Dött batteri?

Allt som har med elektronik att göra.
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Dött batteri?

Inlägg av T&L »

Hej!

Då det i måndags var dags för den två åriga besiktning av vår Mini, blev vi lite förvånade då den inte ville starta.
Den har kört fint - lite start vanskligheter vid kallstart men annars inget konstigt - och nu efter att ha stått stilla i typ en månad, startar hon inte.
Hmm, jag öppnade bagageluckan och tog fram min voltmätare och då viste den runt 9,5-9,6 i spänning, vilket är alldeles för lite. Vi har kört korta sträckor med bilen kring Malmö och innan dess har den stått i garage hela vinteren - dock inte med batteriet urkopplad, som man egentligen borde.
Det blev ingen besiktning i första omgången alltså :cry:
Nu här ett par dagar senare har batteriet stått till laddning, men den innbyggda indikatorn visar fortfarande, att det behöver mer ström, även om min laddare (smartladdare från biltema) visar, att det är fullt. Det hör till saken, att batteriet inte är gammalt iheller (augusti 2011), så det borde inte vara något problem. Jag har inte sett några tecken på, att där skulle vara dålig laddning, när bilen kör, då ignition lampan släcks när bilen först har startat.
Jag tänker, att jag skulle forsöka åka till Biltema med batteriet, då garantin på batteriet fortfarande gäller, men är rädd för att problemet kanske inte ligger i batteriet, men kanske någon annanstans i det elektriska systemet. Solenoiden har sett bättre dagar, och jag hade tänkt byta den i samband med att jag skulla sätta in elektronisk tänding och ny spole, då den inte heller mår så bra, men jag tror inte att batteriets låga spänning kan relateras till det - eller? Några ideer?
Om Biltema vägrar byta batteriet, har jag funderat på att köpa ett Varta D21. Det är visseligen lite dyrare, men nog värt det i långa loppet. Någon som har erfarenhet med den typen av batteri?

Alla ideer stora som små uppskattas!

Mvh
Lars
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Dött batteri?

Inlägg av T&L »

Allright, batteriet var inte dött. Efter några dagars laddning fick vi äntligen startat bilen och åkt iväg på besiktning. Det är tydligen (nybörjare som jag är) jätte viktigt att koppla ur batteriet på gamla bilar, då batteriet annars langsamt avladdas.

Bilen blev dock underkänt på besiktningen idag då dom tidigare ägarna har satt på olagliga baklyktar utan röda reflexor. Man kann ju bara undra, att den inte åkte på det sist, då den var nybesiktigat, då vi köpte den 2011 :?

Därutöver var det lite andra småfel som et löst spindelled, men det går ju lätt att åtgärda.

Våra framlyktar var justerat för högt, så dom bländar i nuläget, vilket självklart måste fixas. Det verkade inte vara något vidare, så jag tänkte fråga här, om där är någon som vet, hur man justerar dom?

Därutöver är det ju jätte trevligt att se, att där fortfarande inte är någon rost under den 40 år gamla bilen :rivstart:

Mvh
Lars
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Dött batteri?

Inlägg av silverbullet 96 »

Hi lars, Hope it is ok to write in English....

The front lights are easy, remove the chrome ring (one screw at the bottom). Then you will see 4 screws (top, bottom left and right). You need to either loosen the top or tighten the bottom or a bit of both. BUT you can only really do this at the bilbesiktning as you need their equipment to measure the been pattern. Normally when the beam is too high, it means that the suspension has dropped.

I would have the "spindelled" changed ASAP, they are a real weak point on the mini suspension. I would change all 4.
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Dött batteri?

Inlägg av T&L »

Hi Craig - long time no see!

Off course - English is perfectly fine.

Well, actualy we tried adjusting the lights at "besiktningen" but I was unable to remove the outer rim. I reckoned loosening the screw and afterwards unscrewing the outer rim should do the trick, but it wouldnøt budge. Maybe I should just figure out how to get that one off and they will probably adjust them whilst were there next time.

The ball joints seem to be a little trickier now that you suggest to replace all four - you're probably right that it would be for the best.
The joint in question is as far as I can tell the one situated in the bottom of the swivel hub. Do you know a place where I can get them? I am currently compiling an order at minisports.com, but have this far been unable to find them. By the way; They should be able to fit the drum brake model.

BR
Lars
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Dött batteri?

Inlägg av heemini »

MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Dött batteri?

Inlägg av T&L »

Tack så mkt!.. Menar du då, att det bara är dom fyra framme, som ska bytas? Under och över? eller alla understa på alle fyra hjul?
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Dött batteri?

Inlägg av silverbullet 96 »

Only at the front. Top and bottom both sides.

One of the of few things i didnt feel I could fix myself. I can recommend http://www.englishcarcare.com

or if you want to try yourself -

http://www.7ent.net/pdf/article_install ... joints.pdf
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: Dött batteri?

Inlägg av silverbullet 96 »

or an option could be to change the whole hub (new balljoints and bearings included)

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... BUILT.html
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Dött batteri?

Inlägg av T&L »

Thanks - You're the man!

I believe handing it over to English Car Care in Löddeköpinge is a good bet. The brakes were close to a 30% deviation from one another so I figure they can fix that as well whilst they're at it. Besides one of the rubber dust covers on the drive train needed replacement as well. I have sent them an email regarding those issues hoping they'll get back to me with a good offer. These things are probably sorted the best with pro's looking at them.

Thanks again for your help!

BR
Lars
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Skriv svar