Sida 1 av 1

Justera S.U

Postat: 25 september 2013 kl. 13:36
av Hollywood Vampire
Med risk för att bli tråkad utan dess like här, så ber jag om enkla tips att justera/ställa in min S.U (HS4) till min org. 998cc motor!

Jag har bl.a köpt en ny fjäder (röd) utifall att... Men tänker väl mest på den justerskruv(mutter) som sitter undertill, tips på sjysst nål etc!

Mitt "försvar" till taskig kunskap i S.U beror på; SBP personal har oftast vid besiktning justerat CO halten(?)...
Tillika alltid trimmat och kört med Weber DCOE... Men den debatten lämnar jag till Ordet fritt! ;)

Re: Justera S.U

Postat: 25 september 2013 kl. 15:26
av heemini
Skruva justermuttern i botten (eller så långt det går). Skruva sedan ut 3 varv. Där har du ett bra utgångsläge. Justera sedan bara en mutterkant i taget. Den är känslig, den rackarn! Nedåt för fetare , uppåt för snålare. Börja med en AAU-nål. Sedan lär du få byta allt eftersom du vässar motorn. PM:a om du behöver fler råd. Jag har en fin HS4 liggande om du skulle behöva. Har några nålar också.
Finns ingen risk att du skulle bli tråkad för dina SU.
/Lasse

Kolla oxå:
http://www.youtube.com/watch?v=zOQDuvouVcA

Re: Justera S.U

Postat: 25 september 2013 kl. 17:13
av Hollywood Vampire
Tack! :) Då "filar" jag lite på den jag har, ska kolla vilken nål som sitter i!

Re: Justera S.U

Postat: 25 september 2013 kl. 21:29
av Crona
Kan tipsa om ytterligare en bra LÄNK :wink:

//Thomas

Re: Justera S.U

Postat: 25 september 2013 kl. 23:58
av RAINIER
Om motorn är helt std, dvs. std avgas + grenrör och luftfilter, börja då med en lite snålare nål som AAC.
Glöm inte att kolla tändinställningen, båda på tomgång och fullgas och hur den ändrar sig imellan (ingen vakuum ansluten då).

Re: Justera S.U

Postat: 8 maj 2014 kl. 21:25
av Hollywood Vampire
S.U fans; Om jag nu har en 4cm tratt på min S.U. Påverkar det mitt val av nål? Glömde faktiskt tillägga det när jag startade tråden!

Bilen går f.ö som en jävla kråka sedan jag tog loss fuggen för att smörja upp justermuttern undertill, har efter detta följt: ner-i-botten-med-justermuttern-skruva-upp-3-varv-bra-utgångsläge... Samt fyllt på ATF olja till kolvdämparen.

EDIT: Rätta mig, att ta bort/byta nålen ska väl bara vara att skruva bort den lilla skruven på sidan av kolven, för att sedan dra ut nålen?
Min nål går i n t e att att bort! Den sitter där?

Re: Justera S.U

Postat: 8 maj 2014 kl. 22:58
av RAINIER
Är det en fast nål eller en fjäderbelastad nål ?

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 07:02
av Hollywood Vampire
(HS4) Verkar vara en fjäderbelastad! Åtminstone fjädrar den när jag försöker dra ut den(?)

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 09:25
av RAINIER
Då sitter den lilla bussning fast. Ta bort skruven helt och dra nålen ut med en tång. Ta nålen nära förgasarkolven och inte vid spetsen föståss.

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 09:59
av Hollywood Vampire
Underförstått är S.U fuggarna och just nålen känslig, därav att jag inte tog till tången igår! Men jag kommer göra det nu!
Tack Rainer för snabb assistans! :D

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 10:35
av Hollywood Vampire
Min okunskap i S.U verkar inte vara till ända! ;) Tur att ett forum skola vända på den trenden!

Fick bort nålen efter lite dragkamp. Ska det vara en sådan "klack" i den hylsa där nålen vilar i? (Är f.ö en AAC nål)
Bild

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 11:08
av RAINIER
Exakt, och sen en liten fjäder på nålen.

Re: Justera S.U

Postat: 9 maj 2014 kl. 11:29
av Hollywood Vampire
Kanoners!