Sida 1 av 2

Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 26 maj 2014 kl. 19:47
av minicab
Hej.

Min koppling den hackar vid mycket låg hastighet (kryphastighet) när man kör i kö, trots att det är ny lamell.

Är det en justeringsak, eller ska lamellen slitas in ?

Nån som kan ge mig tips ?

Maskinen är en MG 1275 med rodchange låda. Lådan är ny.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 29 maj 2014 kl. 13:56
av RAINIER
Vad menar du med "hackar"?
Hackar motorn vid mycket låga vervtal eller hackar kopplingen medan du trycker in/släpper kopplingen vid bilkö-körning?

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 29 maj 2014 kl. 16:54
av minicab
RAINIER skrev:Vad menar du med "hackar"?
Hackar motorn vid mycket låga vervtal eller hackar kopplingen medan du trycker in/släpper kopplingen vid bilkö-körning?
Kopplingen hackar vid låga varvtal vid bilkökörning.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 29 maj 2014 kl. 18:04
av RAINIER
Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 29 maj 2014 kl. 18:32
av minicab
RAINIER skrev:Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...
när jag trampar ner pedalen till du har dragläget där skakar och hackar kopplingen blir väldigt stora vibrationer.

Har det med med mellanrummet som man kan justera på svänghjulskåpan tro ?

Kopplingen tar unjefär i mitten av pedalläget.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 29 maj 2014 kl. 22:15
av Fekkeman
Vet du vilken lamell du har? landsväg, rally, race? kan väl uppföra sig lite olika skulle jag tippa på.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 30 maj 2014 kl. 09:36
av RAINIER
Det finns två typer av std. lameller; med och utan fjädrar. Den utan kan hacka lite mer, men det borde inte vara mycket.
Skakningen kan också bero på en läckande vevaxelpackbox; olja som kommer på lamellen.
Vibrerar motor överdriven mycket på höga varv?

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2014 kl. 00:34
av minicab
Fekkeman skrev:Vet du vilken lamell du har? landsväg, rally, race? kan väl uppföra sig lite olika skulle jag tippa på.
Har en standard troligtvis. Har inte köpt nån speciell lamell.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2014 kl. 00:36
av minicab
RAINIER skrev:Det finns två typer av std. lameller; med och utan fjädrar. Den utan kan hacka lite mer, men det borde inte vara mycket.
Skakningen kan också bero på en läckande vevaxelpackbox; olja som kommer på lamellen.
Vibrerar motor överdriven mycket på höga varv?
Vet inte om jag har med eller utan fjädrar. Läckade packbox hoppas jag inte har vet om att det kan bli hackande koppling av det.
Ser ingen olja som läcker ut från undersidan av svänghjulskopan så jag tror det är inget läck från packboxen.
Motorn den vibrerar inte vid höga varv.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2014 kl. 09:31
av RAINIER
Då kan det vara att tryckplattan är sned. När man monterar bort tryckplattan lossnar man bultarna bit för bit, dvs inte skruva los en mutter helt, sen den andra, etc. Om man gör det då förvridar / skevar den och känns det som kopplingen hackar.
Är det en verto eller en pre verto koppling du har?

Bild

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2014 kl. 09:32
av Ola
Det är inte övre eller undre motorfäste som är glapp.
Då får du ett ryckande fenomen när kopplingen släpa upp.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2014 kl. 10:17
av RAINIER
När det övre motorfästet har glapp (utslitna gummibussningar), då slår mtor fram och tillbaka när man gasar, resp. släpper gaset (samt när man trampa in/släpper kopplingen).
Om en av dem nedre fästen har gått sönder helt och hållet, då skakar motorn så våldsamt när man släpper kopplingen, att man tror att motorn kommer att vandra ut ur bilen, eller som att svänghjulet har kommet loss.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 2 juni 2014 kl. 15:18
av minicab
RAINIER skrev:Då kan det vara att tryckplattan är sned. När man monterar bort tryckplattan lossnar man bultarna bit för bit, dvs inte skruva los en mutter helt, sen den andra, etc. Om man gör det då förvridar / skevar den och känns det som kopplingen hackar.
Är det en verto eller en pre verto koppling du har?

Bild
Har ingen aning vilken typ av koppling jag har. Har inte satt ihop motorn.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 2 juni 2014 kl. 22:55
av minicab
tack för tipsen. Får kolla upp detta ?
minicab skrev:Hej.

Min koppling den hackar vid mycket låg hastighet (kryphastighet) när man kör i kö, trots att det är ny lamell.

Är det en justeringsak, eller ska lamellen slitas in ?

Nån som kan ge mig tips ?

Maskinen är en MG 1275 med rodchange låda. Lådan är ny.

Re: Hackade koppling på en ny lamell ?

Postat: 31 maj 2015 kl. 16:24
av Clain
minicab skrev:
RAINIER skrev:Min fråga var om du trampar in/släpper pedalen och att det då hackar...
när jag trampar ner pedalen till du har dragläget där skakar och hackar kopplingen blir väldigt stora vibrationer.

Har det med med mellanrummet som man kan justera på svänghjulskåpan tro ?

Kopplingen tar unjefär i mitten av pedalläget.
Hittade du på vad orsaken var till skakningarna?

Har liknande (samma?) problem när jag ska försöka få i dragläget för 1'an eller backen.. Kan alltså inte heller krypköra på 1'ans växel, hela bilen skakar och hoppar istället..

Mvh
Andreas


Sent from my iPhone using Tapatalk