Fel vinkel!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Fel vinkel!

Inlägg av Fekkeman »

Stod bakom kojan häromdagen och ögonen fastnade på hjulens vinklar, höger såg bra ut men det var en duktig skillnad mot vänster som har en kraftig positiv camber. Hur kan jag komma tillrätta med detta?
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: Fel vinkel!

Inlägg av miniworks »

Jag har precis samma problem... hur kommer det sig??? har du fått fixat ditt? :)
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Fekkeman »

Mycket störigt, nej jag har inte fixat mitt ännu då jag fortfarande inte vet hur jag skall lösa det. Lättast är väl att sälja bilen och skaffa en ny hobby antar jag.... :?
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: Fel vinkel!

Inlägg av miniworks »

nej fan... vi får hjälpas åt...... någon borde ju veta här inne på forumet :) snygg koja du har :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Crona »

Fekkeman skrev:Stod bakom kojan häromdagen och ögonen fastnade på hjulens vinklar, höger såg bra ut men det var en duktig skillnad mot vänster som har en kraftig positiv camber. Hur kan jag komma tillrätta med detta?
Lite sent men såg din fråga nu, vi pratar om bakhjulen och du har inga justeringar för camber monterade utan standard fasta infästningar?
Att du har positiv camber är onekligen skumt då det borde varit negativ (utåt) om det var glapp eller slitage i svingarmslagringen men det ända som kan ändra cambervinklen bak är lagringarna eller infästningarna för svingen, eller möjligen en upprostan bakram.

Har du hissat upp och känt om du kan känna något glapp?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Fekkeman »

Tack Miniworks :)

Crona, jag har inte justerbart på bakvagnen, den är inte upprostad (bilen är till 99,9% rostfri), glapp har jag inte kollat med hjulen i luften. Kan vinkeln ha påverkats av att det sitter feta spacers på? (inte fasen vet jag men ställer frågan ändå)
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: Fel vinkel!

Inlägg av miniworks »

jag behöver med hjälp med denna fråga..... å jag undrar om någon kan lägga upp bild på camber inställning hur det ser ut.. så man kan se om det sitter på sin bil..... det e höger bak hjul som står snett på min......
Användarens profilbild
Kent Andersson
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 december 2009 kl. 13:30
Ort: Hällefors

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Kent Andersson »

Kolla så att inte spacers rider i centrum så gjorde det för mig, fick ta fram filem
Austin Cooper -66
Austin 1000 -72
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Fel vinkel!

Inlägg av silverbullet 96 »

I believe that the camber angle at the back had a wide tolerance straight from the factory, so cars could leave with up to 1 degree positive camber at the rear.

as above worn radias arm pins or non original subframe will cause it.

Last year i added some adjustable brackets to my mini.

Bild

You need to be really careful when removing the bolts, i have been told they almost always snap, or strip the threads of the captive nuts. if either happens, you more of less need to cut the sill/floor open and weld in new nuts.

A full can of Wurth penetrating fluid, applied over a week and I was lucky and the only one to strip was the one with the exposed non captive nut.

Finding a tyre place to get a who can perform a hjulinstallning on 10" wheels and who are actually competent is another story.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Fel vinkel!

Inlägg av RAINIER »

Man kan ha kört hård med bakhjulet mot en trottoarkant, då får man positiv camber.
Når det gäller rostlösare, då finns det bara en produkt som gäller:

Bild
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Crona »

Fekkeman skrev:Kan vinkeln ha påverkats av att det sitter feta spacers på?
Nej om denna ökade brytvinkel påverkar något så blir det åt det negativa hållet, men det har kommet några tips ovan som du kan kolla, och är inget synbart krökt eller glappar så montera justeringar så ställer du bakhjulen som du vill 8)
Om du är lite händig och har tillgång till svets så kan du göra justeringarna själv men kanske inte lika proffsiga som Silverbullit men funktionella.

Kent, om spacern inte bottnar ordentligt så kastar hjulet så ena stunden har du positvi och sen negativ camber :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
miniworks
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 september 2013 kl. 11:19
Ort: Osby

Re: Fel vinkel!

Inlägg av miniworks »

men konstigt det bara e höger bakhjul som står väldigt snett........... å det andra står normalt...... ingen mer som råkat ut för det här?

det kan inte ha med hur man sänker kojan å så??
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Fel vinkel!

Inlägg av silverbullet 96 »

Crona skrev:
Fekkeman skrev:Kan vinkeln ha påverkats av att det sitter feta spacers på?
Nej om denna ökade brytvinkel påverkar något så blir det åt det negativa hållet, men det har kommet några tips ovan som du kan kolla, och är inget synbart krökt eller glappar så montera justeringar så ställer du bakhjulen som du vill 8)
Om du är lite händig och har tillgång till svets så kan du göra justeringarna själv men kanske inte lika proffsiga som Silverbullit men funktionella.

Kent, om spacern inte bottnar ordentligt så kastar hjulet så ena stunden har du positvi och sen negativ camber :wink:

//Thomas
Reminds me of these - Bild
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Fel vinkel!

Inlägg av RAINIER »

Jag har sett det förrut att ett bakhjul har mycket pos. camber. Jag har också haft Minis som hade (en hel del) toe-out bak. Livsfarligt att köra! Fabriksfel? Vild körning? Vem vet...
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Fel vinkel!

Inlägg av Fekkeman »

Var köpte du dina ställbara fästen Craig? Minispares?
Skriv svar