Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av emilkarl »

Hej

Helt ny på detta med äldre bilar och har min första som är en Leyland Mini 1000, 77a, i mycket fint skick. Går som en klocka. Men när jag släpper gasen gillar den att rassla till typ som något spjäll slår och ibland får jag avgassmällar. Framför allt när jag ska upp i fart. I övrigt inga missljud eller att den går ojämt eller så.

Inte helt vän med känslan än men jag kör inte som en idiot iaf. Vet inte om det är något att oroa sig för eller vad det kan vara men skulle vara tacksam för lite tips.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av Hollywood Vampire »

För mig låter det som tändnings-inställningen som spökar. Finns jättebra "To Do" ang. tändning som behöver ställas/justeras här på forumet! Ta dig även en titt på tänddelarna (brytare/kondensator, tändstift etc) Alternativt ta en titt på förgasaren också! Här finns en länk till en forum-medlem som också drabbades av förgasarsmällar (dock dubbla S.U)

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... nställning
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av emilkarl »

Hollywood Vampire skrev:För mig låter det som tändnings-inställningen som spökar. Finns jättebra "To Do" ang. tändning som behöver ställas/justeras här på forumet! Ta dig även en titt på tänddelarna (brytare/kondensator, tändstift etc) Alternativt ta en titt på förgasaren också! Här finns en länk till en forum-medlem som också drabbades av förgasarsmällar (dock dubbla S.U)

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... nställning
Testade lite mer igår och det händer enbart när jag släpper på gasen. Tror det är ett hål någon stans på avgassystemet. Kan det bero på det?
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av Sundblad »

Jag hade en mazda mx3 som första bil, har för mig att den betedde sig likadant och det var ett enormt hål i avgasröret upptäckte jag. Ung som jag var tänkte jag bara att en "sportbil" ska låta så där. Så kolla det!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av Hollywood Vampire »

Du får titta efter om det är hål på avgassystemet! :wink:
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av emilkarl »

Letade runt i motorn idag bara för att se vad det kunde vara. Hittade inget med avgasröret, har inte hissat upp bilden än dock så det var svårt att se. Det såg dock väldigt fint ut från båda sidor.

Däremot hittade jag en slang som var avbränd. Den gick ifrån en grej fram i motorn och ner en bit men var avbränd och satt inte fast någonstans. (Se bilder). Tacksam för all hjälp jag kan få. Nu vågar jag inte dra igång bilen igen om nu slangen skulle visa sig vara något väldigt viktigt. Bör ju ha en viktig funktion iom att den ska sitta där...

Slangen ser ut att vara sån här typ: Biltema 4mm vakuumslang

Bild 1 Visar fram där jag såg att den var trasig och torr.
Bild 2 visar var jag tror att den ska sitta, men är inte helt säker men kände som den var på väg dit... (pipen syns lite dåligt men är vid pilen...)

Bild 1
Bild

Bild 2
Bild
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av RAINIER »

Det här visar hur din luftinsprutningssystem sitter ihop.
När det gäller släppa-gas-smäller, då är det oftast som andra redan sa; hål i avgassystemet.
Jag hade ett enormt hål i mitt på min Bubbla och det var väldigt roligt att släppa gaset vid höga varv i en tunnel :lol:

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av emilkarl »

RAINIER skrev:Det här visar hur din luftinsprutningssystem sitter ihop.
När det gäller släppa-gas-smäller, då är det oftast som andra redan sa; hål i avgassystemet.
Jag hade ett enormt hål i mitt på min Bubbla och det var väldigt roligt att släppa gaset vid höga varv i en tunnel :lol:

Bild

Bra bild.

Högra delen, mellan 40 och 44 går det en slang upp under luftfiltret som inte sitter någon siffra på. Det är den jag bytt ut och satt på förgasaren?!

Men har hittat ett glapp mellan grenrör och avgasröret i kopplingen där. Den sitter lite dåligt till bara...
Användarens profilbild
emilkarl
Inlägg: 41
Blev medlem: 3 juni 2014 kl. 10:23
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av emilkarl »

Tätat kopplingen och smällarna försvann o bilen låter som den ska nu!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Låter/"smäller" vid släpp på gasen

Inlägg av RAINIER »

Toppen ! :D
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar