Miggel's Clubman

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Miggel's Clubman

Inlägg av Miggel »

Nu fick jag dom.....förre lördag körde jag hem alla delar som jag nyligen köpte av en kompis. En jag känner köpte en gammel Cheva och hade inte pengar och tid för sin gamla kojar.

(För dom som är intresserad, jag vet en väldigt, väldigt fin, orört '63 -tror jag- 850...)

Vi började prata om några delar som han hade hemma och hos en kompis...men det tog inte lang tid inann vi kom överens om priset:



Ny bakram, framrak renov, Hylos, Spax, Kent 286, Steg 3 top, komplet 1380, 1275 utan top, 850, nya orginala Rover framskärm H/V, ny front hel, ny front half, 3/4 baksida MK1 ny, nya A paneler MK1, 73.5 Hepolite kolver, Weber 32 inkl insug, packningsatser, nya kolv till S bromser, skiv till S, kompletta 7" bromser till Cooper, drivaxel, nya drivknutar, MK1 stolar, MK1 baksätte, RC40 avgas, ny koppling, ny olja pump, ny generator, fläkt MK1, servo till Cooper, fälger m vinter däck, 3 MK1 dörr, vindruta, bakruta, sido fönster (öppningsbar), renoverade bakarm H/V, Minifins....och sen har jag nog glömt hälften....



Projektbilen är en '72 Clubman. Jag hittade lite rost vid framskärm nu, så nu kommer jag då ta bort hela fram vagnen och bytta till ny plåt på platser vart det finns rost nu.

Tanken är då att inte svetsa fast framskärm, men att skruva fast skärm och front istället. (samma sätt som andra biler har ibland)

Bilen kommer få ny lack, samma som idag(BRG med vitt tak och "viper stripes")

jag kommer att bytta motor från 998 till 1380, men innan jag kan göra detta så kommer 1380:an få en genomgång. ny kamaxel, nya kolv, ny koppling och steg 3 toppen så klart.

Resten av bilen får lite också:

Coil-over kommer att monteras klart

Ny instrumentpanel

Nya bromsar: fram vet jag inte än, vill ha 10" kvar...

bak: minifins

Quickshift installeras

Ny avgas (RC40)

Nya arm bak



Bilder finns inte än, men snart....
Crow

Inlägg av Crow »

Uff...det verkar va ett riktigt fynd av prylar du gjort...man blir lite avis,sörrö. :lol:
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Lite bilder hur projektet ser ut efter Påsk...



http://groups.msn.com/Hulzebos/shoebox.msnw



Samtidigt håller jag på med at renovera två 1275 block...Den ena är redan uppborrad till 1310 men behöver en genomgång. Den andra är klar för uppborrning till 1380 och alla delar till den ligger bara och vänta.



Det är nu dags att beställa ny plåt ifrån England...nya innerskärm, ny front samt lite andra delar...



Vi får se om jag hinner till "Halmstad 2005".....
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Lite delar till...beställda nya innerskärm till Clubmannen, ny front samt en reparationsbit till baksiden. Samtidigt köpte jag två "nya" stolar ifrån en Civic (86-a?) hos en lokal skrot....för 500Kr..tyckte inte att det var något dyrt.

Behöver beställa någon slampanel fram och då börjar hela cirkussen att få alt ihopp. Under sommaren kommer troligen hela karossen vara rostfri och nymålad men motorn kommer nog vänta ett tag. Blir en kostnadsfråga eftersom det inte bara blir borrning och planing...



Skall lägga till lite bilder snart...
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Uppdatering: hela framvagnen bortmonterad och en nästan allt lack är borta. Bra tips om man vill få bort allt lack och bilen plåtrent...varmluftpistolen! Hur lätt som helst och ingen slipdam att ta reda på sen...

I min fall är detta det ända som gäller eftersom en förre ägare till bilen fixade tydligen allt med spackel..

Äntligen har jag fått nya fronten efter att Schenker hade tappat bort den....i varje fall en ny front för halva priset. Samtidigt fick jag tag på en WP grill till clubman...modellen med 4 ljus, väldigt ovanligt. Är på väg ifrån UK, kommer kanske idag annars början nästa vecka. Skall beställa slampanel idagså att jag kan börja att svetsa ihopp hela karossen.



Sen blir det tältprojektet...jag skall bygga en tält i garaget så att jag kan måla karossen med primer. Under sommaren får den då ny lack (Nightfire red, svart tak) och då räcker planboken väll inte längre till motorrenoveringen....



Renoveringen blir under vintern...en 1275 A (inte A+) blir då 1380. Inte bara planing och borrning, men en fullständig balancering kommer att ske.



Blir ingen Halmstad 2005....Halmstad 2006 istället?



Nya bilder är på gång...
andy123
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 augusti 2013 kl. 13:04

Re: Miggel's Clubman

Inlägg av andy123 »

Jag skulle vilja uppskatta att du delar en sådan stor info med oss :bean:
testking testking 70-412
Certkiller security+ Certkiller security+
Certkiller ccip certification Certkiller ccip certification
Certkiller ccvp certification Certkiller ccvp certification
Skriv svar