Framgångar och motgångar

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Framgångar och motgångar

Inlägg av smalltown »

Idag var det dags för uppstart av kojan efter 4 år av osammanhängande renovering. Startmotorn gick, men inget hände. Hörde inget ljud från bensinpumpen, så jag hissade upp bilen och tog loss pumpen. Vid provkörning bredvid funkade den fint, så jag satte tillbaka den. Voilá! Bilen hoppade igång direkt. Körde en vända på grusvägarna utanför garaget, utan motorhuv, fram- och bakruta:) Fantastisk känsla. Och inga läckage från bromssystem, hydrolasticfjädring eller annat som jag befarat. Ta i trä.

Men... belysningen funkade inte som den skulle. Framlyktorna lyste inte, varken hel- eller halvljus. Varselljusen lyste, väldigt starkt. Endast höger bak lyste. Blinkers och kupébelysning fungerade, bromsljus likaså. Funderade på om jag kopplat någonting fel vid varselljusen, för allt annat jag kunde se såg rätt ut. Så jag öppnade och kollade. (Vilken sladd skall sitta "för sig själv"? Den svarta?)

När jag monterade tillbaka allt hoppade en sladd loss inne i gummihöljet så det blev kortslutning... :( Detta märkte jag först när det började ryka ymnigt inne i kupén. Fan också. En av de röda sladdarna som går från belysningskontakten brann sönder. Isoleringen är paj fram till den går in bland de andra i stammen. Nu är jag ju orolig att det brunnit sönder inne i härvan också så att det är kortis någon annanstans. Det blir att åka till en bilelektriker med bilen så får han kolla om härvan är frisk så det räcker med att dra en ny separat sladd istället för den som brann sönder. Den går att gömma så den inte syns. Sen får han kolla resten också.
Efter kortslutningen funkade inte kupébelysningen heller...

Så som sagt, framgångar och motgångar...
Morris 850 '65
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Framgångar och motgångar

Inlägg av crowan »

Kul och trist på samma gång
clubman 1330
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Framgångar och motgångar

Inlägg av minitokig »

Kul att det gick att provköra!
Jobbigt att du släppte ut den magiska röken... :-(
Skriv svar