BMC Mini 1000 saloon... TILL SALU !

Visa upp din bil och läs om andras projekt
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

efter 1 aprils bravader så är man på spåret igen. 2 plåtar kvar att svetsa fast efter lite pyssel och bök. Efter det på med färg och sen kommer nog bilen att få flytta hem till garaget. Då kommer projektet få lite mer fart och byggas ihop lite snabbare.

Snart är lista nr 2 med delar som behövs ifylld och kommer lägga upp den här på forumets köpes sida, det jag inte hittar begagnat köper jag nytt från UK.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Oj här har man inte skrivit på länge ser jag nu....många bollar i luften för tillfället och minin är en av de mindre tyvärr.

Flytta bilen till egna garaget är på gång nu då blir det mera fart på bygget. Måste bara byta kamremmen på familjebilen innan kojan får komma in där. Men kojan är snart klar för grundmålningen har gått verkligen sakta framåt sista månaderna. Nu är alla skarvar kittade och ojämnheter spacklade (nästan alla iaf) En liten liten plåtbi på 5x10cm kvar att svetsa fast men gasen har tagit slut o chefen har inte hunnit köpa nytt, men snart kommer det en ny tub för den behövs för jobbet. Efter det skruvas bara bak och framvagn på plats för transport hem.

Bild

Alla delar som skall skruvas bilen har blivit blästrade och lackade, så fort karossen är klar kommer det nog gå med raketfart och få ihop allt igen, om man inte stöter på flera speedbumbs på vägen, vilket man nog kommer att göra

Men nu är det familjen och fisket som är prio, finns det andra här som flugfiskar ?

Bild
Luciiifer
Inlägg: 20
Blev medlem: 12 juli 2014 kl. 22:56
Ort: Västerås

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Luciiifer »

Precis insett att jag har väldigt mycket jobb framför mig. Kul med ett liknande projekt till min :)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu har man tagit hem kojan från jobbet......pga diverse missnöjen och dispyter med chefen. Nu har det ståt stilla väldigt länge men nu börjar det hända grejer igen eftersom man kan gå ner till bilen när man känner för det och har tid. Så ikväll tog man o lade på ett lager med epoxigrund undertill för att skydda mot framtida rostangrepp.

Bild

Imorgon när färgen har härdat klart blir det att sätta tillbaka bromsröret, bränsle röret och batterikabeln (nya så klart). Sen dags för fram och bakvagn att åka på plats.

Kommer nog lämna underredet vit, som fram och bakvagnsbryggorna. Då borde rosten lysa ganska så fint när den väl kommer. Kommer att lägga på ett lager linolje baserad underredsmassa som är genomskinligt innan bilen tas i bruk.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Nu står bilen på pallbockar och snart börjas det att skruva ihop hela paketet igen

Bild

Taket svart, kanske inte det smartaste valet med tanke på att det inte finns AC.....får nog tilläggs isolera taket för att hålla värmen borta i värsta fall. Lite röd spraydamm överallt syns tom på det svarta taket.

Bild

Imon skruvar man dit bak och framvagnen, få se vad mer man hinner med imorgon.
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Då satt framvagnen på plats

Bild

Bakvagnen väntar jag med tills alla bromsrören sitter på bryggan och sen sätter jag fast den. Idag fick även lill ponken provratta kojan. Oj oj oj nu tror han at det är hans bil. "lilla röda bilen min, pappa ha stora bilen"

Bild

Så det blir nog att köpa en till hundkoja när denna är klar då :D
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Dubbel post
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Provmonterade mattorna och baksätet för att se hur det kommer att se ut. Inte illa alls kommer nog trivas i denna lilla plåtburk sen :D
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Bild

Aaaahhhhhhh, nu börjar det snart bli dags att skruva dit prylarna, en sista kontroll imon med kraftiga bygglampan och sen på med 2K lack och försegla lilla plåtburken.........sen ska jag låta bilen vila i ett par dagar och låta lacken härda ordentligt innan man börjar skruva dit alla detaljer.

Nu tar jag fram fiskeprylarna och drar o fiskar ett par dagar...... :rivstart:
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Har hänt lite granna i garaget igen.

Fram och bakvagnsbryggorna på plats med hjulupphängning. Sen har man pysslat med massa annat småplock och skruvande. Framfjädrarna fick man klia i sig i huvudet ett par gånger innan man kom på hur man ska få dit dessa. Usch vilket bökigt system tacka vetja McPherson framvagnar. Sen har man fått dit vindrutan med, steg 1 inga problem (rutan och listen på plats). Men när själva listen eller vad det heter skulle in i gummilisten då kom det lite svordommar och ett o annat verktygsflyg........räkna till 10 o kolla youtube klipp om detta vips så satt den med på plats. Dagens bästa verktyg/hjälpmedel YOUTUBE :mrgreen:

Bild

Sen mötte man på nästa problem, vindrutetorkarmotorn har nog sett sina bästa dagar. Tror inte att denna kommer att gå att rädda !

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Några steg närmare slut resultatet

Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Skruvat lite till på sardinburken, bromsrören stod på menyn, men fick avsluta det innan jag han klart. För jag min klant hade köpt en 5m paket skulle vart 10m. Framvagnen är i princip helt klar, har satt dit gamla dämparna och gummi konen inför besiktningen. Dessa kommer att bytas ut till coils vid ett senare tillfälle. Nästa steg blir att fixa bakbromsrören och bromsarna, sen åker hjulen på och bilen ska få rulla på egna fötter ett tag tills det blir dags att fixa nått under bilen.

Bild

EN FRÅGA ! Kommer det att fungera ha bromsröret i en U-böj vid kylaren eller kommer denna att vara i vägen ?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kommer det att fungera ha bromsröret i en U-böj vid kylaren eller kommer denna att vara i vägen ?
På min bil är det ganska tvär böj på just det röret. Plocka fram ditt motorfäste och kylare och gör en mock-up så ser du ju! ;)
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Att man inte tänkte på det :roll: fär kika i lådorna efter motorfästet och skruva dit det provisoriskt. Tackar för tipset

Nu till nästa problem, ena framhjulet lutar märkbart jämfört med det andra, Inte så noga med hundkojor har man fått höra men detta kommer att medföra problem när bilen ska köras även om det inte är så noga.

enklaste sättet att fota det hela va på med en måttstock o foto uppifrån. Bilden under är på förarsidan, däcket som står "rakt"
Bild

Andra bilden är på passagerar sidan och där är hjulet vinklat utåt i överkant, dvs positiv camber.
Bild

Bör tillägas att bilen står på pallbockar så alla hjulen hänger i luften

Finns det någon vänlig själ som kan mäta hur bred framvagnsbryggans fram kant är, min är 69,5cm. Anledning till min fråga är att denna framvagn va ihop svetsad fram till på ett ställe. Vem vet någon kanske har kapat bort en bit och det kan ställa till med besvär positiv camber
Bild
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: BMC Mini 1000 saloon "MiniMojo" restaurering !

Inlägg av mojoman »

Efter att googlat en hel del på hundkoja framvagnsritningar har jag fått fram en siffra på på längden. 26 tum (660,4mm) ska det vara mellan bultarnas mitt i framkant. Så imorgon blir det att mäta det avståndet.

Men frågan återstår om det finns någon här som har mätt sin framvagn och kan konstatera detta ?
Skriv svar