Hej!
Kanske en dum fråga, men vad är dom omedelbara skillnaderna mellan enkel och dubbel förgasare?
Mer power såklart är ganske obvious, men finns det annat? Och är det en större operation?
Funderar på att sätta inn dubbla HS4:or i vår 998 cc från 73. Den har för närvarande en enkel HS4 monterat
Dubbel vs. enkel förgasare?
Dubbel vs. enkel förgasare?
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Re: Dubbel vs. enkel förgasare?
Dubbla HS4 är alldeles för mycket för en 998. Dubbla HS2 fungerar men ger dig ingen större effektökning om motorn är original i övrigt. Jag har en "stage 3" moddad 998 i min bil. Du får gärna PM:a för detaljer.
/ Lasse
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Re: Dubbel vs. enkel förgasare?
Som skrevs; dubbla HS4 är aldeless för stora. Man tappar kraften på låga varv.
Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Men på en std. motor vinner man ingenting med dubbla förgasare.
Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Men på en std. motor vinner man ingenting med dubbla förgasare.
Modern cars are nothing but visual pollution !