BMC Mini 1000 -70

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Lite hjälp av pappa så är rören omkonade och systemet är klart! Styr nu kosan mot Biltema och handlar bromsvätska och underredsmassa. Olidlig spänning för att se om jag lyckats bygga rätt :shock:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Bästa dagen i garaget hittills. Pressade fram bromsvätska överallt med hjälp av pappas hemmabyggda plåt med en ventil i samt en tving. Kom dock inte ut någon vätska i vänster bak, så bromscylindern revs loss och fick en uppfräschning och sen gick det som på räls! Lyckades med bedriften att få bromsvätska i både ögonen och munnen ett par gånger också.
När allt detta var klart, runt 23:00, öppnades portarna till garaget och ut rullande en ståtlig orange best. Ut på gatan gick färden och ca 500 meter innan soppan tog slut. Ett besök på Shell senare var jag och min best ute och gled igen. Ett varv runt kvarteret blev det. Vilken otrolig känsla att äntligen få köra henne! Hon gick som en påse nötter, men hon gick. Och bromsade! Inte så bra, men det tog stopp iaf Helt otroligt!
Nu väntar justering av förgasaren och pilla lite med tändningen.
:meck: :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Har nu tagit av förgasaren och gjort ordentligt rent och konstaterat att nålen är lätt krokig, vilket medför att den inte stänger hel och då inte heller går att justera. Börjar byggas upp en fin order från minispares igen!
Har även provtryckt kylsystemet och det håller tätt. Skönt med saker man inte behöver riva i :)
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Hej bloggen!
Idag har jag varit på vendelsö och köpt ett värmepaket av trevlig karl och snickrat ihop det med lådan från mitt halva. Inte det vackraste jag skapat, men det funkar! Märkte att det heller inte är något skämt att ett nedfallet paket tar med sig hela gaspedalen i bott.
2015-01-16 23.56.16.jpg
2015-01-16 23.56.16.jpg (104.78 KiB) Visad 8432 gånger
Måste sluta fota med blixt, syns alldeles för mycket fula grejer.

Efter värmepaketet var på plats tog jag loss termostathuset med lite lätt våld och där fann jag någon form av vitt gegga. Kändes som halvtorkad pappersmassa och luktade lite surt/fränt. Någon som har en idé om vad i hela världen det kan vara? Inte konstigt att hon kokar i alla fall... Som en liten bonus drog jag av två bultar när jag var i farten.
2015-01-16 23.56.50.jpg
2015-01-16 23.56.50.jpg (72.12 KiB) Visad 8432 gånger
Och så till en läsarfråga! Mina ena plupp till friskluftsinblåset är på rymmen. Har letat på minispares till förbannelse utan lycka. Någon som har en idé om var det finns?
2015-01-16 23.57.37.jpg
2015-01-16 23.57.37.jpg (64.94 KiB) Visad 8432 gånger
God kväll från garage övervåld!
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

1. du har tappat bort "pluppen"
2. du tror den finns på minispares.
3. Hur f-n skulle den ha hamnat där?











Nån borde ha ett begagnat luftintag över som samlar damm.
Blä, måste JAG kravla upp på vinden och leta efter ett till dig?
Hemska tanke!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har ett/flera friskluftintag! ;) Får jag ta det tillsammans med ventilkåpan och den där startmotorn! :)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Den sa något om att punken inte är död och att det var dags nu. Tog den inte på allvar :(

Nejdå Mårten du slipper! Om du inte hemskt gärna vill 8)

Det blir superbra Magnus!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Har idag hälsat på Rainier i hans garage och fått hjälp med förgasaren. Tack Rainier!
Hoppas få lite tid över i helgen för att bulta dit den och även spola ur kylsystemet, så ska det nog bli fart på henne igen!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Idag har jag spolat ur kylsystemet och fått dit en ny termostat. Satte även tillbaks förgasaren och nu går Garfield, som jag precis döpt bilen till fast det är otroligt töntigt, mycket bra och håller sig på normaltemp! Värmepaketet jag satt i fungerar även det ypperligt bra. Tyvärr verkar blinkersrelät gett upp efter genomspolningen, men det kanske blir fart på det igen när det fått torka upp. Kofångarna sitter även de på ordentligt tack vare en finfin sats med fingängade tummuttrar från Biltema. Roade mig en stund efter allt detta med att köra upp och ner för nerfarten tokryckandes i handbromsen, hur kul som helst :D :rivstart:
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Pysslade med frambromsarna igår. Oken satt fast men jag lyckades få liv i dem med en stålborste och lite bryt och bänd. Tog även loss skivorna och petade lite på lagrena, vilka var på tok för dålig fettade. Inte heller yttre muttrarna, de man kör en sprint igenom var åtdragna ordentligt och sprintarna var obefintliga. Tur att jag inte tappat ett däck under något av mina äventyr på garagetuppfarten! Bromsarna luftades på nytt och en kort provtur senare kunde jag konstatera att de fungerade finfint!

En fundering dock, när bilen var lyft i fram och jag utan växel i snurrade på framhjulen hörs ett lite skrapande morrande ljud. Jag antog först att det var pga bromsbeläggen som låg emot skivan, men så är inte fallet. Jag tror inte heller det kommer från lagrena då de är fettade och jag provade att snurra på axeln utan bromsskiva på. Kan det vara något i växellådan som stökar?
BMC Mini 1000 -70
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av dwarfie69 »

Sundblad skrev:Pysslade med frambromsarna igår. Oken satt fast men jag lyckades få liv i dem med en stålborste och lite bryt och bänd. Tog även loss skivorna och petade lite på lagrena, vilka var på tok för dålig fettade. Inte heller yttre muttrarna, de man kör en sprint igenom var åtdragna ordentligt och sprintarna var obefintliga. Tur att jag inte tappat ett däck under något av mina äventyr på garagetuppfarten! Bromsarna luftades på nytt och en kort provtur senare kunde jag konstatera att de fungerade finfint!

En fundering dock, när bilen var lyft i fram och jag utan växel i snurrade på framhjulen hörs ett lite skrapande morrande ljud. Jag antog först att det var pga bromsbeläggen som låg emot skivan, men så är inte fallet. Jag tror inte heller det kommer från lagrena då de är fettade och jag provade att snurra på axeln utan bromsskiva på. Kan det vara något i växellådan som stökar?
Godmorgon :)

För att isolera ljud, hitta källa till missljud finns en gammal beprövad metod. Man kan, precis som de gamla maskinisterna på u-båtar eller fartyg, ta en skruvmejsel med hårt handtag och hålla det mellan mekanik och öra (stumt)... då hör man faktiskt.
Hade en fin amazon som dock hade ett missljud som spred sig i hela kupén,,, kunde varit växellåda, stödlager, diffklumpen. Med skruvmejseltricket visade sig ett bakhjulslager vara slut. helt omöjligt att avgöra då man körde!

Lycka till... nära till helg å mekande nu :D
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

God morgon!

Tack, det ska jag absolut prova!
Högst 50 timmar kvar :D
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Sundblad skrev:Oken skivorna
Menmenmen Vänta.. här.. nu?
Sitter det skivbromsar på din koja?
Vad blir nästa?
Du frågar om hastighetsmätaren som går till 200+ är original och sen undrar hur rören till dom dubbla tankarna ska dras :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Sundblad »

Haha :lol:
Så vitt jag vet är det bara frambromsarna som är cooper :D och mina krokiga bonnet stripes, det är jävligt cooper!
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 -70

Inlägg av Cooper-74 »

Hoppas då att dom är från en 998:a Cooper för är dom från en 997:a ja då kan du lika gärna hålla ut en glasspinne genom sidorutan, blir samma bromsverkan!!! :shock: :shock:

998:ans belägg är rektangulära medans 997:an hade mer rundade obetydligt större än en femkrona.. jo lite större är dom väl då..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar