CO halt hjälp efter besiktning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av philsson »

Min fina saloon från 65 klarade inte CO halten denna gången. Senast för två år sedan så hade jag råkat köra med choken till besiktningen så han släppte igenom den med meningen "Den stabiliserar sig nog efter en stund" samtidigt som värdena sjönk snabbt på displayen efter att ha släppt tillbaks choken.

8% CO var värdena nu och enligt dem var 4% godkänt. Bilen går idag rent, har en riktigt stabil tomgång, är stark och ryker inte. Stiften har enligt mig en trevlig färg lite åt det feta hållet men bilen har fungerat som bäst så.
Egentligen vill jag köra vidare på denna blandningen så tips mottages gärna. Tyckte dock att dubbla godkända värdet känns som att jag kan behöva tänka igenom min blandning?
Har nu en 75 graders termostat.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av Magna-Flash »

Är inte 75-graders termostat lite väl lågt? Borde väl förbränna lite bättre med en 82:a iallafall... Själv kör jag med 88:graders.
Vad har du för förgasare? Om en HS - pröva att skruva upp munstycket en flata - kan göra mycket, dom två grejerna...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

En regäl dos med K-sprit i tanken typ en flaska på 25 liter bensin, sväng inom din verkstad och be dom kolla värdet med sin mätare. Om det inte hjälper så får du justera förgasaren eller eventuellt renovera den.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av Magna-Flash »

/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av RAINIER »

En std Mini motor går bäst på en CO-halt av 2,0 - 2,5%
8% är mycket för rikt. :shock:
Kolla om din choke inte hänger upp sig. Försök att trycka upp jetten med hand.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag är också inne på det Rainer beskriver. Torskade själv på trilsk choke som hängde sig i helgen!
Fick knacka ur "chokestaven" eller vad det kallas med ett dorn. Den var riktigt sunkig och belagd med något strävt & grått(?)
Snyggade till staven med 1200 våtslippapper och motsvarande som staven löper i!

Sedan löpte den felfritt!
Bild
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av RAINIER »

När de övre motorfästebussningar är mycket utslitna, kan jetten slå mot karossen och bli krokig. Då kärver den också, eller sitter helt fast. Jetten måste gå upp och ner mycket lätt.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Alice
Inlägg: 33
Blev medlem: 12 maj 2012 kl. 18:43
Ort: Stockholm

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av Alice »

Jag höll på att åka dit på co2 värdena idag, även om jag hade kört dryga milen till besiktningen var inte bilen och katalysatorn tillräckligt varma, bad bes.mannen att gasa på ett litet tag och testa igen.
Var dig själv, alla andra är upptagna.
Rover Mini Cooper - 97
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av RAINIER »

Yep, en Mini med kat måste köras riktigt varmt innan man ska till besiktning och mäta avgasvärden.
Modern cars are nothing but visual pollution !
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av philsson »

Sen på att svara sorry men tack för all hjälp. Har kärran i garage långt bort så är svårt att hitta tiden. Nu har jag läst och tagit in alla era tips och imorgon är det dags för en ombesiktning. Behöver dock hjälp med ett råd till. Etanol eller k-sprit?

Att börja med att berätta att jag till min förvåning hade glömt sätta i någon termostat sen i höstas då jag sköljde rent systemet från rost. Satte i en 82 graders termostat nu.
Också ställt skruven ett helt varv inåt. Stiften gick från lätt bruna till vita, så det ställer jag nog tillbaka efter besiktningen.
En annan sak var att jag fick ställa om tomgången och jag undrar om det blir bäst värden om den är jämn och stabil eller bara så låg som möjligt.
Det är också två olika skruvar till tomgången, är det någon skillnad på dessa?
Choken checkad!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av RAINIER »

En skruv (den vertikala) är för tomgångsvarvtalet och den andra (horisontella) är för den så kallade förhöjt tomgångsvarvtal. D.v.s. varvtalet med utdragen choke. Den första ska ligga på 850 varv, den andra på 1500-1700 varv med full choke och kall motor.
Modern cars are nothing but visual pollution !
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av philsson »

RAINIER skrev:En skruv (den vertikala) är för tomgångsvarvtalet och den andra (horisontella) är för den så kallade förhöjt tomgångsvarvtal. D.v.s. varvtalet med utdragen choke. Den första ska ligga på 850 varv, den andra på 1500-1700 varv med full choke och kall motor.
Jaha.. Intressant. Jag har tidigare ställt tomgången på den horisontella, men idag på förslag av min far så ställde vi den med den vertikala. Kan den andra skruven ställa till värdena för mig? Bör jag "skruva upp" den innan besiktningen?
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av philsson »

Kom att tänka på en annan sak. Vakumslangen mellan förgasaren och tändningen något hade lossnat så den satte jag tillbaka. Vad gör den för något? Om ni förstår vad för grej jag menar. Känns som en ihålig ståltråd
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Slangen är till förtändningen på fördelaren. ju mer du varvar ju mer förtändning behöver du.
Skulle tro att det kan bli skapligt fel om man skruvar på choke skruven istället för tomgångsskruven.
Jag kör alltid med en skvätt K-sprit när det ska besiktigas, har aldrig provat E-85. Men har hört att det ska gå lika bra.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: CO halt hjälp efter besiktning

Inlägg av philsson »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Slangen är till förtändningen på fördelaren. ju mer du varvar ju mer förtändning behöver du.
Skulle tro att det kan bli skapligt fel om man skruvar på choke skruven istället för tomgångsskruven.
Jag kör alltid med en skvätt K-sprit när det ska besiktigas, har aldrig provat E-85. Men har hört att det ska gå lika bra.

Hälsningar
Patrik.
Hur ställer jag rätt på chokeskruven då tros? Är det bara skruva ut den tills den inte ligger emot längre? Men bara för att förtydliga så jag förstår vilken skruv det handlar om, är det den man tydligt ser läggs ann den annordningen som vrids när man drar i gaswiren och sitter"liggandes"?

Inte bild från min bil men gissar att det är samma system. Om chokskruven har använts för att ställa tomgången, borde väl bara vara att skruva ur? Hur ställer man den rätt sen? Antar att man drar ut choken och ställer in önskat varvtal på skruven som med den andra?
forgasre2.jpg
Skriv svar