Mini 1000 - Lowrider
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
- Ort: Gnesta
Mini 1000 - Lowrider
Hej, jag tänkte göra en tråd om min Mini 1000 som jag bygger och modifierar.
Bilen tillhörde förut min far, herr Minigarage(Henrik här på Hundkoja.com), men som jag sedan tog över när jag började närma mig körkortet.
Förut, när min far använde den, satt det en brutal A-series på 1420cc, som sedan byttes ut mot en Suzuki Swiftmotor, vilken sedan såldes. Därefter stog den på pallbockar i garaget i några år tills jag närmade mig körkortet och ville ha en koja som första bil.
Då Swift-motorn var såld och 1420:n lite för brutal byggde jag en 1000-motor med Cooper-topp, Kent cam 266 osv.
Detta var några månader sedan och då fanns det inga speciella planer på vad som skulle hända med bilen, utan den skulle bara bli klar så fort som möjligt.
Så här såg den ut när den blev rullande:
Så behöll jag den i några veckor tills jag bestämde mig för att fina till den lite, byta grill osv.
Då blev den lite finare.
Det var först nu själva projektet startade då jag bestämde mig för att göra den så låg som möjligt istället.
Jag bytte fälgar(för att de skulle få plats under skärmarna) och målade dem mattsvarta. Sänkte den därefter så mycket som höj och sänk-satserna klarade det, vilket innebar att jag var tvungen att nästa kapa bort hela genomslagsgummina för att det ska fungera.
Nu ser den alltså ut så här:
Tanken är att bilen ska bli ännu lägre i framtiden, vilket innebär byta till justerbara bärarmar, hydrolastic-framvagn, samt möjligtvis luftfjädring.
De närmaste dagarna ska ljuddämparen höjas så att den ska kunna bli körbar då jag just nu endast har 20mm mellan ljuddämparen och marken.
Bilen tillhörde förut min far, herr Minigarage(Henrik här på Hundkoja.com), men som jag sedan tog över när jag började närma mig körkortet.
Förut, när min far använde den, satt det en brutal A-series på 1420cc, som sedan byttes ut mot en Suzuki Swiftmotor, vilken sedan såldes. Därefter stog den på pallbockar i garaget i några år tills jag närmade mig körkortet och ville ha en koja som första bil.
Då Swift-motorn var såld och 1420:n lite för brutal byggde jag en 1000-motor med Cooper-topp, Kent cam 266 osv.
Detta var några månader sedan och då fanns det inga speciella planer på vad som skulle hända med bilen, utan den skulle bara bli klar så fort som möjligt.
Så här såg den ut när den blev rullande:
Så behöll jag den i några veckor tills jag bestämde mig för att fina till den lite, byta grill osv.
Då blev den lite finare.
Det var först nu själva projektet startade då jag bestämde mig för att göra den så låg som möjligt istället.
Jag bytte fälgar(för att de skulle få plats under skärmarna) och målade dem mattsvarta. Sänkte den därefter så mycket som höj och sänk-satserna klarade det, vilket innebar att jag var tvungen att nästa kapa bort hela genomslagsgummina för att det ska fungera.
Nu ser den alltså ut så här:
Tanken är att bilen ska bli ännu lägre i framtiden, vilket innebär byta till justerbara bärarmar, hydrolastic-framvagn, samt möjligtvis luftfjädring.
De närmaste dagarna ska ljuddämparen höjas så att den ska kunna bli körbar då jag just nu endast har 20mm mellan ljuddämparen och marken.
Senast redigerad av Pixelhunter den 3 juli 2013 kl. 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Re: Mini 1000 - Lowrider
ser grym ut, mer bilder
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Re: Mini 1000 - Lowrider
Kan va spännande å följa!
Lycka till!
Lycka till!
- EXCEL,PATRIK.
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
- Ort: Lund
Re: Mini 1000 - Lowrider
Tjenare.
Den ser trevlig ut, din bil.
På racer kojor så brukade man såga en "månskära" i bakre skärmar och sen slå ut hjulhuset mot skärmkanten. En motsvarnde kapning fram, sen på med kromlisten. Allt ser ut som vanligt men bilen går att sänka ca 20 mm till
Detta har du kanske redan titta på, va vet jag.
Fortsätt att jobba med bilen, ska bli skoj att läsa hur det går.
Hälsningar
Patrik
Den ser trevlig ut, din bil.
På racer kojor så brukade man såga en "månskära" i bakre skärmar och sen slå ut hjulhuset mot skärmkanten. En motsvarnde kapning fram, sen på med kromlisten. Allt ser ut som vanligt men bilen går att sänka ca 20 mm till
Detta har du kanske redan titta på, va vet jag.
Fortsätt att jobba med bilen, ska bli skoj att läsa hur det går.
Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
- Ort: Gnesta
Re: Mini 1000 - Lowrider
Detta kände jag icke till, men jag är inte helt säker på att det behövs då jag tänkt köra så smala däck som möjligt samt så mycket negativ camber så möjligt.EXCEL,PATRIK. skrev:Tjenare.
Den ser trevlig ut, din bil.
På racer kojor så brukade man såga en "månskära" i bakre skärmar och sen slå ut hjulhuset mot skärmkanten. En motsvarnde kapning fram, sen på med kromlisten. Allt ser ut som vanligt men bilen går att sänka ca 20 mm till
Detta har du kanske redan titta på, va vet jag.
Fortsätt att jobba med bilen, ska bli skoj att läsa hur det går.
Hälsningar
Patrik
Hursomhelst, idag byggde jag om fästet till svingen så att jag kan justera cambern bak:
Färdig:
Imorgon ska detta förhoppningsvis monteras så får vi se hur stor skillnad det blir!
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
- Ort: Gnesta
Re: Mini 1000 - Lowrider
Pga Ölandsresa och semester har inte särskilt mycket hänt med kojan de senaste veckorna.
Den senaste månaden har det installerats justerbara bärarmar och andra fästen bak för att kunna ändra camber bak.
I ett försök att stanca bilen så ändrade jag cambern till nio grader på samtliga däck, vilket såg oerhört coolt ut, men de smala däcken har ingen sidstyvhet vilket ledde till att däcken endast ville kollapsa i sidlet i kurvorna och detta gjorde bilen totalt livsfarlig. Så den idén har jag nu övergett.
När jag för några dagar sedan skulle till Nyköping för Morris 100år så slog jag loss hela avgasröret på vägen dit så nu har jag börjat tröttna lite på att köra en såpass låg och stum bil.
Därför har jag nu bestämt mig för att sätta på mina 10x5" 100+fälgar och då måste jag höja bilen eftersom de fälgarna inte går in under skärmarna.
Därför har jag nu satt igång att renovera fälgarna.
Före:
Efter en halv tub autosol och ny färg:
Bättre bilder ska fixas!
Den senaste månaden har det installerats justerbara bärarmar och andra fästen bak för att kunna ändra camber bak.
I ett försök att stanca bilen så ändrade jag cambern till nio grader på samtliga däck, vilket såg oerhört coolt ut, men de smala däcken har ingen sidstyvhet vilket ledde till att däcken endast ville kollapsa i sidlet i kurvorna och detta gjorde bilen totalt livsfarlig. Så den idén har jag nu övergett.
När jag för några dagar sedan skulle till Nyköping för Morris 100år så slog jag loss hela avgasröret på vägen dit så nu har jag börjat tröttna lite på att köra en såpass låg och stum bil.
Därför har jag nu bestämt mig för att sätta på mina 10x5" 100+fälgar och då måste jag höja bilen eftersom de fälgarna inte går in under skärmarna.
Därför har jag nu satt igång att renovera fälgarna.
Före:
Efter en halv tub autosol och ny färg:
Bättre bilder ska fixas!
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Re: Mini 1000 - Lowrider
Låg bil är rätt fräckt, men grymt opraktiskt. Stort + för dina fälgar!
Re: Mini 1000 - Lowrider
Kul bil
Lågt är fräckt ända tills man ska använda dem....
Kul att träffas i Nyköping!
Lågt är fräckt ända tills man ska använda dem....
Kul att träffas i Nyköping!
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 1 juli 2013 kl. 21:48
- Ort: Gnesta
Re: Mini 1000 - Lowrider
Inte mycket har hänt de närmaste veckorna förutom att jag lyckades vinna Peoples choice på Brommaträffen, vilket var extremt kul eftersom det var första gången jag hade med en egen bil till en riktig kojaträff.
Priset för detta var sönderslitna däck och en rasad växel två, men det var det värt!
Priset för detta var sönderslitna däck och en rasad växel två, men det var det värt!
Min bil går aldrig sönder, den har endast korta, oplanderade och väldigt omfattande serviceintervaller.
Re: Mini 1000 - Lowrider
Like+Pixelhunter skrev:Inte mycket har hänt de närmaste veckorna förutom att jag lyckades vinna Peoples choice på Brommaträffen, vilket var extremt kul eftersom det var första gången jag hade med en egen bil till en riktig kojaträff.
Priset för detta var sönderslitna däck och en rasad växel två, men det var det värt!