Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Hej, är ny på forumet och reggade mig efter att jag fick tips om sidan via min projekttråd på Garaget.org.

Jag håller på med ett litet bilstereobygge i en kombi, tanken är att det skall bli en ren leksak och kommer därmed inte reggas i Sverige (jag köpte bilen i Holland).

Jag har som sagt redan en projekttråd på Garaget.org samt en på Bilstereoforum.se, projektet har hållit på i ganska många månader och det blir väldigt många inlägg om jag skall börja om från början så jag väljer att länka till Garaget-tråden.


Vid inköp i Eindhoven, Nederländerna:
Bild

Hamnen i Rostock, (flammorna är borta nu):
Bild

På plats i garaget i Kalmar, fronten är rätt gräslig om ni frågar mig.
Bild

Insidan innan jag rev allt:
Bild

Skuffen:
Bild

Hittade ett par hundra kilo betong i golvet:
Bild

Valde att kapa ur 90% av golvet:
Bild

Sen började det spåra ur med stålplåtar och över 100 meter stålförstärkningar:
Bild

För ett par hundra bilder och mer info så ta en koll i Garaget-tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281165&
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av crowan »

En verkligt annorlunda "renovering" :-) ska bli kul att följa!
clubman 1330
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Flundran »

Var det här en körbar bil i Holland? Växelspaken verkade ju omöjlig att komma åt med den konsolen. Men motor finns såg jag på nån bild.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Nej den var inte körbar, saknar tank bl.a. Stötdämparna var ersatta av svarvade rundjärn. Så jag har inte slaktat en bil som hade varit lätt att återställa till original, om det var det som du tänkte på?
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Flundran »

Då hade man ju kunnat montera ur drivlinan och spara en massa vikt? Man hade ju t.ex. kunnat ha batterierna under huven då tänker jag.
ExtraKim skrev:Så jag har inte slaktat en bil som hade varit lätt att återställa till original, om det var det som du tänkte på?
Nej, det var inte så jag tänkte. Var bara nyfiken. :wink:
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Reglerna inom bilstereotävlingarna säger att bilen måste vara körbar och det kommer den bli då det är bökigt att knuffa den om man är själv.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Påbörjade en rutram, blev lite varmt så den slog sig. För att lösa det fick jag använda en tving och ett spännband (vinkeljärnet skruvade jag dit för att spännbandet inte skulle ligga direkt mot stålet där jag svetsade).

Bild

Nästan klar.

Bild
Syns inte överdrivet mycket rakt framifrån.

Bild
Det samma kan man inte säga när man kollar från sidan.

Bild
Inifrån med ramen på plats.

Bild
Karatesparkspassform, d.v.s jag fick sparka dit den.

Bild
Kapade till ett plattjärn och svetsade dit. Fyllde även en del borrhål och lite annat som behövde svetsas, rätt som det är så slutade svetsen mata tråd. Visade sig att ytterligare en rulle var slut.

Bild
Kapade ändå till ett plattjärn som skall sitta bredvid det första. Skruven är för att jag skall ha något att hålla i när jag sätter det på plats.

Bild
Testmonterat. Anledningen till att jag snedkapade plattjärnet är för att det som är kvar av hjulhuset annars hade tagit i.

Bild
Gjorde även ett till förarsidan.

I.o.m att jag inte längre kunde svetsa så valde jag att jobba med rutramen istället. Kapade bort lite av hörnen i ovankant för att kunna få in den närmre mot den gamla rutramen.

Bild
Kapade även till en fyrkantsprofil som skall svetsas i ovankant för att kunna binda ihop taket med rutramen. Då karossen smalnar av ovanför a-stolparna så fick jag såga profilen i 45 grader i båda ändarna.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av crowan »

Ska bli kul att se hur man bygger extremt ljud från grunden.
clubman 1330
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av minitokig »

crowan skrev:Ska bli kul att se hur man bygger extremt ljud från grunden.
Jag instämmer, ska bli kul att följa tråden :-)
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Kul att det finns intresse för galenskaperna ;-)
Jag sitter just nu på Rhodos så det kommer ta ett tag innan det kommer en ny uppdatering.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Svetsade plattjärnen mellan sidoväggarna.
Bild

Bild
Den biten som jag fick kapa bort från plattjärnet på passagerarsidan passade efter lite slipande på förarsidan. :)


Bild
Var inte helt nöjd med rutramen, dels så hade den slagit sig lite och dels så var den förliten för dB Dragracing reglerna. Även om jag inte har några planer på att tävla i dB Dragracing så kan det vara smart att bygga rutan så att den passar i det formatet, om inte annat för den dagen då jag säljer bilen.

Bild
Spände upp den så mycket som möjligt för att minska risken för att den skulle slå sig. Valde att sätta den övre fyrkantsprofilen stående för att ramen skulle komma närmre den andra rutramen.

Bild
Likadant på andra sidan.


För att ramen skulle komma närmre så fick jag kapa en del i originalplåten både uppe och nere, detta var rätt bökigt och tog mycket tid p.g.a att det var så ont om plats.

Bild
Uppe. Fick kapa mycket mer för att det skulle passa, men jag tog aldrig kort på det.

Bild
Nere.

Bild
Uppe på passagerarsidan. Samma sak här, fick kapa mycket mer för att det skulle passa, men jag tog aldrig kort på det.

Bild
Testmontage.

Bild
Denna ramen syns liten mindre i neder och ovankant.

Bild
Givetvis så kommer den synas från sidan, men det kan jag leva med.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Gjorde stag som är till för att svetsas i bakväggen för att ha något att skruva baffeln i. Givetvis så blir det fler stag samt någon form av ram.
Bild
Gjorde en snabb mall till baffeln, enbart för att få en uppfattning om vart den hamnar.

Det blev bara en liten uppdatering idag.
Majk_
Inlägg: 114
Blev medlem: 20 mars 2012 kl. 21:21
Ort: Svärdsjö

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av Majk_ »

Vad ska du peta in för anläggning i "plåtburken"? ;)
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Sex stycken Spl Dynamics XTR D2s 12"are blir det i basväg. Slutsteg till dem är inte bestämt, men det bli i alla fall monoblock ur Spl Dynamics ICE-serie.
Till framsystemet så har jag tre st Spl Dynamics ICE 150.4 som ligger och väntar.Funderar på att sätta fyra st DLS 6*9" & 16st 5, 25"are från Rockford Fosgate som utfyllnad i skuffen. Framsystemet är fortfarande inte bestämt.
ExtraKim
Inlägg: 34
Blev medlem: 14 juni 2014 kl. 17:02
Ort: Kalmar

Re: Kombi som fylls med stål och bilstereo.

Inlägg av ExtraKim »

Bild
Lite leksaker som ligger på mammas vind.
Bild
Skriv svar