Sida 1 av 1

Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 4 oktober 2013 kl. 02:00
av mojoman
Någon som gjort detta ?

Satt och kikade igenom kabelhärvorna man fick vid bilköpet, totalt har jag 3st härvor varav ingen är komplett. Har kikat på elcheman över bilen och vad det är för kablar som skall dras. Men har lite frågor som jag skulle behöva få svar på innan man sätter igång med denna procedur.

1. Sitter säkringarna under motorhuven (de få som verkar finnas) ?
2. Är det mycket strul med elen pga då ligt skydd mot fukt och väta
3. Nya färdiga härvorna ersätter de gamla rakt av, säkringar och allt annat på samma plats som från fabrik

Tanken för min del är att få in alla säkringarna i kupen på passagerar sidan och använda sig av nya relän och säkringar inte de gamla som finns i bilen

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 11:36
av Hollywood Vampire
Jag är ingen hejare på el, men försöker ge ett svar iaf, så får el-kunnigare medlemmar fylla på!

1. Du har en 70:a och då sitter säkringarna på övre vänster sida (framifrån sett) i motorrummet! Och dom är verkligen bara 2st (på en 70:a jag hade fanns det en hängsäkring oxå?)
Bild

2. Här råder delade uppfattningar, om jag får tala för mig själv har jag aldrig haft den problematiken, fast å andra sidan har jag garderat mig med att endast sticka in en utslätad systemkasse emellan fördelaren och grillen vid långfärd igenom regn & rusk!
Bild
(finns några modeller på s.k ignition-shield att köpa)

3. Elhärvorna du köper från antingen minispares eller autospark.co.uk, som matchar rakt av!

Det är ingen dum idé att smiska in säkringarna i kupén, bl.a worksbilarna hade det på sin tid, och så även myriader av kojaägare hädanefter!

När jag läser din fråga får jag känslan av att du har ganska bra koll på elen ändå! :)

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 19:51
av mojoman
Tackar för svaret

Bara 2 säkringar känns verkligen som om man behöver fler men med mindre Amp tal. Lättare att hitta felen om det kommer några elfel senare.

Vad gäller fördelaren, så kommer jag att byta ut den mot ett brytarlöst system, slipper mycket huvudvärk genom att göra det. Har visserligen bara haft en bil med liknande tändsystem och den gillade inte fuktigt väder och regn.

Bilel har man fått hålla på med en heldel eftersom de flesta bilarna jag har skruvat på har haft mer kablar till abs boxen än vad hela hundkojan har :D

Då blir det att göra en egen kablehärva och kopplingschema utifall man skulle sälja bilen nån vacker dag (inte troligt men ändå)

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 19:52
av minijanne
...fast anledningen att worksbilarna hade dom i kupén var ju för att kunna byta dom utan att stanna.

I min mening helt onödigt jobb. Har kört många kojor både i sol och regn, snö och slask och aldrig haft problem med elen - iallafall inte så att det skulle gjort nån skillnad on jag moddat elsystemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 19:56
av mojoman
Hade jag haft en komplett härva skulle jag nog testa och köra med den, men vid köpet fick jag 2 bilar och 3st kabelhärvor varav ingen är komplett samt att dessa har en massa hemma gjorda skarvar och massa extrasladdar samt en hel del kablar bortklippta.

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 20:14
av flodin
Fick byta hela el systemet i min pga kabelbrand hos tidigare ägare och det är som du säger inte värst många kablar. Jag håller på och moddar mitt lite grann med flyttade säkringar, en säkrare lösning med helljusen (det som orsakade tidigare brand) plus lite annat.

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 5 oktober 2013 kl. 20:56
av Hollywood Vampire
...fast anledningen att worksbilarna hade dom i kupén var ju för att kunna byta dom utan att stanna
Jag påstår inget annat, utan hänvisar till en modell av många om mojoman vill smiska in säkringarna i kupén! ;)

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 6 september 2014 kl. 10:19
av mojoman
Sådär ja, nu har man spånat och kikat på elschemat för kojan.

Som sagt hade 3 st kabelhärvor och ingen som var komplett och 2 som haft kabelbrand såg jag nu. Så min framtida lösning blir följande för kojan för att slippa kabelbrand och lättare hitta fel i elsystemet

1. Fram lysena drivs av ett relä
2 helljusen drivs av ett relä
3. alla eldrivna apparater får en egen säkring, baklysen, framlysen blinkers, kupefläkt, spolarpump, vindrutetorkare osv totalt 8st säkringar
4 Samt 4 säkringar i en koja säkringsdosa som går till tändlås, ljustuta, tuta och till ovannämnda säkringsdosa
5 lampknappen sparas för in och urkoppling av extraljus i framtiden

Fördelarna
1 Belysningen tänds par automatik när man vrider om nyckeln
2 mindre belastning på kablarna, kan dra smalare kablar vid rattstången
3 Lättare att hitta elfel och undviker större kabelbrand pga den sänkta Amp per säkring

Sen till det bästa av allt, behåller alla original färger på kablarna och ritar om elschemat med de nya komponenterna för att underlätta framtida felsökning

Skulle jag ha gjort detta om jag hade haft en fungerande kabelhärva, förmodligen inte. Men medans jag ändå haft isär 3st härvor och sparat de som går va det lika bra att göra om det.

Håller på och ritar om elschemat för tillfället, ska lägga upp det här sedan om någon är intresserad och kan kontrollera den att jag har tänkt rätt :D

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 7 september 2014 kl. 19:44
av Cooper-74
[quote="mojoman" samt att dessa har en massa hemma gjorda skarvar och massa extrasladdar samt en hel del kablar bortklippta.[/quote]

Just att "förbättrare" har varit och härjat loss i elsystem är garanterat största anledningen till elfel och kabelbränder.
(har precis plockat bort massor av kablar från ett stereobygge ur en MK4a där kablarna dragits genom plåten utan kabelgenomföringar :roll: )

Har ett elsystem fungerat i årtionden utan en massa reläer och endast 2-3 säkringar är det rimligtvis bra gjort från början.

Kanske inte på alla årgångar av kojan men det finns en hängsäkring bakom huvudcylindrarana, blir ni av med instrumentbelysningen har ni heller inget bakljus..

Vad gäller mojoman's planerade elsystem så verkar han ha bra koll på det som behövs, vi andra får hoppas han startar serietillverkning av det :wink:

Re: Göra egen kabelhärva ?!

Postat: 7 september 2014 kl. 19:50
av Cooper-74
mojoman skrev: få in alla säkringarna i kupen på passagerar sidan och använda sig av nya relän och säkringar inte de gamla som finns i bilen
Så gjorde Rover på slutet, nämligen i Mpi-kojor 1997-2000.
På dom var kylaren frontmonterad, fläkten till denna brukar hänga sig i läge "på"