Sida 2 av 5

Re: Lady cup

Postat: 29 december 2013 kl. 19:25
av DrKassler
Så.

Bild

:D

Re: Lady cup

Postat: 29 december 2013 kl. 19:29
av Tulka
Bra med batterilådan på rätt plats. När jag åkte rally på 70talet så var Saab och Volvoåkare förvånade att
batteriplaceringen var bak på kojan. Dom var ju tvungna att flytta sina batterier om dom skulle ha bättre viktfördelning i sina bilar.

Tulka

Re: Lady cup

Postat: 29 december 2013 kl. 19:34
av DrKassler
Jo, allt är ju rätt på hundkojan, till och med placeringen av batteriet! :)

Jag träffade förresten "Mådde" för ett tag sedan och skulle hälsa till dig.

Re: Lady cup

Postat: 29 december 2013 kl. 19:37
av DrKassler
Apropå Lady cup, har ni sett att det finns en grupp som heter "Lady racing cup" på Facebook??

Re: Lady cup

Postat: 25 januari 2014 kl. 18:14
av Tulka
Kojan tråden handlar om var med på omslaget på "Bilsportkalendern"(tror jag den hette?) något år. Alltså bilsportförbundets årsbok och då lackerad i dom färgerna den har nu.

Re: Lady cup

Postat: 28 augusti 2014 kl. 17:48
av DrKassler
Länge sen jag uppdaterade om arbetet med kojan.
Status just nu är att båda trösklarna är bytta och rosten i bagagerummet ordnad. Återstår att svetsa klart vänstertröskeln och slipa massa svets. Sen blir det eljobb, hoppas hinna besiktiga den innan snön kommer. Den som lever får se.
Bild

Re: Lady cup

Postat: 28 augusti 2014 kl. 19:34
av DrKassler
Bild
Halva svetsen slipad, blir bra med roterande hårdmetallsfil. Riktigt effektivt.

Bild

Re: Lady cup

Postat: 28 augusti 2014 kl. 21:57
av minitokig
Härligt jobbat!
Kan man lämna in en bil för svets hos dig? ;-)

Re: Lady cup

Postat: 29 augusti 2014 kl. 08:40
av DrKassler
Självklart, så länge det är en koja eller annan äldre vagn. :-)

Med vänlig hälsning
C

Re: Lady cup

Postat: 29 augusti 2014 kl. 18:23
av DrKassler
Svetsar slipade och grundmålade
Bild

Tröskeln är helsvetsad i själva golvet och punktad med 6 cm mellanrum ungefär i övertröskeln. Mellan punkterna är den svetsad med strängar på ca 4 cm. Tävlingsbilar ska vara styva. 8)

Re: Lady cup

Postat: 4 september 2014 kl. 09:46
av DrKassler
Kittat och donat, nu väntar mer grundfärg och sedan lackering. Ska göra mitt bästa för att få färgen att se sliten ut på de yttre delarna av karossen. I bagagerum blir det mattsvart.

Bild

Min bakram är krokig efter diverse domkraftslyft och avåkningar.
Ska försöka rikta och förstärka den bakre krokiga tvärslån, praktiskt att lyfta i den med domkraften men jag tror inte den kommer vara stark nog efter riktning utan att jag förstärker den.
Hjulvinklarna kommer jag få justera igen oavsett eftersom bakramen antagligen inte hamnar på exakt samma plats som innan rostlagningen men förhoppningsvis ska inte bakramen tappa formen allt för mycket av behandlingen.

Bild
Bild

Re: Lady cup

Postat: 5 september 2014 kl. 21:13
av DrKassler
Good is enough.
Tanken är att "boxa" den bakre tvärslån för att uppnå tillräcklig hållfasthet. I nuläget är den mjuk, minst sagt..

Bild

Bild

Tror ni att det är en bra idé?

Vidare, har blästrat plåten där bakramen är infäst och grundat den med etsande grundfärg, den var inte i bästa skick så det känns skönt att ha framtidssäkrat den.. 8)

Bild

Re: Lady cup

Postat: 5 september 2014 kl. 22:04
av Sundblad
Tror nästan du får högre hållfasthet om du gör som en trekant i genomskärning

Re: Lady cup

Postat: 6 september 2014 kl. 00:15
av Hollywood Vampire
Tror nästan du får högre hållfasthet om du gör som en trekant i genomskärning
Och att komplettera med ex.vis L-profil, vanlig 3mm plåt, rör etc och svetsar in horisontellt där jag dragit pilarna.. Finns sannolikt myriader av exempel på att förstärka bakvagnen just där. Jag förstärkte en bakvagn med 3st L-profiler horisontellt.. För att det var just L-profil jag hade hemma i garaget vid det tillfället! Boxa är väl egentligen den smartaste och mest hållfasta, om än det kan krypa in skit i det blivande hålrummet som drar igång en rost-process(?)
Bild

Re: Lady cup

Postat: 6 september 2014 kl. 09:14
av DrKassler
Jag fattar inte hur jag ska få till triangeln, eller menar ni att jag ska kapa bort den övre eller undre horisontella plåten?

Jag tror på att boxa är det bästa alternativet. Ev smuts som kommer in och skapar grogrund för rost tror jag inte jag behöver fundera på alls de kommande tjugo åren eller så, bilen kommer knappt gå ens när det regnar...
:)