Sida 1 av 5

1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 03:54
av Flundran
Jag köpte en 1275cc motor från evilBay i UK och här kommer en projekttråd kring renovering och ev. modifiering... Jag hoppas kunna sätta motorn i min Mini -77 Saloon så småningom. Jag är novis på området så tips och råd mottages gärna.

Bilder tagna före avresa i England...

Bild

Bild

Bild

Identifiering...
Motorn ska enligt säljaren komma från Allegro 1300. Försökte hitta någon info med hjälp av serienr. När jag fått hem motorn och kollat närmare på delarna så är det en 12G940 topp på ett 12G1279 block. Växellåda är av rod change typ. Jag undrar vilken utväxling det är i växellådan, finns det nåt sätt att kolla utan att öppna växellådan och räkna kuggar?

Motorn saknar som synes några delar, t.ex. startmotor. Sedan saknas delar som jag tror har med ventilation att göra. Det finns ett hål i sprängkåpan, på ovansidan. När jag tog av topplocket så såg jag att lyftarna är borta också. :? En av ventilerna är lite nedtryckt och har rostat fast (?) i det läget:

Bild

Motorn går inte runt och under toppen runt cylindrarna ser det rostigt ut (packningen ligger kvar på bilden):

Bild

Bild


Jag har tidigare använt citronsyrabad för rostiga bultar och muttrar, det brukar bita bra på ytrost. Kan detta vara nåt att prova på cylinderhuvudet? Sedan rosten i cylindrarna... Någon tipsade om att hälla i dieselolja och låta stå länge?

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 07:31
av Mr Gotland
Flundran skrev:Växellåda är av rod change typ. Jag undrar vilken utväxling det är i växellådan, finns det nåt sätt att kolla utan att öppna växellådan och räkna kuggar?

Du delar kronhjulets antal kuggar med antal på pinjongens. Om du har 62 på kron och 18 på pinjong så ger det 62 genom 18 = 3.44
Jag tror Allegro har 3,939-1 i utväxling om jag inte minns fel

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 09:49
av minitokig
oj.... ser ju inget roligt ut, jätterostigt i cylindrarna!

men det kanske finns hopp.
Jag har faktiskt bärgat hem en liknande motor för några år sedan.
Det var en hyfsat nyrenoverad motor som hade blivit urtagen, toppen hade plockats av och sedan blev den stående utomhus på en altan
och senare i ett uthus och i en källare. Det var rejält rostigt i cylindrarna, motorn gick inte runt och jag vågade inte dra runt våld med risk för att skada ännu mer. Jag ställde istället motorn inne i garaget och sprutade 5-56 i loppen, rejält så att det gottade sig. Sedan upprepade jag detta någon/några gånger per vecka i ungefär 4-5 månader. Därefter var det dags att prova om det var möjligt att dra runt veven, kolvarna lossade och jag sprutade i mer 5-56 och lät stå ett tag till. Någon vecka senare plockade jag isär motorn, fick ur kolvarna med kolvringarna hela, honade ur loppen, inspekterade lager och satte sedan ihop motorn med nyrenoverad topp och nya packningar. Hängde i den i bilen och startade. Gick fint och motorn har sedan under de senaste två åren fungerat bra på resor runtom i Sverige, Finland, Ungern och två stycken rallyn i Frankrike. Har dock en viss oljekonsumption på det senaste efter att jag lyckades köra bilen rejält varm i slutet på förra sommaren, något som inte fanns det första året.

Hoppas du har lika mycket tur, önskar dig lycka till!


.
.

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 15:55
av Cooper-74
MiniMania i USA har en rätt bra sida att söka på motornummer.
Gummiknutar på en Allegrolåda var nog inte så vanligt om det ens funnits?
(nog endast på ca 73a kojor vilket isåfall kan betyda lådan är från en sån = 3,44 slutväxel 8)

Sen ser din motor ut att ha en plåtbit för motorfästen som väl endast satt på ADO16..
Nån kan förstås ha knåpat ihop en specialare :wink:
Men tråkigt att dom "lånat" vipparmarna och sen sålt den som komplett?

"Allegrolåda" = rodchange i min lilla värld.. :D

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 19:12
av Flundran
minitokig skrev:oj.... ser ju inget roligt ut, jätterostigt i cylindrarna!

men det kanske finns hopp.
Jag har faktiskt bärgat hem en liknande motor för några år sedan.
Det var en hyfsat nyrenoverad motor som hade blivit urtagen, toppen hade plockats av och sedan blev den stående utomhus på en altan
och senare i ett uthus och i en källare. Det var rejält rostigt i cylindrarna, motorn gick inte runt och jag vågade inte dra runt våld med risk för att skada ännu mer. Jag ställde istället motorn inne i garaget och sprutade 5-56 i loppen, rejält så att det gottade sig. Sedan upprepade jag detta någon/några gånger per vecka i ungefär 4-5 månader. Därefter var det dags att prova om det var möjligt att dra runt veven, kolvarna lossade och jag sprutade i mer 5-56 och lät stå ett tag till. Någon vecka senare plockade jag isär motorn, fick ur kolvarna med kolvringarna hela, honade ur loppen, inspekterade lager och satte sedan ihop motorn med nyrenoverad topp och nya packningar. Hängde i den i bilen och startade. Gick fint och motorn har sedan under de senaste två åren fungerat bra på resor runtom i Sverige, Finland, Ungern och två stycken rallyn i Frankrike. Har dock en viss oljekonsumption på det senaste efter att jag lyckades köra bilen rejält varm i slutet på förra sommaren, något som inte fanns det första året.

Hoppas du har lika mycket tur, önskar dig lycka till!
.
Tack minitokig! Det låter som att en portion tålamod kommer att behövas för projektet. Din historia var intressant att få ta del av med flera bra tips!

Cooper-74 skrev:MiniMania i USA har en rätt bra sida att söka på motornummer.
Ja, jag har tittat lite på den och ett par andra, men hittar inte 12H492 nånstans..
Cooper-74 skrev: Gummiknutar på en Allegrolåda var nog inte så vanligt om det ens funnits?
(nog endast på ca 73a kojor vilket isåfall kan betyda lådan är från en sån = 3,44 slutväxel 8)
Detta är intressant, det vore ju jättebra om motorn suttit i en koja och redan har rätt slutväxel. Det blir nog till att öppna lådan så småningom och räkna kuggar ändå, för att verkligen få veta vad man har...
Cooper-74 skrev: Men tråkigt att dom "lånat" vipparmarna och sen sålt den som komplett?
Ja det är trist. Kan jag använda vipparmarna från min nuvarande 998cc motor på denna?

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 22:03
av crowan
Ja, det tror jag inte ska vara några problem. Jag har också en allegro motor och den har 3,44 utväxlingen.

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 22:23
av minijanne
Allegro hade 3.9 slutväxel. Austin 1300 hade 3.65, and so on...många olika mao.12H492 hamnar under kategorin: "12H/-/" dvs en plain vanilla 1275 Austin ADO16 or Allegro



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 22:32
av minijanne
Har nog knappast suttit i koja - dels för att motorfästet fram borde vart borttaget och dels att spacer på fläkten är för stor, plus att kylarfästet är konstigt...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 22:46
av Crona
12H492 satt enligt vad jag kan finna ut monterad i en Austin 1300 GT vilken jag tror ersatte MG 1300 tidigt 70 tal.

//Thomas

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 30 mars 2014 kl. 22:55
av minijanne
Å andra källor ska Austin 1300GT haft 12G1683...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 31 mars 2014 kl. 00:09
av Cooper-74
minijanne skrev: spacer på fläkten är för stor


Sent from my iPhone using Tapatalk
Japp!
Allegro hade inte ens fläkt.
Men en frontkyl med elfläkt!
Så du har rätt :wink:
Motorfästet (plåten) satt bara på ado16.
Men som JonasGarage påpekade i en annan tråd så har åtminstone en använt sån i koja, äh två!
Nån Janspeed konverterad 1275 Gt i danmark har också sånt..

Om nu inte Midget/Sprite/Frogeye/Minor har sånt, har ingen jäkla aning :roll:

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 31 mars 2014 kl. 07:32
av lalaw
Hur många topplocks bultar har den (i blocket).
Ser ut som det har suttit 11bultar som MG1300 och 1300GT hade.
Toppen är fel dock.
//Lars

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 1 april 2014 kl. 09:27
av Flundran
lalaw skrev:Hur många topplocks bultar har den (i blocket).
Ser ut som det har suttit 11bultar som MG1300 och 1300GT hade.
Toppen är fel dock.
//Lars
Topplockspackningen lurade oss tror jag, jag tog bort packningen idag och kollade på blocket. Det har bara hål för 9 topplocksbultar...

Den befintliga vattenpumpen monterades av förra veckan tillsammans med generatorn. Vattenpumpen gick först inte att rotera och när jag till slut lyckades rubba axeln och provade med lite vatten i den så läckte den som ett såll! Jag får känslan att motorn stått stilla (säkert urmonterad) väääldigt länge.

Generatorn har jag mätt lite på och kan inte se nåt uppenbart fel på. Inga missljud när man roterar axeln för hand, så lagrena är nog ok.

Har köpt lite yttre delar till motorn av en annan kojamekare. Var idag vid Pressbyrån och hämtade ut paket innehållande:
-startmotor
-länkarmar och växelspakshus till rod change
-vattenpump

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 1 april 2014 kl. 14:17
av mojoman
Den motorn ser ganska så sliten ut men allt går att fixa med tålamod och pengar.

Toppen kommer du få lämna in för ventilsäterna kommer du nog inte få täta samt att styrningarna är nog rostskadade

blocket är väl inga större problem bara att lämna in den och borra upp den 1 eller 2 dimensioner, beroende på hur djupa spår det blir på cylinder väggarna när du tar ut kolvarna.

Alla lagerytor får inspekteras noga och eventuellt lämna in veven för polering,då kan man balansera den i samma veva.

Kan bli en riktigt roligt projekt att se denna motor räddas/växa fram

Re: 1275cc motor från Allegro 1300

Postat: 1 april 2014 kl. 15:44
av crowan
Tänkte ett varv till och växellådan tog jag ju från original 1000 motorn. Så glöm mitt tidigare inlägg.