Sida 1 av 1

Felvänd fläkt!

Postat: 29 oktober 2013 kl. 20:15
av Morgan
Jag insåg efter att jag hade kikat runt lite bland trådarna här på forumet att jag med största sannolikhet vändt min fläkt åt fel hål. Fläkten jag har
är den där orginal gula! Kan jag köra med den så eller är det stor skillnad på kylningen om den är felvänd?

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 08:24
av mojoman
Det är väl lättast och se det själv på tempmätaren. Har du problem med att tempen blir hög så borde du kanske vända fläkten, men annars ser inte jag nån mening att börja skruva isär det hela "bara för att det ska vara så"

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 09:55
av sorin
Fläkten ska ha ett sugande effekt . Den ska suga kall luft genom kylaren . Har du den felvänd så kommer den att blåsa varmluft från motorns sida med sämre kyleffekt som resultat . Jag är ny i hundkoja världen men är nästan säkert på det :D :D

ha det gött

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 10:23
av Magna-Flash

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 20:01
av minijanne
1. Fläkten ska blåsa ut genom kylaren - inte suga inåt! Om du har en fläkt som suger inåt så har du fel fläkt.

2. Om du har en plastfläkt ska den ha den "släta" sidan mot motorn. Många plastfläktar har "Engine side" skrivet på sidan som ska vara mot motorn.

3. Fläkten blåser inte åt fel håll bara för att man vänder den fel, den blir bara mindre effektiv.

4. Om du inte har problem med kylningen eller att fläkten tar i nånstans kulle iallafall inte jag vända den "baraföratt".


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 23:06
av sorin
"1. Fläkten ska blåsa ut genom kylaren - inte suga inåt! Om du har en fläkt som suger inåt så har du fel fläkt."

men blåser man inte varmt luft genom kylaren då ?
De flesta bilar har kylaren framför motor och då är det kall luft som går genom . :( :(
Ni har säkert rätt men det känns lite fel för mig. :oops:

Felvänd fläkt!

Postat: 30 oktober 2013 kl. 23:50
av minijanne
Jo, kanske, men nu är det såhär. Och dessutom hinner inte luften bli varm eftersom vi kör så fort och aldrig står still!

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 31 oktober 2013 kl. 12:56
av mojoman
Kan se det på detta sätt istället, istället för att dra in skitig luft från hjulhuset med grus damm och allt vad nu bilens däck river upp så får du lite varmare och renare luft från front öpppningen :D

Re: Felvänd fläkt!

Postat: 31 oktober 2013 kl. 14:19
av heemini
minijanne skrev:Jo, kanske, men nu är det såhär. Och dessutom hinner inte luften bli varm eftersom vi kör så fort och aldrig står still!
Helt rätt!

Felvänd fläkt!

Postat: 16 augusti 2015 kl. 06:53
av Clain
minijanne skrev:1. Fläkten ska blåsa ut genom kylaren - inte suga inåt! Om du har en fläkt som suger inåt så har du fel fläkt.

2. Om du har en plastfläkt ska den ha den "släta" sidan mot motorn. Många plastfläktar har "Engine side" skrivet på sidan som ska vara mot motorn.
Bumpar den här..

Har ju haft en del problem med vår lilla bil, att den går varm är ett av dem.

Efter lite skruvande och byte av kylarslangar igår så lade jag märke till att min fläkt faktiskt suger Från kylaren och blåser mot motorn...

Har den gula fläkten (vanliga 11 blad) med rätt sida vänd (engine side) mot motorn så det verkar stämma så långt..

- Andreas


Edit: Kan fläkten överhuvudtaget dras runt åt fel håll?
Det kanske bara är jag som tycker det känns så, men den blåser kanske ännu starkare mot radiatorn bara att det inte känns när man för ner handen mellan radiatorn och skärmen eftersom radiatorn själv tar upp luftflödet..?

Sent from my iPhone using Tapatalk