Sida 1 av 1

Kompression

Postat: 7 juni 2014 kl. 16:41
av crowan
Min bil går inte riktigt som den ska, rycker och går ojämnt. Testade att mäta kompressionen och då visar det sig att jag har knappa 14 på cylinder 2 och 3 men bara 11 på cylinder 1 och 4. Tycker det verkar konstigt att topplockspackningen går sönder så både 1 och 4 tappar komp. Kan det vara något annat?

Motorn är en nyborrad 1330 och toppen är renoverad för några år sen.

Re: Kompression

Postat: 8 juni 2014 kl. 00:28
av Gerry
Dra en sökning på shellack, det kanske an funka ?

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... ack#p56536
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... 82&p=33490

Eller så kanske det finns något dyrare/modernare på flaska som biltillbehörsfirmorna kränger som gör samma sak.

Re: Kompression

Postat: 9 juni 2014 kl. 17:57
av crowan
Ja, det kanske kan funka. Ska prova

Re: Kompression

Postat: 14 juni 2014 kl. 12:28
av crowan
Fick tips om att om man har dålig vevhusventilation (vilket jag hade första tiden efter renoveringen) finns det risk att man har sabbat kolvringarna. Ett sätt att kontrollera det var visst att sätta en kompressionsmätare i ventilkåpans ventilationsrör och mäta trycket. Det ska då vara noll.


Någon som har en annan teori? Byter ju hellre topplockspackningen än kolvringarna....

Måste ju ha den iordning till England!

Re: Kompression

Postat: 14 juni 2014 kl. 21:52
av Crona
Stopp drabbas nu inte av panik, topplockspackning då går kompet oftast ut i vattnet och då trycker den ut vatten.
Skulle kompet gå rakt ut så hör du att det puffar, men 3 kg skillnad är inte katastrof, hur långt har den gått efter renovering?
Tog du kompprov efter renovering så du vet att det verkligen är en försämring?

Att vevhusventilationen skulle skada kolvringarna måste vara ett missförstånd, om du har hög vevhusventilation så får du ökad oljeförbrukning och i värsta fall så kan den trycka ut någon av vevaxelpackboxarna men oftast hopar bara oljestickan upp.

Att den rycker och går ojämnt kan bero på betydlig enklare saker än komp bortfall, hur ser det ut på tändningssidan?
Kamvinkel, kondensator, tändspole o.s.v. testa att lyfta av en tändkabel åtgången när motorn går på tomgång och se om det är en speciell cylinder som den inte går på, sjunker varvtalet lika mycket på alla så går han också på alla och felet skall sökas på kringkomponenterna.
Hur ser stiften ut? Ventilspel o.s.v.

//Thomas

Re: Kompression

Postat: 15 juni 2014 kl. 10:11
av crowan
Har såklart inte mätt efter renoveringen. Den kanske har gått 200-300 mil efter renoveringen. Ja, jag hade mina misstankar om tändningen också.


Har bytt till elektronisk tändning, men det var den billiga varianten där man bara byter brytare och kondensator. Är rätt sugen på en fördelare från swiftune, den vet man ju passar kammen.

Re: Kompression

Postat: 15 juni 2014 kl. 11:14
av Crona
Missar den även på tomgång och låga varv så kan du ju testa att stoppa i en gammal original fördelare om du har så får du svart på vitt.

Annars så får du ta en tur förbi Svedala så tittar vi på den.

//Thomas

Re: Kompression

Postat: 15 juni 2014 kl. 12:15
av crowan
Har tyvärr ingen extra fördelare. Jag tar gärna en tur till Svedala om du har tid.

Re: Kompression

Postat: 15 juni 2014 kl. 12:38
av Crona
Du har PM

//Thomas