olja i cylindrana

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
sammy18
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 22:23
Ort: strömsnäsbruk

olja i cylindrana

Inlägg av sammy18 »

Olja trycks in i alla 4 cylindrarna. Toppen är till en cc1275. Har jag satt topplockspackningen fel ? Den kopparklädda sida av packningen har jag satt neråt mot motorblocket, eller kan det vara ventiltätningarna som är dåliga? Motorn är ny renoverad. :meck: Anders
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: olja i cylindrana

Inlägg av RAINIER »

Kopparklädda sida på en 1300 topplockspackning, är det nån "budget" packning? Jag känner bara svarta packningar till 1300 motorer.
Om jag inte miins fel står det "front" på en av kortsidorna, och den korta sida skulle ligga riktat mot kylaren. Om oljan kommer in i förbränningsrummet, då kan det vara slitna ventilstyrningar eller att det inte finns hattarna över styrningarna. Om det kommer mycket olja i förbränningsrummer misstänker jag kolvringar. Lätt att de går sönder när man monterar kolvarna i blocket och man är inte superförsiktig och inte ha rätt verktyg. Utför en cylinderläckagetest, då vet du var problemet ligger.
Modern cars are nothing but visual pollution !
sammy18
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 22:23
Ort: strömsnäsbruk

Re: olja i cylindrana

Inlägg av sammy18 »

Tack för hjälpen. jag ska kolla om det är något av dessa felen jag glömde att skriva att toppen sitter på 1100cc block . kompen är 8 kg när motor är kall har ej kolla när motor är varm . det stå bara ett z på koppaklädda sidan ena kortsida av packningen
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: olja i cylindrana

Inlägg av RAINIER »

En 1275 topp (big bore) på en 1100 block (small bore) ???
Det blir en väldigt konstig formad förbränningskammare....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: olja i cylindrana

Inlägg av Tulka »

Vart nog många fel här. Börjar med packningen,den skall ligga med kopparsidan uppåt. Den innehåller en tätningsring som skall
ligga runt oljekanalen som går upp till toppen. Vissa packningar har ringar i bägge ändar så att det funkar felvänd.
Att detta skulle ge olja i alla cylindrarna låter dock lite konstigt även om jag aldrig prövat?
Vad som är bästa packningen har varierat. Dyraste orginalpackningen för tävling är C-AHT188 som har en kopparsida.
För några år sedan var jag hos Swiftune som då använde AF460,också en kopparpackning. Vad som är bäst just nu skall man kanske
fråga någon som sätter ihop mycket motorer för tävling, tex Malmberg eller Jana.

http://s269.photobucket.com/user/tulka2 ... 8.jpg.html

1300toppar till small bore används för tävling om reglerna tillåter,här en bild ur orginal reservdelskatalogen.
En bearbetning av blocket måste göras för att ventilerna inte skall slå i cylinderkanten.
Standard 1300 topp/obearbetat block går utmärkt också om ventillyftet inte är för stort.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: olja i cylindrana

Inlägg av RAINIER »

Jag har alltid använd den här för 1275 motorer och aldrig haft några problem:

http://www.minispares.com/product/Class ... assic/head gasket.aspx|Back to search
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar