Negativ/positiv jord

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Negativ/positiv jord

Inlägg av smalltown »

Hej!
Jag börjar närma mig uppstart av min koja, en Morris 850 ´65. Är lite nojig att nånting skall gå snett och prylar gå sönder på grund av att jag kopplat fel någonstans. Min koja var kopplad med negativ jord när jag köpte den. Jag märkte upp den gamla härvan noga, och när jag satt dit den nya tycker jag allt har verkat stämma med den gamla vad jag har kunnat se, färger osv. Jag har kollat kopplingsschemat från instruktionsboken (nedan), och det verkar stämma där också. Men där är det ju positiv jord... Vad är det egentligen som skiljer, förutom just vilken pol på batteriet som går till jord? Vad kan gå fel? Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om lite ställen jag kan kolla för att vara säker på att allt är rätt kopplat, innan jag försöker köra igång bilen. Kan ta bilder och lägga upp, om ni talar om vad ni vill se:)

Mvh Kalle

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Negativ/positiv jord

Inlägg av RAINIER »

Kopplingarna är samma. Det ända du behöver göra är att byta till en neg. jordad bränslepump och pola om generatorn (jag gör det vid laddningsreläet).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Negativ/positiv jord

Inlägg av smalltown »

Okej! Då borde det ju funka när jag kopplat som innan. Var sitter laddningsreläet då, och hur skall det se ut om allt är rätt? Som du ser har jag noll koll på det elektriska... :oops:
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Negativ/positiv jord

Inlägg av RAINIER »

Laddningsreläet sitter på höger innerskärm.
Här kan man se hur man polariserar det:
http://www.youtube.com/watch?v=PPUfQtVEJGg
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Negativ/positiv jord

Inlägg av smalltown »

Ok, tack! Men då det varit negativ jord innan och jag kopplat på samma sätt nu antar jag att jag inte behöver göra detta igen? Var mest orolig för att det kunde fanns kritiska skillnader som skulle kunna resultera i skadade prylar om jag kopplat enl ett pos jord schema.
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Negativ/positiv jord

Inlägg av RAINIER »

Nej, troligen behöver du inte polarisera igen. Men eftersom det bara tar 1 sekund, gör jag det i alla fall. Ibland behövs det när man har kopplat loss allt.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar