BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag har eventuellt möjlighet att mäta på en framvagn ikväll! Återkommer om ingen hinner göra det innan!
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Detta kommer att bli intressant, 660,4mm skulle det vara från hålets centrum till det andra hålets centrum. Vet inte hur noga det är med dessa måtten, men att flytta staget som går till navet med 5mm gör väl en hel del kan jag tänka mig. Nåväl blir att beställa ställbara prylar till de nedre länkarmarna iaf. Då får man till de vinklar man vill ha i framvagnen, samt att de kan va bra och ändra lite på TOE värdet när man ska trimma gjutjärnskaminen, och självklart camber för bättre kurvtagning

Få se kanske kapar bort 5mm och svetsar ihop det igen, få se hur jag gör med detta
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Cooper-74 »

I gamla instruktionsböcker till kojan fanns det schema hur man skulle "rotera" hjulens placering för att få jämnt slitage.. inklusve reservhjulet!
Inte helt utan anledning då toleranserna på hjulinställnigen var frikostiga.

Beställ även MiniSports bakre justerbara "camber-brackets" som lär vara dom bäst genomtänkta i konstruktionen.
Sen ska du hitta nån med utrustning och tålamod att justera alltihop!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

HAHAHAHAA rotera hjulen för jämnt slitage.......ja de va inte så noga förr :mrgreen:

Kommer beställa kittet med nedre länkarmarna som går att justera och med "plattorna" bak för justering

Att justera dett kommer jag nog INTE göra själv, försökte en gång i tiden på 4-hjulsdriven bil, vilket slutade med att bilens arsle hoppade nästan på vägbanan och slet ut bakdäcken på 700km. Ögonmått och linjal mot inre skärmkanten är inte nått optimalt sätt att mäta på iaf :lol:
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag glömde att mäta, och är på väg hem från garaget :-/ Men du verkar lösa det ändå! ;-)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

nemu problemu, köper stagen så man justera vinklarna, då slipper jag skifta däcken under säsongen för att få jämnt slitage :lol:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu står lilla sardinburken på egna fötter igen....snart ett år som gått efter att man köpte den. Vet redan nu att hjulager måste bytas samt att bromsarna skulle må bättre av nya delar men det tar jag när man fått arbetsordern från besiktningen, samt så får veta om fronten blir godkänd på det sättet jag ska bygga den. Lite små pyssel kvar och sen kommer vi till bilelen.....det är mindre kablar i hela kojan än vad det är på AC systemet i familje bilen :D

Imon ska jag försöka mig på att få motorn gå runt och mäta komp och olje trycket för att se om man ska öppna den helt eller bara delvis.

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Kabeldragning i full fart nu, går åt en hel del buntband för att hålla reda på alla sladdar och färger. När man fått kablar dit man vill är det dags att tejpa kablarna och få till det snyggt.

Började även att plocka isär motorn...............................
Bild

Och ja det kommer att bli en total genomgång av motorn, för lämnar en sådan enkel detalj som i bilden kan man börja fundera på hur är det med resten av motorn eller kanske jag som är bara nojig.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Phuuuuu detta med att dra el var inte det roligaste måste man säga, men vill i framtiden kunna koppla in extraprylar då måste man framtidssäkra elen så man slipper kabelbrand framöver. Sitter fortfarande med elschemat o klurar ut säkringar och kabelstorlek för de olika kablarna. Märkte ganska fort att det var överdrivet mycket säkringar jag hade tänkt att använda till den simpla elen i kojan. Så ikväll har man uppdaterat schemat lite och imon ska man ner i garaget en sväng för att se vart man ska placera jordpunkterna i chassiet.

nu sova.......och bokstavligen ladda batterierna :meck:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

det finns en ordning bland kabelkaoset, 6st säkringar fick hamna i motorrummet och ett block med 8st inne i kupen. Funderar på vart jag ska placere den för att slippa dra och skarva mycket kablar samt att det ska vara lättillgängligt.

Extra kablar och prylar som kommer att instaleras i dags läget är, varmätare, oljetryck(elektronisk), oljetemp, volt, vakum/ladd tryck och laddtrycksstyrning. Undrar ni varför ? ja för att jag har dessa mätare liggandes på hyllan helt enkelt :mrgreen:

Har förvisso en turbo KKK 26/24 och 345mm bromskivor med ok liggandes men dessa känns lite väl tilltagna för denna lilla sardinburk.

Men att överladda kojan är lite kittlande men med tanke på att det är 36 vilda åsnor under huven. För det behövs det ganska mycket ladd för att få saker o ting att röra på sig. 0.5 bar skulle rent teoretiskt ge 54Hp, 1bar skulle ge 72Hp och 1,5bar 90Hp.........men men får väl se vad man landar på i slutändan.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Oj oj oj oooj......nu kanske det börjar hända nått under huven på kojan :rivstart:

lambda, avgastemp och ladd mätaren med turbon kommer nog inte installeras i första taget, de 3 översta FELTEMA mätarna kommer att sättas i bilen. Oljetryck, oljetemp och volt.

Sen skulle det vara intressant och testa hur mycket man skulle behöva varva 1.0 motorn för att få grundladd. När den satt i 2.2 liters 5:a så kom laddet efter 3700prm

Tillbaka till det tråååååååkiga kabeldragningen, har börjat bunta ihop stammen med buntband så snart kan den tejpas. Måste bara testas innan slutliga instalationen med batteri, multimeter och lampor.

Ett tipps, Börja inte bygga en kabelhärva om du inte har en hel som du kan göra en "jigg" av på en spånskiva. Riktigt tidskrävande och tålamodstestande................................... :oops:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

kabel kabel o återigen kabel......sen ännu mera kabel, nämen o liiite till kabel.

Snart e de klart, allt är draget återstår att testa kablarna och kontakterna med multimetern och sen till sist koppla in ett batteri och se så att det fungerar.

Bild

Så imorgon hoppas jag att det blir sista dagen med kabeldragande och funderande. Sen får man äntligen lägga fingrarna på motorn, nått intressant som jag dock noterade när man skruva lite på den. 1 av 4 cylindrar höll någorlunda tryck. Kunde dra runt motorn för hand på svänhjulet och en av cylindrarna pös lite när den komprimerade luften, resterande va det inget alls som höll trycket (ja tändstiften sitter i). Ska bli intressant och öppna denna eller inte........................................................

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

SUCK !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :evil:
Bild
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av DrKassler »

Ouch!

Se det som ett tillfälle att uppgradera motorn till att lämna lite högre effekt! T.ex. en 998 Cooper topp smakar alltid gott till en tusenkubikare! :-)

Med vänlig hälsning
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Hade funderingar på att uppgradera till en större motor i framtiden, hade hoppats på att få denna att bara rulla och besikta bilen och sen bygga en ny motor vid sidan om
Skriv svar