horisontellt, är det bra att ha en klämma som stagar upp, brukar skruvas i någon bult ut från diffkåpan.
När du ska få dit avgassystemet mot grenröret kan det hjälpa att försiktigt lyfta upp avgassystemet med domkraft eller något annat under, det är svårt att skruva fast klämman samtidigt som du ska lyfta upp röret.
Och tipset från dwarfie69 om at ha resten av avgassystemet hängande lite löst under operation är viktigt också.
Lycka till.
Om du kollar på min bild i ett tidigare svar, är det ett sånt fäste du menar eller är det någon annan stans? Det fästet sitter precis i kröken där avgassystemet börjar gå upp i motorn. Jag antar att eftersom det är av har det skakat rätt mycket och blivit glapp högre upp.

Det fästet som syns på bilden är helt av men jag kan inte hitta ett likadant i någon av alla mini-webbutiker. Känns osm jag behöver byta det fästet innan jag fixar grenröret/avgasröret då det säkert blir otätt direkt igen annars.

Hittar inget fäste som ser ut som mitt däremot hittar jag liknande. Någon som har tips på vad det kan vara och om det kan finnas på "stan" istället för att beställa från England.

Något i denna stilen bör det vara:

http://www.minispares.com/product/Class ... |Back%20to
eller

http://www.minispares.com/product/Class ... CBack%20to
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av minitokig »

Jo, det var det fästet jag menade. Mycket bra om man har den typen av avgassystem!
Kan du inte hitta någon med svets som kan laga det?
Vore ju enklast.

HEX7088 borde ju passa.

.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

minitokig skrev:Jo, det var det fästet jag menade. Mycket bra om man har den typen av avgassystem!
Kan du inte hitta någon med svets som kan laga det?
Vore ju enklast.

HEX7088 borde ju passa.

.
Beställde ett från Jana som jag hoppas kommer idag.

Nästa problem dock. Ägnade kvällen åt att skruva isär grenröret och kröken. Trångt som aset men att få bort det gick rätt smidigt. Sen tog det väl 2 timmar att försöka få ihop det tills jag gav upp.

Är det någon som har koll på konstruktionen och kan ge lite tips på hur man ska göra? Avgasröret har två "piggar" på sig i övrigt bara ett rakt rör och grenröret verkar bara ha som en knöl i botten för att haka på klämman. Att få klämman att passa över piggarna och över knölen på grenröret samtidigt som man håller och skruvar klämman med en hand kändes som en omöjlighet.

Hur ska man passa ihop dom så att de sitter och inte läcker/glappar?

Bild
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av minitokig »

minitokig skrev:...
När du ska få dit avgassystemet mot grenröret kan det hjälpa att försiktigt lyfta upp avgassystemet med domkraft eller något annat under, det är svårt att skruva fast klämman samtidigt som du ska lyfta upp röret.
Och tipset från dwarfie69 om at ha resten av avgassystemet hängande lite löst under operation är viktigt också.
...
som sagt..
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Kommit på varför det var ett helvete att få ihop det igen. Konen på avgasröret är trasig, enbart två små piggar kvar som gör att det är omöjligt att få dit fästet och få det tätt. Måste beställa ett nytt avgassystem.

Borde bli bäst att beställa standard-system om man vill hålla bilen "original"? Frågan är vilken butik som är smidigast och kan leverera snabbt. Behöver det i nästa vecka helst.

Bild
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Ola »

Var bor du ? Jag har ett orginal system för 500 kr . Finnes i Växjö.
Skickas ej
ring 0768290618
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Tulka »

Svetsa på något på skruvskallarna så dom inte snurrar så det blir lättare att montera?
Har sett bättre klämma som den som sitter på Turbomotorn men den är nog hårdvaluta.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Har nu bytt avgasröret. Gick hyffsat smidigt men hade varit goare att hissa upp bilen än o ligga o krypa i grus :) Har dock två problem.

För det första ryker det lite från motorn, kommer upp bakom motorblocket. Skulle kunna vara olja som hamnat på avgassystemet under tiden jag höll på o dona?

Det andra är att det fortfarande puffar till lite när jag släpper på gasen. Kan det vara så att jag inte fick det tillräckligt tätt mellan grenröret och avgasröret eller kan det ha något med tändningen att göra? Spelat in en video här

https://www.youtube.com/watch?v=uQHFA_ClWSE
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Tätat kopplingen och smällarna försvann o bilen låter som den ska nu! Wii!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av minitokig »

Bra jobbat!

Jag har just utfört samma operation men inte hunnit att provköra.
Tror nog att det kommer att ryka lite från avgassystemet hos mig med, jag var ju inte helt ren om händerna.

Jag svetsade förresten fast bultarna så att de satt fast i klämman och de enda lösa delarna var muttrarna.
Och jag har två fasta klämmor i kröken, en gummiupphängd på främre delen av bakramen samt en gummiupphängd på bakre delen av bakramen.
Jag passade även på att byta gummin i övre motorstaget, för undvika onödigt flex.

Du som har rod-change (?) bör nog se över både övre och nedre motorstaget, som gör att motorn inte vickar så mycket fram och tillbaka i bilens längsled.


.
Skriv svar