Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Hur ser jag över övre o nedre motorstaget? Hur kollar jag om de är dåliga?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Du kan köra den lite "råa" vägen med det övre fästet! Lägg i handbroms, öppna huven, ta ett stadigt grepp om ventilkåpan med båda händerna och rucka motorn framåt och bakåt... Du bör se om det övre fästet är slut nu (om inte annat kanske det blev det om du åt extra mycket gröt imorse) Skämt åsido så tittar du på motorfästet medan du ruckar, och det rör sig för mycket (uppskattningsvis 3-5mm) så kan det vara idé att byta bussningar.

Den mer sofistikerade är att helt sonika skruva bort fästet och inspektera gummibussningarna. De brukar kunna dela på sig och spjälka ut ifrån själva anläggningsytorna.. Undre fästet rekar du nog bäst med den sofistikerade åtgärden.

Gummi är färskvara och sunkar ihop över tid! Numera finns dessa bussningar i Polyflex bl.a! Sistnämnda och original/gummibussningar hittar du för några kronor eller pund på både svenska, engelska Classic Mini firmor!
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Gerry »

Nu kan jag vara ute och yra i nattmössan, men jag minns det som att mitt undre motorfäste sitter på förarsidan.
D.v.s.om man sticker in huvudet straxt bakom vänster framhjul så kan man se staget.

Men jag kan ha fel.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Magna-Flash »

Undre fästet finns vad jag förstår inte på alla
årsmodeller. Min 75:a hade inget original iaf. Jag har monterat ett i efterhand på höger sida i kopplingskåpan.
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Gerry »

Phuuu. Enligt Haynes finns två versioner.
1: Vänster sida mellan växellåda och bakåt mot ramen.
eller
2: Höger sida mellan växellåda och framåt mot ramen.

Hur som helst så måste du väl under för att skruva, så då lär du se var det sitter.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Shit. Märkte att klämman inte riktigt höll tätt. Den hade skakat loss lite. Nu har jag nog ett liiitet läckage i tätningsmassan igen. Finns det inget bättre typ gummuaktigt som man smetar på som blir mer som en packning och som kanske håller ihop det lite?

Funderar på om jag ska åka in till någon verkstad och be dom få det helt tätt. Jag har inte rätt grejer :/
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Shit. Märkte att klämman inte riktigt höll tätt. Den hade skakat loss lite. Nu har jag nog ett liiitet läckage i tätningsmassan igen. Finns det inget bättre typ gummuaktigt som man smetar på som blir mer som en packning och som kanske håller ihop det lite?

Funderar på om jag ska åka in till någon verkstad och be dom få det helt tätt. Jag har inte rätt grejer :/
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bytte du avgassystem? När jag kikar på bilden där du tagit bort avgasrörs-klamman så ser själva flänsen på avgasröret i det närmaste obefintlig ut

vid pilarna ska det normalt vara matrial, vilket onekligen är borta på ditt avgasrör
Bild

Om så är fallet kan det vara ganska tjurigt att få det tätt, även med marknadens värsta mirakel-tätnings-pasta! Köp ett bättre begagnat avgasystem som du blivit erbjuden här på forumet! :wink:
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Hollywood Vampire skrev:Bytte du avgassystem? När jag kikar på bilden där du tagit bort avgasrörs-klamman så ser själva flänsen på avgasröret i det närmaste obefintlig ut

vid pilarna ska det normalt vara matrial, vilket onekligen är borta på ditt avgasrör
Bild

Om så är fallet kan det vara ganska tjurigt att få det tätt, även med marknadens värsta mirakel-tätnings-pasta! Köp ett bättre begagnat avgasystem som du blivit erbjuden här på forumet! :wink:
Precis men jag bytte hela systemet. Har ändå problem att få det tätt. Han ska in på verkstad idag o få det fixat sen blir det en tur runt Gotland i slutet på veckan
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Mr Gotland »

emilkarl skrev:
Hollywood Vampire skrev:Bytte du avgassystem? När jag kikar på bilden där du tagit bort avgasrörs-klamman så ser själva flänsen på avgasröret i det närmaste obefintlig ut

vid pilarna ska det normalt vara matrial, vilket onekligen är borta på ditt avgasrör
Bild

Om så är fallet kan det vara ganska tjurigt att få det tätt, även med marknadens värsta mirakel-tätnings-pasta! Köp ett bättre begagnat avgasystem som du blivit erbjuden här på forumet! :wink:
Precis men jag bytte hela systemet. Har ändå problem att få det tätt. Han ska in på verkstad idag o få det fixat sen blir det en tur runt Gotland i slutet på veckan
får du några problem på Gotland så finns det en hundkoje verkstad på norra sidan av ön :P :P
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Skriver inte detta för att briljera, men jag monterade ett likadant avgassystem förra året utan tätningspasta och det läcker eller pyser inte! Den där klamman är lagom tjorvig att fixera, samtidigt som du ska fixera flänsarna mot varandra..det håller jag med och skriver under på, men hur fixerar du avgassystemet när du monterar klamman?

Jag hängde upp avgassystemet längst bak "temporärt", fixerade flänsarna mot varandra, lade några träklossar för att palla upp avgassystemet där det löper strax bakom drivknutarna. För att sedan "finlira" flänsarna mot varandra, trimma uppallningen tills flänsarna ligger dikt an emot varandra, och sedan skruva ihop klamman! Bör funka ypperligt med vanlig CRC tätningspasta vid ovannämnda operation! :wink:
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Jag drog ihop rören ovanifrån för så fort jag tryckte nerifrån så hamnade det lite snett. Samtidigt som jag drog upp röret så fixerade jag klämman så gott jag kunde, skruvade ihop och lät klämman dra ihop dom. Dålig idé kanske?

På verkstan kunde de inte se nåt läckage på tomgång upplyft men när jag kör med den låter det som något litet. Ska köra runt gotland med det, se om det blir bättre genom att det sotar igen annars ska jag lämna in det som får de på verkstan montera det istället.

Om man inte ska ta en liten tripp till k0nk3l's verkstad på Gotland och se vad han säger och om han kan fixa det snabbt? :)
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Beställde två packen polyuretan-bussningar efter att k0nk3l tagit en kik på de. Förhoppningsvis får jag dom idag. Då är bara frågan om det bara är o skruva bort fästena och byta dom eller om det kan behövas något verktyg mer än en 13-nyckel?

Det sitter två stycken till vänster om ventilkåpan och en på höger sida om växellådan (sett framifrån) eller är det något mer?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har en Haynes verkstadshandbok som du får köpa av mig! Den är i princip ny och inte "olje-tummad" Får känslan att du behöver en sådan! ;) PM:a mig för pris,frakt etc!


Apple Departement
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tips för fix mellan grenrör och avgasrör.

Inlägg av emilkarl »

Hollywood Vampire skrev:Jag har en Haynes verkstadshandbok som du får köpa av mig! Den är i princip ny och inte "olje-tummad" Får känslan att du behöver en sådan! ;) PM:a mig för pris,frakt etc!


Apple Departement
Har en Haynes Service & Repair manual. Gick igenom punkterna för att byta bussningar vilket låter superenkelt i boken :) Frågan är om det är så enkelt som att plocka bort luftfilterhållaren, lossa bultarna, ta bort staget,byta bussningarna och tillbaka igen. Eller om jag står där med en motor som hänger som ett aber efter jag tagit bort staget? Och behöver pressa som en tok för att få dit det igen?
Skriv svar