Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Gick igenom punkterna för att byta bussningar vilket låter superenkelt i boken
Det är det som skiljer teori & praktik! :) Jag kan själv vara lite av den "försiktiga" och teoretiska typen när jag skruvar.. Dvs "tänk om..."
Ibland så skiter jag i att "tänk om.." och det brukar i regel fungera! Tycker mig dock se att du sorterar ut bilen steg för steg! :wink:
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Hollywood Vampire skrev:
Gick igenom punkterna för att byta bussningar vilket låter superenkelt i boken
Det är det som skiljer teori & praktik! :) Jag kan själv vara lite av den "försiktiga" och teoretiska typen när jag skruvar.. Dvs "tänk om..."
Ibland så skiter jag i att "tänk om.." och det brukar i regel fungera! Tycker mig dock se att du sorterar ut bilen steg för steg! :wink:
Tackar för peppen. Fick bort övre staget, bytte bussningar och fick dit igen. I princip så enkelt som det står i boken. Behöver en lyft eller domkraft för det undre men det ser smidigare ut när jag kikar på det.

Dom gamla bussningarna.

Bild

Passade även på att byta luftfilter.

Bild
swedishwiking
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 december 2015 kl. 10:03

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av swedishwiking »

Hollywood Vampire skrev:Bytte du avgassystem? När jag kikar på bilden där du tagit bort avgasrörs-klamman så ser själva flänsen på avgasröret i det närmaste obefintlig ut

vid pilarna ska det normalt vara matrial, vilket onekligen är borta på ditt avgasrör
Bild

Om så är fallet kan det vara ganska tjurigt att få det tätt, även med marknadens värsta mirakel-tätnings-pasta! Köp ett bättre begagnat avgasystem som du blivit erbjuden här på forumet! :wink:
Trådkaparen från Dalarna är här igen. Har j*vlats med läckage från nämnda koppling i etapper under flera år. Såg nu att "tratten" på mitt avgasrör ser ut som på bilden. Det tråkiga är att resten av systemet är helfräscht så det skulle kännas väldigt märkligt att slänga det.
Är hela systemet "rökt" eller har nån nåt tips på hur man skulle kunna rädda det? Det ska tilläggas att min bil är en kombikoja.

Mvh, Mattias
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av LennieM »

Köpa ett rör som har samma kona och kapa bort och från det å svetsa på det nya?
Alternativt om nu röret inte är jättelångt ta det till en rör-firma och få ny kona gjord?
Skulle tro att en lite större hydroscand butik skulle kunna fixa detta finns över hela Sverige, dom pysslar väl oftast med slang men en del har rör-bockar å pressar om inte annat vet dom nog vem som har
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av minitokig »

Hollywood Vampire skrev:Skriver inte detta för att briljera, men jag monterade ett likadant avgassystem förra året utan tätningspasta och det läcker eller pyser inte! Den där klamman är lagom tjorvig att fixera, samtidigt som du ska fixera flänsarna mot varandra..det håller jag med och skriver under på, men hur fixerar du avgassystemet när du monterar klamman?

Jag hängde upp avgassystemet längst bak "temporärt", fixerade flänsarna mot varandra, lade några träklossar för att palla upp avgassystemet där det löper strax bakom drivknutarna. För att sedan "finlira" flänsarna mot varandra, trimma uppallningen tills flänsarna ligger dikt an emot varandra, och sedan skruva ihop klamman! Bör funka ypperligt med vanlig CRC tätningspasta vid ovannämnda operation! :wink:
Låter som bästa sättet att göra det.
Men glöm sedan INTE klämman i kröken så att röret "rör sig med motorn".
Bak ska det hänga i gummikuddar och inte stumt.
I kombination med fräscha bussningar i motorstaget kommer det bli bra.



:-)
Skriv svar