Dubbel vs. enkel förgasare?

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Dubbel vs. enkel förgasare?

Inlägg av T&L »

Hej!

Kanske en dum fråga, men vad är dom omedelbara skillnaderna mellan enkel och dubbel förgasare?
Mer power såklart är ganske obvious, men finns det annat? Och är det en större operation?

Funderar på att sätta inn dubbla HS4:or i vår 998 cc från 73. Den har för närvarande en enkel HS4 monterat :rivstart:
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Dubbel vs. enkel förgasare?

Inlägg av heemini »

Dubbla HS4 är alldeles för mycket för en 998. Dubbla HS2 fungerar men ger dig ingen större effektökning om motorn är original i övrigt. Jag har en "stage 3" moddad 998 i min bil. Du får gärna PM:a för detaljer.
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Dubbel vs. enkel förgasare?

Inlägg av RAINIER »

Som skrevs; dubbla HS4 är aldeless för stora. Man tappar kraften på låga varv.

Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.

Men på en std. motor vinner man ingenting med dubbla förgasare.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar