Dubbla SU

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Hade sett fram emot lite gött garagemeck med dom nyinköpta SU:na, men det sket sig tydligen med en gång :cry:
Insuget som medföljde är ett 12G299 (MG) vilket tydligen inte passar på minin, iallafall inte om det sitter 3-2-1 grenrör på , har jag rätt?
det tar nämligen i grenröret och om det kommer för långt bak så tar det i bromsservot. Finns det något annat grenrör jag skall satsa på eller
finns det någon annan väg att gå?
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: Dubbla SU

Inlägg av Morgan »

Vart tar det i? Jag fick slipa av mittenrörets ovankant (precis vid anslutningen intill toppen) lite så funkade det för mig att få dit.

Med vänlig hälsning, Morgan
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Det är mittdelen som returfjädrarna för gasreglaget sitter i (mellan värmesköldarna) som tar emot mittre avgasröret. Tar jag bort den "fjäderbryggan" så insuget kommer den kloss an toppen men då tar tar gasreglaget i röret istället och dessutom försvinner funktionen med den fjädrande returen. Passformen mot toppen finns det inget att klaga på, den funkar, men jag får nog skaffa mig en annan sorts insug med en annan vinkel, typ den här: http://www.minispares.com/image.axd?typ ... AEG488.jpg
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Dubbla SU

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag är varken vän av S.U eller att "du ska köpa..." :) Vet än mindre vad du gjort övrigt med din motor.
Vore det inte enklare att köpa ett extractor-grenrör typ LCB (samt rör och dämpare)?
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Hollywood vampire, Jag går från Weber 45 till SU mest för att försöka få ner både ljudnivå och bränslekostnad, vet dock ej hur detta kommer att lira med motorn i övrigt ännu men det återstår att se. Det är gjort ganska mycket med motorn för övrigt som svar på din undran, och ja LCB finns redan samt dubla dämpare. :)
Jeken
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 april 2013 kl. 09:43
Ort: Härnösand

Re: Dubbla SU

Inlägg av Jeken »

Jag använder aluminiumdistanser för att förgasarna ska gå fria från 3-2-1 grenröret. Det funkar!
Lycka till!
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Ja Jeken, det gick upp ett ljus för mig (efter det att ordern skickats iväg) att man kunde göra så också, men nu fick jag beställt lite andra grejer på samma gång.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Jag vet att det skrivits en del om dubbelförgasare och hur knivigt det kan vara att få dom injusterade rätt, men nu är jag på gränsen till att ge upp, plocka av dom och trycka dit den gamle Webern igen. Vad gör jag för fel? motorn tänder till med startgas i 1,5 sekund men inte mer och jag har även provat att "supa i" bensin direkt i men det händer liksom inget. (Har ej gjort något med tändningen sen bilen ställdes in fungerande i höstas). Ni som är hajja på SU, har ninågra riktigt bra tips så tar jag gäna emot dom.

/Robert
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Dubbla SU

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Har du kontrollerat att förgasarna jobbar som dom ska? Alltså att spjällöppningarna öppnar lika mycket och att tomgånsskruven är rätt justerad? Ok på detta och vi går vidare till flottörerna, stänger båda som dom ska? Går trottelen upp och ner utan att det tar emot? Är nålen centrerad i munstycket? Självklart har du SU olja i förgasarna.

Börja med detta och skriv hur det går, finns mer att titta på och jag tror att Crona är duktig på detta med SU.

Ge inte upp, SU är fina och bra förgasare. Värda att få mata en BMC-A :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Dubbla SU

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag är inget vidare på S.U, men det du beskriver med 1,5 sek stämmer väldigt bra in på hur min (enkel S.U förvisso) betedde sig när jag skulle starta upp den. Provade startgas, en liten "sup" bensin direkt ner i fuggen, likförbannat 1-1,5 sekunds sång från motorn!
Tills jag lättade på flottörhuslocket, och såg endast pytte-lite soppa i botten av flottörhuset.

Så jag tänkte i termerna "pumpa luft" och fyllde upp flottörhuset med bensin. Sedan startade den och gick oklanderligt!
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Har du kontrollerat att förgasarna jobbar som dom ska? Alltså att spjällöppningarna öppnar lika mycket och att tomgånsskruven är rätt justerad? Ok på detta och vi går vidare till flottörerna, stänger båda som dom ska? Går trottelen upp och ner utan att det tar emot? Är nålen centrerad i munstycket? Självklart har du SU olja i förgasarna.

Börja med detta och skriv hur det går, finns mer att titta på och jag tror att Crona är duktig på detta med SU.

Ge inte upp, SU är fina och bra förgasare. Värda att få mata en BMC-A :D

Hälsningar
Patrik.
Spjällen verkar öppna jämnt vad jag kan se. Hur vet jag om tomgångsskruven är rätt justerad? är det bara att skruva ner till nolläge och jobba sig uppåt som gäller? (rädd att skruva bort mig) , flottörerna verkar vara som de skall, trottlarna däremot är jäkligt tröga när det är olja i.
Jag är inget vidare på S.U, men det du beskriver med 1,5 sek stämmer väldigt bra in på hur min (enkel S.U förvisso) betedde sig när jag skulle starta upp den. Provade startgas, en liten "sup" bensin direkt ner i fuggen, likförbannat 1-1,5 sekunds sång från motorn!
Tills jag lättade på flottörhuslocket, och såg endast pytte-lite soppa i botten av flottörhuset.

Så jag tänkte i termerna "pumpa luft" och fyllde upp flottörhuset med bensin. Sedan startade den och gick oklanderligt

Det är just det, det finns soppa i flottörhuset så dit fram kommer den. Skall kolla igenom inställningar och nivåer igen och se om jag förbisett något och återkommer i fallet. Tack så länge killar!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Dubbla SU

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nyfiken på hur det går med dina SU, någon fart i motorn än?
Angående tomgångs skruvarna. Skruva så att spjällen är helt stängda på båda sidorna. Skruva sedan upp spjällen 1½ till 2 varv. Du får justera tomgången senare.
Kontrollera även att choken går hela vägen tillbaka (upp)
Hänger flottörhuset rakt, det är skillnad på förgasare till Midget, Sprite och Cooper. Mojen bakom flottörhuset ger olika vinklar på dessa beroende på vilken bil som de var tänkta för, motor på längden eller tvären.

Hoppas att det löser sig :D

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Dubbla SU

Inlägg av Crona »

Fekkeman skrev:Spjällen verkar öppna jämnt vad jag kan se. Hur vet jag om tomgångsskruven är rätt justerad? är det bara att skruva ner till nolläge och jobba sig uppåt som gäller? (rädd att skruva bort mig) , flottörerna verkar vara som de skall, trottlarna däremot är jäkligt tröga när det är olja i
Om du skruvar av dämpkolvarna kan du då lätt trycka upp förgasarkolvarna och glider de ner lätt?
Om inte så lossa skruvarna till förgasarklockorna tryck upp kolven i topp snurra lite på klockan och drag fast skruvarna igen kolvarna skall nu löpa lätt upp och ner.
HÄR är en länk till en topic där vi diskuterade inställning av SU sen har du även PDF:en på min blogg kolla detta och kom tillbaka om resultatet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Dubbla SU

Inlägg av Fekkeman »

Jag har inte haft riktigt tid för bilen tyvärr, det kom en ny mc emellan :? men jag tänkte försöka mig på den nu i helgen igen nu när jag fått lite nya infallsvinklar av er. Mojen bakom flottörhuset säger du? vilken vinkel pratar vi om på en koja tro, dom verkar ha suttit på en MG innan om jag förstod det rätt av säljaren.

Jag har spanat lite på pdf:en Crona men jag får nog ta mig en titt till.
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Dubbla SU

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Mojen som jag pratar om är en plastring med klackar som sitter mellan flottörhuset och förgasarkroppen.
https://www.minispares.com/product/Clas ... .aspx|Back to shop
Har dina förgasare suttit på en MG Midget så har du troligen fel moj och du får fel vinkel på flottörhuset och flottören jobbar inte riktigt som den ska.
Finns en för höger och en för vänster förgasare.

Lycka till med skruvandet.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar