generator

Allt som har med elektronik att göra.
göran
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2010 kl. 20:31

generator

Inlägg av göran »

sitter växelströmsgen. l min mk 2 hur kopplar man kablar o hur blir det med plusjordat
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

göran skrev:sitter växelströmsgen. l min mk 2 hur kopplar man kablar o hur blir det med plusjordat
Hej Göran,
Du har alltså en växelströmsgenerator men ändå plusjord??
Häftigt vad är det för generator?
Men jag förstår inte din fråga vad är det du vill göra, montera likströms generator eller konvertera till minusjord?
HÄR är lite om hur du konverterar men om du har växelströmsgenerator så är det inte lika enkelt :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
göran
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 november 2010 kl. 20:31

Re: generator

Inlägg av göran »

hej thomas
föregående ägare har satt dit en växelstr.. det står lucas 6. -acr på den likströmsrelät sitter kvar kopplat likaså plusjord
laddar gör den inte jag. undrar hur den ska kopplas i9
mmvh. görank9
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Hej Göran,
Det borde stå något mer på generatorn det säger mig inte så mycket, men har växelströmsgeneratorn ett externt relä eller är det inbyggt?
Om den har inbyggt relä så är inkopplingen extremt enkel, batteri spänning (B+) och laddningslampan (klämma 61) detta oavsett om generatorn är avsedd för plus eller minusjord, men det går INTE att sätta en minusjordad växelströmsgeneratorn på en plusjordad bil.
Jag tyckte det lätt spännande för jag har aldrig sett en växelströmsgenerator med plusjord men jag vet att det finns, men om bilen aldrig har laddat under tiden du haft bilen så finns det ju en risk att det är fel generator.
Se om du kan hitta fler siffror på generatorn.

//Thomas
Senast redigerad av Crona den 6 januari 2014 kl. 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Jag har oxå strul med laddning! Jag har minusjord på min bil men det sitter en växelströmsgenerator (med externt relä) som är plusjordad tror jag, anslutningarna på generatorn heter B+ & B++ (?). Detta kan väll knappast funka ihop? Ett generatorbyte borde kanske vara på sin plats? :?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Jag har oxå strul med laddning! Jag har minusjord på min bil men det sitter en växelströmsgenerator (med externt relä) som är plusjordad tror jag, anslutningarna på generatorn heter B+ & B++ (?). Detta kan väll knappast funka ihop? Ett generatorbyte borde kanske vara på sin plats? :?
Hej Morgan,
Vad menar du med att det externa laddningsreläet är plusjordat men bilen minusjordad?
Står det inte B+ och D+ på generatorn?
Hur många kablar går från generatorn? Ta gärna en bild så skall vi försöka reda ut vad du har och inte.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Hej Crona, jag menade att jag har ett externt relä till generatorn och att på polerna på generatorn står det B+ & B++ sen har jag tre stift på generatorn där kontakten från relät går in med märkning D+ D- & DF

/Morgan
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Jag borde kanske nämna att bilen är en Mk2:a med likström från början men sen plocka jag i en Mg1300 med tillhörande växelströmsgenerator, å nu återstår det hur jag ska få laddningen å funka :?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Hej Crona, jag menade att jag har ett externt relä till generatorn och att på polerna på generatorn står det B+ & B++ sen har jag tre stift på generatorn där kontakten från relät går in med märkning D+ D- & DF

/Morgan
Ok, då tror jag att jag fattar :wink:
Det låter som det är rätt kopplat, B+ = Batterispänning D+, D- DF skall gå rakt upp till motsvarande stift på reläet.
Laddar den inte alls?
Tänds laddningslampan när du slår på tändningen?
Har det funkat tidigare?

Edit såg nu ditt senaste inlägg, jag återkommer.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Det kommer även ut en liten röd kabel från relät med ett stift på, ska det upp till laddlampa? Behöver generatorn vara jordad i nått för att allt ska funka? Isf kan jag jorda från en skruv som sitter på generatorn å i karossen? I nuläget lyser inte laddlampan heller...
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Detta blev lite svårare att förklara i text, men om du kopplar som jag skrev ovan så är generatorn rätt kopplad, men du måste bygla några kablar uppe vid det gamla laddningsreläat (klämma 30 batterispänning och klämma 61 laddningslampan).
Hur har du gjort med kablarna uppe vid det gamla reläet, vad har du kopplat bort/ihop??
Har du 12 volt på generatorn?

Nä du behöver inte jorda generatorn separat den får jord vi infästningen, laddningslampan skall kopplas till D+ på generatorn eller reläet vad är den röda kabeln märkt med? och hur var det kopplat på MG:n

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Crona, du har PM!
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Vid det gamla relät har jag inte rört nånting. Det jag har gjort är att den röda kabeln som går från D+ på generator till det externa "nya" relät är även där märkt D+ verkar vara bryggat. Där kommer den här lilla röda kabeln upp å den har jag kopplat på laddlampan upp vid mätaren. Där gick ju en gul/brun kabel mellan lampa och gamla relät tidigare. Innan jag klippte den gul/bruna så lös laddlampan men även när jag startade bilen. Det går ju även en vit kabel från laddlampan men den går väll till tändning?

Sen har vi ju dom här 2 kablarna en grövre å en tunnare som tidigare gick till den gamla likströmsgeneratorn från det gamla relät - vad gör jag med dom? Ska dom kopplas någonstans eller bara isoleras?

Jag har inget instrument att mäta upp generatorn med (jag ska skaffa) och hur allt vara kopplat på Mg:n vet jag inte eftersom jag köpte lös motor.

Blev du nått klokare Crona, eller har jag rört ihop det ännu mer?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: generator

Inlägg av Crona »

Morgan skrev:Blev du nått klokare Crona, eller har jag rört ihop det ännu mer?
Nja vad skall jag säga, men det verkar ju enligt din beskrivning inte som du har någon grov plusmatning till den nya generatorn B+ eller har du draget den separat annars så kan det ju aldrig fungera :roll:
Sen har jag kolla lite i ett schema och den tunna brun/gula vid reläet går till laddningslampan därför slockna den när du klippte av den :wink:
Men du kan ju med fördel använda kablarna från den gamla generatorn Brun/Grön till B+ och den byglar du med den Brun/Blå vid reläet så du får 12 volt när du slår på tändningen.
Sen tar du den Brun/Gula och sätter på D+ och tar av den uppe vid det gamla reläet, alternativt så kopplar du den till det nya reläet.
Sen borde det fungera men lämnar inga garantier man behöver se och mäta på bilen för att kunna säga något säkert, friskt kopplat hälften brunnit är ju ett beprövat uttryck bland elektriker :mrgreen:

Testa detta annars så är det nog bäst att bita i det sura äpplet och ta kontakt med en elektriker som fixar det.

Ps Den vita sladden vid laddningslampan är klämma 15.

//Thomas
Senast redigerad av Crona den 8 januari 2014 kl. 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Morgan
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 augusti 2012 kl. 02:19
Ort: Oskarshamn

Re: generator

Inlägg av Morgan »

Jojo jag har grov kabel från batteri via solenoid till B+ på generator...
Skriv svar