Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Majk_ »

Trevligt! =)
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Det ska nog kunna flytta lite luft när det är klart. Kan inte bestämma mig för vilken modell jag ska ha på monoblocken, har två stycken ICE 800.1 men de kanske får driva midbasarna.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Skulle byggt en del idag, men ett strömavbrott i garaget satte effektivt stopp för det. Jobbade lite med en annan bil, körde ut den och körde in min egna. Konstaterar då att det är väldigt mörkt i garaget, trycker på lampknappen och inget händer... Så det var bara att packa ihop och åka hem istället.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Gjorde en ram för att ha något att skruva baffeln i.

Sen var det dax att fästa stagen som jag kapade till häromdan i ramen.

Bild
För att staget skulle hamnar helt rätt så spände jag upp ramen mot ett par stålreglar och sen spände jag fast staget.

Bild
Punktade bara fast det för att kunna kapa bort det lätt om det skulle vara så att jag måste flytta det p.g.a basarna. Ska ta med ett par basar och göra en baffel så småningom.

Bild
Sen punktade jag fast stagen som skall svetsas i bakväggen, punktade dem av samma anledning som ovan d.v.s om jag skulle behöva flytta på dem.

Bild
Efter mycket bankande med hammaren och lite slipande med vinkelslipen så satt ramen på plats igen.

Bild
Här syns stagen som skall svetsas i bakväggen.

Skall göra ett till likadant stag som skall sitta längre ner, så att det blir tre "fack". Det skall även sitta stag lodrätt, har inte bestämt mig för om det blir med fyrkantsprofil eller med vinkeljärn.
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av minimini »

mycket jobb för lite musik :D

ska du tävla med detta eller är det bara för ditt eget nöje.
TURBO ROCKS..
henriks bygg
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Det är en tävlingsbil, men jag bygger den egentligen inte för att tävla. Jag har tävlat till och från sedan 2001 & har haft både "normala" byggen och extrema tidigare. Har länge velat göra ett bygge i stål & nu fanns tiden, praktiska möjligheter samt ekonomin för att göra ett. Fick nys om bilen av en slump genom att en facebookvän från Holland fick den länkad på sin sida. Jag ville mestadels ha något praktiskt att pilla med då jag bytte yrkesinriktning för ett par år sedan och inte längre får arbeta med händerna.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild

Fixade en 19mm MDF-skiva som jag tänkte använda till baffel.

Bild

En liten bonusbild på en tredjedel av basarna.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av crowan »

Man blir grymt sugen på att höra hur det låter när den är klar!
clubman 1330
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Den kommer nog inte ut i år, möjligtvis i slutet på augusti. Men nästa år så ska jag försöka släpa med mig den på lite tävlingar.


Bild
Började med att såga till en skiva som skulle bli baffel. Pallbockar funkar till mer än att ställa bilar på.

Bild
Bara dubbelt så många hål kvar att såga, men nu har jag en mall i alla fall.

Bild
Bara MDF blir lite väl klent så jag styvad upp det med lite "finska pinnar" :P . I bakgrunden står den andra baffeln, dock utan hål för basarna.

Bild
Stag som skall svetsas i bakväggen.

Bild
Återanvände en del stål från den första rutramen.

Bild
Ställde upp baffeln lite snabbt för att få en uppfattning om vart jag kunde staga mer..

Bild
.. och mer stag blev det. I.o.m att ramen av vinkeljärn bygger 3mm så var jag tvungen att kapa bort lika mycket i ändarna för att det skulle bli en plan yta att fästa baffeln emot.

Bild
Ser väl ut att kunna funka.

Bild
Tror att det kan bli rätt stumt med ett lager MDF till och sen svetsa stålet mot väggarna i bilen.

Bild
På plats i bilen. Fick kapa lite i det övre vinkeljärnet för att basarna skall gå i.

Bild
Blir nog bra när det är svetsat.

Bild
Så kommer det att bli på ett ungefär. Ett lager till med trä skall dit.

Bild
Det fanns en tid då man byggde en hel baslåda med mindre än en hel skiva, nu för tiden så är en skiva lagom till en baffel :rolleyes: . Här ser man även den slaktade rutramen.

Bild
Största nackdelen med MDF är att det dammar så förbannat.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild

Behövde såga ut hålen för basarna och pennan funkade inte, tröttnade och tog en sprayburk istället.

Bild
Utsågade hål och bafflarna ihopskruvade.

Bild

Svetsade dit en plåt vid tröskeln. Jag svetsar med öronproppar då det låter rätt mycket i bilen när man svetsar, trots det så hör jag hur det smäller till och att det sen väser. Går ur bilen och börjar leta, det visar sig att slangen till gasen har gått sönder. Så det blev inte mer svetsat idag :mad:

Bild
Tanken var att bygga en stor "instrumentpanel", men jag börjar tveka på om det är så smart.

Bild
Blir inte mycket kupé kvar om jag gör det.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Blev ett par timmar i garaget, en sån där dag då det knappt syns att man har varit där men timmarna bara rullade iväg.

Bild
Fortsatte att bygga på rutramen, valde att återanvända stål från den första ramen. Ett stag nere och ett kort stag uppe.

Bild
Sen satte jag två plattjärn på sidorna, dessa skall ev modifieras lite.

Bild
Slutligen så blev det en fyrkantsprofil i ovankant. (Glömde kameran hemma där av dåliga mobilbilder.)

Bild

Bild
Sett ovanifrån. Den kommer monteras så att den långa fyrkantsprofilen kommer vara in mot kupén.

Utöver detta så var det mycket att slipa och kapa för att ramen skulle passa i bilen, inget jag dokumenterade på bild.

Svetsade även stagen i ramen till baffeln mot bakväggen samt golv och tak. Jag hade medvetet gjort stagen från golv till tak något förkorta i båda ändar då jag inte visste hur mycket plåtarna hade slagit sig. I taket så kunde jag svetsa direkt men stagen mot mot golvet var väl korta, valde därför att kapa till små vinkeljärnsbitar som jag sedan satte som "L" mot golvet och staget. Ett vinkeljärn per sida bortsett från den sidan som är mot ramen.

Jag såg inte ett skit när jag var inne i det som skall bli den slutna kammaren och så fort jag försökte lysa med en lampa så slog svetsmasken ifrån, så de svetsarna blir det nog inga bilder på... :lol:
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Under sommaren som jobbar jag dygn vilket har inneburit att jag inte har spenderat särskilt mycket tid i garaget.

Köpte i alla fall ytterligare en SPL Dynamics XTR 300D2s och för att testa så att den funkade så provade jag den i bruksbilen där det i normala fall sitter en vanlig XTR.
Bild
SPL Dynamics XTR 300D2s till vänster och SPL Dynamics XTR 300 till höger.

Bild
Provmontering av basarna samt håltagning för skruvarna.

Bild
De övre basarna kommer sitta riktigt tight, så går det när man inte tänker till :?
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Denna hamnade i malpåse i 11 månader. Tröttnade TOTALT och det tog emot duktigt att ens tänka på att åka garaget.

Byggde en låda till bruksbilen som spårade ur med en massa stål och då väcktes suget av att bygga på Hundkojan igen.

Köpte en familjekombi rätt nyligen, så det fick bli en liten poplåda till den. Hade inte kameran med mig så det fick bli skakiga mobilbilder.

Bild
Lite 19mm spånskiva, två 6" Aeroportar och 12m 25x25mm fyrkantsprofil.

Bild
Skruvade fast stålet mot en sidovägg för att få rätt storlek på stagen.

Bild
Första staget färdigt.

Bild
Stag två eller tre under tillverkning.

Bild
Det tre stagen färdiga.

Bild
210 liter baslåda.

Bild
Tomt än så länge, men stagen skall i.

Bild
Tillfälligt uppställda för att få en uppfattning om hur det kommer att bli.

Bild
Kommer troligen blir lite stag som går mellan de tre stagen och binder ihop dem som en ram samt något stag ut till sidoväggarna.

Bild
Anledningen till att det inte går något stag i mitten till bakväggen är för att portarna inte skulle få plats då.


Bild
Test så att lådan fick plats och det var inga problem, kunde t.o.m ta den genom bagageöppningen.

Bild
Så här fick det bli, inte optimalt att ha portarna så nära sidoväggen men hade inte mycket val.

Bild
Kapade till stag som skall sättas i mitten på sidoväggen, alltså inte där de sitter just nu. Spände fast dem mot lådan för att de skall passa mot lådans väggar.

Bild
Lite småtight att få plats med stagen då trattarna på portarna tar upp betydligt mer plats än jag hade räknat med.

Bild
Jag hade glömt svetsen igång och inte skruvat åt gasflaskan så den var givetvis tom, så det blev inte något svetsande.

Bild
Båda bafflarna är i alla fall klara, troligtvis blir det även en tunn MDF för att täcka hjulhusen.


Bild
Fortsatte bygget av lådan till Volvon.

Bild
"Bågen" som går ut kommer att staga upp sidoväggen.


Bild
Till andra sidan, för att få det rakt så spände jag fast stålet mot en skiva.

Bild
Test i lådan.

Bild
För att binda ihop även mittenstaget med resten så kapade vi till åtta st längder och satte fyra uppe och fyra där nere.

Bild
Sett från sidan.

Bild
Hela staget i sin helhet.

Bild

Bild
Kanske en aning överdrivet, men så länge det retar någon så är det värt det :P :lol:

Bild
Nu ska det bara limmas och skruvas på plats.

Bild
Skruvade isär lådan för att kunna limma ramverket mot skivorna.


Bild
Hade "trä mot stål" -skruvar men de var tyvärr lite för långa. Då de inte kan borra efter att de har tagit gängor så fick jag först skruva i dem, ta ur dem för att kapa ner längden och sedan skruva i dem igen. Tog sin lilla tid då det var ett gäng som behövde kapas, en del av dem syns på bilden.

Bild
Trälim och träskruv till spånskivorna, sättlim och stålskruvar till stålet. Sidoväggarna är redan klara på detta kortet.

Bild
Första baffeln på plats, den limmades och skruvades precis som de andra väggarna.

Bild
Här syns vart jag satte stålskruvarna.

Bild
Inte mycket yta som inte är stagat, lådan är STUM. :)

Bild
I någon av Facebook-grupperna för bilstereo frågades det efter vad folk använde för att smeta ut trälimmet när de byggde. Folk använde en massa snitsiga verktyg, spackelspadar o.s.v, själv så använder jag mig av något mindre exklusivt... Har funkat i snart 20år så jag fortsätter nog att riva av en kartongbit :lol:

Bild
Båda bafflarna på plats samt portar och basar.

Bild
Lite närmre.

Glömde ta kort på hur det ser ut med lådan på plats, men då den ändå inte är klädd och jag inte har byggt några covers så är det ändå inte mycket att se.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Över till den gule fule!
Bild
Fick äntligen tummen ur och faktiskt gjorde något på Hundkojan.
Satte in rutramen som jag tillverkade förra året.

Bild
Ser inte ut som mycket jobb men det tog mycket tid då det tog i både här och där. Testa, ta ur och slipa/kapa bort, testa, ta ur och slipa/kapa bort o.s.v. Nu sitter den i alla fall på plats och det blev stummare än jag hade räknat med :)

Bild
Påbörjade en "instrumentbräda".

Bild
Givetvis så behövdes ett stag även i mitten.

Bild
För att kunna centrera den lätt så satte jag ett vinkeljärn i bakkant som har samma längd som bilens bredd.

Bild
Fastpunktad i bilen.

Bild
Detta var mindre smart...

Bild
Kan vara bra att ta loss jordkabeln innan man svetsar fast ramen i bilen när det visar sig att skruven hamnade precis framför ratten. Som tur var hade jag en fast nyckel så jag kunde skruva ut den.

Bild
Syns knappt men jag svetsade först dit ett plattjärn innan jag satte dit fyrkantsprofilen.

Bild

Bild
Svetsade även dit tröskelplåten på förarsidan.

Bild
Satte ett plattjärn även på denna sidan.

Bild
Två stag till. Använde en fyrkantsprofil för att få dem i samma vinkel som de två första.

Bild
Fastsvetsade. Sen kändes det lite klen med bara tre stag i toppen på instrumentbrädan så det blev två till.

Bild
Syns bättre här.

Bild
Så här lämnade jag bilen ikväll.

Bild
Finns fortfarande plats för att bygga ut dörrsidorna en bit.

Skruvade dit ena bakdörren, tyvärr så kan jag inte längre använda mig av dörrstoppen som är original. Sitter någon konstig stålvägg i vägen :lol:

Bild
Kunde inte hitta bultarna till den andra dörren så jag skruvade inte fast den, sen när jag hade plockat ihop allt och skulle gå hem så hittade jag dem.... De satt i gångjärnen på dörren ;)

Bild
Blev ett stag som binder ihop de två första lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Bild
Hittade även två spillbitar i 25x25mm som blev över från stagningen av lådan till Volvon, satte ett på varje sida mellan tröskelplåten och de yttersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Bild
Två stag mellan de mittersta lodräta stagen i "instrumentbrädan".

Bild
Sen blev det två horisontella stag på förarsidan, samt ett ner till golvet.

Bild
Då takplåten slog sig när jag förstärkte den och den är lite mindre än vad takramen är så gick den inte att svetsa i ramen. Därför så satte jag ett plattjärn som svetsades mot ramen och takplåten. Det är inte färdigt som ni kan se på bilden.

Bild
Japp det är mina boxershorts! Paniken som uppstår när man sitter i en trång biljävel och en svetsloppa bränner igenom både jeans och boxershorts, den är INTE att leka med! :lol: :D :O :lol:


Lite bonusbilder.

Bild

Bild

Bild
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Majk_ »

Kul att se att du är igång igen!! :D
Skriv svar