Verkar sakna växlar efter quick shift montering

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Verkar sakna växlar efter quick shift montering

Inlägg av KristerOlsson »

Har just monterat en KAD quickshift på min 1275 rod change låda. Bilen står fortfarande i vintervila utan batteri så mina första testresultat är alltså med stillastående motor. Kortare slag mellan växellägena men jag kunde inte hitta 3:an och backen. Är deta ngt som bör rätta till sig med motorn igång och lite slirande på kopplingen eller har jag ett problem på halsen? KADen kan ju bara monteras i ett läge.

Krister
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Verkar sakna växlar efter quick shift montering

Inlägg av RAINIER »

Jag gillar inte quick shift. Det blir väldigt okänsligt, och det som tar mest på växellådsslitaget är okänslig växlande.
Men det åt sida, det kan vara att kuggarna från synkronisatorn och växlans drev ligger exakt mot varann och att därför växeln inte går i. Du får prova med motorn i gång och kolla om problemet försvinner.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Verkar sakna växlar efter quick shift montering

Inlägg av Gerry »

Jag har precis bytt spak till en KAD quickshift och anar att jag har liknande problem.
Nu är ju min spak & länkage är ännu inte monterat i bilen/växellådan än, så jag har bara torrväxlat och det känns som att trean & fyran saknas.
På TMF hittade jag flera som haft samma problem & tydligen kan man få knacka ner locket som sitter i botten (med backspärren) för att spaken ska gå fritt.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

Re: Verkar sakna växlar efter quick shift montering

Inlägg av KristerOlsson »

Gerry
Tack för info. Har du någon länk till TMF som diskuterar problemet?

Krister
Skriv svar