Mini 1000 - Lowrider

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Pixelhunter
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
Ort: Gnesta

Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Pixelhunter »

Hej, jag tänkte göra en tråd om min Mini 1000 som jag bygger och modifierar.
Bilen tillhörde förut min far, herr Minigarage(Henrik här på Hundkoja.com), men som jag sedan tog över när jag började närma mig körkortet.
Förut, när min far använde den, satt det en brutal A-series på 1420cc, som sedan byttes ut mot en Suzuki Swiftmotor, vilken sedan såldes. Därefter stog den på pallbockar i garaget i några år tills jag närmade mig körkortet och ville ha en koja som första bil.
Då Swift-motorn var såld och 1420:n lite för brutal byggde jag en 1000-motor med Cooper-topp, Kent cam 266 osv.
Detta var några månader sedan och då fanns det inga speciella planer på vad som skulle hända med bilen, utan den skulle bara bli klar så fort som möjligt.
Så här såg den ut när den blev rullande:
Bild
Så behöll jag den i några veckor tills jag bestämde mig för att fina till den lite, byta grill osv.
Då blev den lite finare.
Bild

Det var först nu själva projektet startade då jag bestämde mig för att göra den så låg som möjligt istället.
Jag bytte fälgar(för att de skulle få plats under skärmarna) och målade dem mattsvarta. Sänkte den därefter så mycket som höj och sänk-satserna klarade det, vilket innebar att jag var tvungen att nästa kapa bort hela genomslagsgummina för att det ska fungera.
Nu ser den alltså ut så här:
Bild

Tanken är att bilen ska bli ännu lägre i framtiden, vilket innebär byta till justerbara bärarmar, hydrolastic-framvagn, samt möjligtvis luftfjädring.
De närmaste dagarna ska ljuddämparen höjas så att den ska kunna bli körbar då jag just nu endast har 20mm mellan ljuddämparen och marken.
Senast redigerad av Pixelhunter den 3 juli 2013 kl. 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Hylsan »

ser grym ut, mer bilder :D
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av johnson »

Kan va spännande å följa! :D

Lycka till!
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Tjenare.
Den ser trevlig ut, din bil.
På racer kojor så brukade man såga en "månskära" i bakre skärmar och sen slå ut hjulhuset mot skärmkanten. En motsvarnde kapning fram, sen på med kromlisten. Allt ser ut som vanligt men bilen går att sänka ca 20 mm till :D
Detta har du kanske redan titta på, va vet jag.

Fortsätt att jobba med bilen, ska bli skoj att läsa hur det går.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Pixelhunter
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
Ort: Gnesta

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Pixelhunter »

EXCEL,PATRIK. skrev:Tjenare.
Den ser trevlig ut, din bil.
På racer kojor så brukade man såga en "månskära" i bakre skärmar och sen slå ut hjulhuset mot skärmkanten. En motsvarnde kapning fram, sen på med kromlisten. Allt ser ut som vanligt men bilen går att sänka ca 20 mm till :D
Detta har du kanske redan titta på, va vet jag.

Fortsätt att jobba med bilen, ska bli skoj att läsa hur det går.

Hälsningar
Patrik
Detta kände jag icke till, men jag är inte helt säker på att det behövs då jag tänkt köra så smala däck som möjligt samt så mycket negativ camber så möjligt.

Hursomhelst, idag byggde jag om fästet till svingen så att jag kan justera cambern bak:
Bild
Färdig:
Bild

Imorgon ska detta förhoppningsvis monteras så får vi se hur stor skillnad det blir!
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Pixelhunter
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
Ort: Gnesta

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Pixelhunter »

Pga Ölandsresa och semester har inte särskilt mycket hänt med kojan de senaste veckorna.

Den senaste månaden har det installerats justerbara bärarmar och andra fästen bak för att kunna ändra camber bak.
I ett försök att stanca bilen så ändrade jag cambern till nio grader på samtliga däck, vilket såg oerhört coolt ut, men de smala däcken har ingen sidstyvhet vilket ledde till att däcken endast ville kollapsa i sidlet i kurvorna och detta gjorde bilen totalt livsfarlig. Så den idén har jag nu övergett.

När jag för några dagar sedan skulle till Nyköping för Morris 100år så slog jag loss hela avgasröret på vägen dit så nu har jag börjat tröttna lite på att köra en såpass låg och stum bil.
Därför har jag nu bestämt mig för att sätta på mina 10x5" 100+fälgar och då måste jag höja bilen eftersom de fälgarna inte går in under skärmarna.
Därför har jag nu satt igång att renovera fälgarna.
Före:
Bild
Efter en halv tub autosol och ny färg:
Bild
Bättre bilder ska fixas!
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Användarens profilbild
Fekkeman
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 oktober 2007 kl. 12:39
Ort: Åhus

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Fekkeman »

Låg bil är rätt fräckt, men grymt opraktiskt. Stort + för dina fälgar! :D
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av minitokig »

Kul bil :-)
Lågt är fräckt ända tills man ska använda dem....
Kul att träffas i Nyköping!
:-)
Pixelhunter
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
Ort: Gnesta

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av Pixelhunter »

Inte mycket har hänt de närmaste veckorna förutom att jag lyckades vinna Peoples choice på Brommaträffen, vilket var extremt kul eftersom det var första gången jag hade med en egen bil till en riktig kojaträff.
Priset för detta var sönderslitna däck och en rasad växel två, men det var det värt!
Bild
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Mini 1000 - Lowrider

Inlägg av minijanne »

Pixelhunter skrev:Inte mycket har hänt de närmaste veckorna förutom att jag lyckades vinna Peoples choice på Brommaträffen, vilket var extremt kul eftersom det var första gången jag hade med en egen bil till en riktig kojaträff.
Priset för detta var sönderslitna däck och en rasad växel två, men det var det värt!
Bild
Like+
Skriv svar