drivknut tar i grenrör

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

drivknut tar i grenrör

Inlägg av Ministern »

Någon som haft samma trassel: nymonterat grenrör, nya drivaxelknutkorsgummimojänger, dragit allt och satt fast saker och ting efter konstens alla regler. Väldigt tajt, gummit tar i lite, vid högre varv slår det som attans mot grenröret. Kan man "knyckla" till grenröret lite om man värmer och brukar lite lagom våld så drivknutskorsgummigrejen går fri? Känns som det blir värre när man lägger i backen, då skakar det även vid lågt varv. Nu efter allt pill i vinter/vår med motor och växellådsbyte (plus en miljard andra grejor man inte kunde låta bli att fixa) återstår ovan nämnda problem, en liten osynlig vattenläcka (får fylla på nån liter efter kort körning men ser banne mig ej vart vattnet tar vägen) en broms bak funkar inte men det var en tillknycklad bromslang som snart är bytt. Sen är det bara hänga in en wunderbaum och dra iväg. tacksam för svar! Man vill ju UT och KÖRA! Haft bilen i dryga två år och kört i alla fall kanske sju mil, he he..... :lol:
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av crowan »

Jag slipade av lite gummi från mina kors, så gick det fritt. Har även bankat till grenröret, men ville helst inte göra det denna gången. Men bägge varianterna funkar :-)
clubman 1330
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Ministern »

Tack för svaret! Ja men då tar jag fram lilla slipen och kanske släggan också. Hur mycket kan man slipa av? Ingen risk för att man gör sönder något om man slipar av för mycket? Ha det bra! Mvh Janne
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Flundran »

Jag hade samma problem med mitt grenrör (LCB). Jag gjorde en liten buckla på rätt ställe med hjälp av hammare och smidesstäd. Behövdes bara 5-6 mm. När grenröret sedan var monterat med Y-röret på längst ner så bankade jag lite på C-röret (det rör som vill ta i knuten) så att det kommer ut ur Y-röret lite (EDIT: in i Y-röret menar jag). Sedan dra åt klämman vid Y-röret.

Detta med att buckla till grenröret är ju mindre bra, för man försämrar ju flödet genom röret. Men bucklan blir rätt liten så jag tror inte man märker skillnad. Alternativet kan vara att skaffa nylonknutar:
https://www.minispares.com/product/Clas ... L5000.aspx

Men dessa är svåra att få tag på och kostar en del. Speciellt om man (som alla rekommenderar) ska byta båda.
Senast redigerad av Flundran den 17 juni 2014 kl. 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vänd på det! Tillverka ett konkavt fält där drivknuten går emot grenröret och ut och KÖR! :wink:
Låter inte lika laddat som att banka, slägga etc! Flödes frånfallet blir ändå minimalt, för mig veterligen kan ingen bevisa motsatsen! 8)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av minitokig »

Jag köpte, via Minisport, ett Maniflow-grenrör avsett för 1275 med gummiknutar.
Funkar bra, ser inte ut att vara så stor skillnad men gummiknuten tar inte i nu.
Det fanns ej på hemsidan, utan jag mailade och frågade efter en lösning och då plockade de/Tom Gould fram detta. Artikelnummer LM004A, kostade £78.89 +vat. i mars 2012.

:-)

.
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Ministern »

Tackar för alla svar! Jag har precis köpt allt nytt så jag provar banka till grenröret samt slipa av lite gummi. Korsen är ju nya grenröret med samt typ allt annat med så plånboken äro TUNN! he he men min bil är ju glad med allt nytt den fått. Mvh Janne :rivstart:
Ministern
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 februari 2012 kl. 09:04
Ort: Göteborg

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Ministern »

Förresten, Hollywood Vampire: Tillverka ett konkavt fält? Menar du att man skär bort en bit i grenröret och svetsar dit en "inåtbuktande" liten plåt? Ja, herregud man vill ju ut och köra, i och för sig är ju nu hundkojan min en riktig miljöbil med noll i utsläpp. Det är ju positivt. he he :lol:
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: drivknut tar i grenrör

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tillverka ett konkavt fält?
Om du skulle dra in kapen i det hela skulle jag använda ordet dissekera! ;)
Skriv svar