BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av DrKassler »

Ok, är det bara toppen som behöver åtgärdas är ju saken enkel, beg 1000-toppar kostar inga pengar.
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Ska fundera ett tag på hur jag ska göra nu. Trimma denna motor eller om man ska satsa på att köpa en ny större motor o bygga på.

Med tanke på hur allt har sett ut på motorn hittills så räknar jag med att jag får byta allt i den för att få den o fungera. Ska lossa veven och se hur det ser ut. Är vevstakens ytor i bra skick så kommer jag nog bygga vidare på denna.

Annars kan jag alltid plocka ihop motorn igen o sälja tillbaka den till försäljaren som en "fungerande" motor som har öppnats och gåtts igenom :lol:
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av BOA »

Bäste ”Mojoman”
Jag är mycket imponerad av den energi du lägger ner på ditt projekt. Har följt det hela tiden här på forumet. Men nu börjar du hamna på lite ”djupt vatten” tycker jag.

När du köpte renoveringsobjektet av mig fick du med en massa delar. Det var det jag själv hade samlat ihop till detta projekt. Motor som hade suttit i bilen var utan topplock och hade därmed fastnat. Skickade då med en extramotor med Rod Change-låda, original till bilen var Remote-låda. Förklarade då att med de här delarna skulle du kunna bygga ihop ett komplett drivpaket. Extramotorn har vi för ett antal år sedan startat upp. Den stod då på en pall med kylaren monterad, förgasare och grenrör kopplat till ett avgassystem. Och en lös oljetrycksmätare inkopplad. Vad jag kan se nu idag så kan den inte ha gått speciellt bra!

Du fick så mycket extradelar med så du var tvungen att köra en extra gång med din trailer för att hämta allt. Extradelarna var inte till för att kompensera något annat!

Du var helt medveten om att allt var begagnade delar som behöver gås igenom.

Vill ha en förklaring av dig till din kommentar under ”Ordet är fritt”

”Ja det är bara att bita i det sura äpplet helt enkelt och inse att ärliga människor finns inte oavsett ålder ….. ”

Oavsett ålder! Vad har ålder med det här att göra?

Kommentar under ”Projekt”

Annars kan jag alltid plocka ihop motorn igen o sälja tillbaka till försäljaren som en ”fungerande” motor som har öppnats gåtts igenom.

Inga problem, jag köper motor med växellåda direkt, kan hämta det redan ikväll!

Fortfarande är det ett renoveringsobjekt som du har köpt av mig!
Med allt vad det innebär vartefter man kommer vidare i objektet!
Försök att förstå det!

Hoppas att vi i framtiden kan ses någonstans på någon träff med våra kojor!

Försäljare
Bengt-Olov Andersson
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av DrKassler »

Ditt kopplingsschema, du har inte lust att lägga upp det här?
Sitter och funderar på kabelareor och säkringsstorlekar.. Har du bra instruktioner om hur jag ska räkna?

Som exempel, i original kopplingsschema ser jag att parkeringsljus, instrumentbelysning, bakljus och skyltbelysning är separat avsäkrade med en hängsäkring på 35 amp. Lasten på denna krets borde vara typ 8 glödlampor x 5w= 40w
Säkringen räcker ju till 420w om jag räknat rätt?

Eller har man anpassat säkringen över hur mycket last kablaget tål?

Jag har tidigare arbetat enligt "friskt kopplat, hälften brunnet" men tänkte försöka göra mer rätt denna gång! :wink:
Med vänlig hälsning
C
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Kabel arean har jag inte tagit så mycket hänsyn till eftersom de flesta kablarna är överdimensionerade för ändamålet i bilen. samt att de va svårt att hitta kablar i rätta färger för att göra en härva som är lätt att felsöka senare.

Sen vad det gäller säkringarna har jag enkelt bara räknat ihop hur många watt det går på varje kabel och tagit en säkring som ligger över det amp talet man fått fram

ex. huvudstrålkastarna. 2st H4 på 55W blir då 110Watt/12Volt = 9,16Amp så jag kommer att köra med 15Amp säkring där

Sen vet jag inte om man har tänkt rätt, är ingen expert på bil el direkt men tycker att det är lättare att byta en säkring 3-4 gånger per år än att riva ut kablarna och byta ut dom

Ska göra klart kopplingschemat helt i veckan och posta den. Samt att jag googlade på nätet om kablar och amp tal, ska se om jag hittar den och länka den med.
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av DrKassler »

Ok, då tänker vi på samma sätt.
Det som jag lärt mig är att 120w är max vad man ska lasta i en 1,5mm2 kabel. Det har jag låtit styra när jag grupperat matningar/säkring.
Lägg upp schemat om du har möjlighet men det är inte kritiskt för min del, jag känner mig lugn i båten.
:-)
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

kopplingschemat inte helt klart än. Men så ser det ut i dagsläget iaf

Bild

Annars har man haft det ganska lugnt på meck sidan och suttit o gjort nya packningar till växellådan. Verkar vara ganska vanligt att dessa bilar läcker olja. Men kan man minimera detta så gör man väl det.

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu är växelllådan fixad o klar. Alla packningar bytta och extra tätade. Passade även på att byta ut kullagrena till diffen till de andra som kom med växellåda nr 2. Efter några skvättar olja så rullar dreven som ett lingon i Fit... :lol:

Bild

Alla växlar fungerar utan problem (lite glapp är det men den är trots allt över 30 år gammal) och dreven ser bra ut, ingen överdrivet slitage på dessa. Så då tar vi till nästa steg och demontera hela rod change lådan och lägga delarna i påsar med en skvätt olja och långförvaring

Efter det börjar vi med motorblocket
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Bild

Är detta nått att oroa sig för ? Eller ska man skicka in den för slipning ?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Crona »

mojoman skrev:Är detta nått att oroa sig för ? Eller ska man skicka in den för slipning ?
Med vad som framgår av bilderna så är det ingen fara, du kan puta vevaxeln lite med "baksidan" på smärgelduk ta en halv meter rulan den runt båda händerna och dra fram och tillbaka tills du får upp en blank slät yta.
Om du känner med nageln att något är upphöjt (material som fastnat) så kan du ta lite försiktigt med fin smärgelduk som du viker runt en fil och putsa bort och detta gör du innan du tar med baksidan på smärgelduken.

Men det ser inte oroväckande ut och bussningen i primärdrevet ser också bra ut så det är ingen fara.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Ok kanon då blir det att putsa upp den :mrgreen:

Om jag förståt det hela rätt så snurrar drevet runt axeln när kopplingen är nertryckt, när man släpper kopplingen så låser lamellen detta drev och man får kraften ner i växellådan. Ingen större belastning på denna med andra ord

Japps då bygger vi vidare på sardinburkens kraftpaket :meck:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Crona »

mojoman skrev:Om jag förståt det hela rätt så snurrar drevet runt axeln när kopplingen är nertryckt, när man släpper kopplingen så låser lamellen detta drev och man får kraften ner i växellådan. Ingen större belastning på denna med andra ord
Helt rätt uppfattat, så ju mer du varvar vid rööljusen ju större slitage eller risk för nypning på lagret :rivstart:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

RESTAURERING BLIR DET INTE AV DENNA BIL.....utan ska bli en bil som ska vara rolig att köra och busa med.

Läst och blädrat en hel del i mini trimmarens handbok (Tuning the A series engine) och kommit fram till en sak......vill jag ha en bil som ens liknar de bilar jag haft förut så blir det motor byte för att komma upp i den nivån. MEN nu är inte det som är det viktigaste utan helheten. Har aldrig kört en såhär liten bil som kojan. Den minsta bilen jag nånsin har ägt var en WV lupo med mer än dubbla Hp och Nm jämfört med denna.....och den sålde jag efter 3 månader för den vart extremt tråkig och drog mycket bensin för sin storlek (lika mycket som familje bilen audi A4 1.8TQ på landsväg).

Så vad ska man göra med denna lilla plutt som står i garaget då. Prio 1 är att få den besiktad och gillar jag åkturen så blir det framtidsplaner....gillar jag inte det säljes den till högst bjudande

Vad man luskat fram hittils så finns det en del att hämta ur spisen trots dess lilla storlek. Så när det blir aktuellt för trim har man redan lagt upp en plan och vad som behöver köpas in.

1. Bättre insug
2. byta ut lite delar i förgasare
3. Portning
4. 1.5:1 vipparmar
5. Högkompskolvar (8.5 är lågt, toklågt även för en turbo bil, undra varför man valde så låg komp)
6. elektronisk tändning
7. bättre avgasflöden
8. Turbokonvertera och detta är ett stor kanske

Börja bygga om bottendelen känns inte speciellt aktuellt för då kan man köpa en större motor istället. I sluändan så kan det nog bli en ganska så rolig bil att köra på mindre krogiga vägar och isen med tanke på 3.76 som slutväxel

Men detta blir bara aktuellt om man gillar bilen efter första provrundan då, vet ganska fort om jag kommer trivas i bilen eller inte
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av crowan »

Jag tror inte jag har hört någon som kört en mini som tyckt att det var tråkigt :-)
clubman 1330
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

fått höra samma sak av alla som har kört en klassisk hundkoja, men man vet aldrig

Hoppas jag gillar att ratta denna för den är otroligt lätt meckad och skruv vänlig. Har skruvat på betydligt modernare bilar där man svurit sig blåröd innan vissa muttrar och skruvar lossnat. Men denna rackare trots sin ålder har jag inte stött på dessa problem, helt otroligt
Skriv svar