Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hylsan »

my mistake :(
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Idag "kopplade" jag in bromsarna bak, samt åtgärdade ett backjobb fram.. Övre bromsjustering höger fram gick att blåsa på så snurrade den. :?
Plinkade SMS på iPhånen, tog bilen till Herr Slentrian i grannbyn. Kaffet var färdigbryggt vid ankomst, han drog fram en gammal framvagn och vi plockade bort skölden från den. Sen vart det allmänt hundkoje-tugg & kaffe! Tack Herr Slentrian för snabb hjälp samt kaffe!
(OT: Jag har bärgat svänghjulavdragare, som jag kommer dragandes med på lördag)

När jag stod i kaffe/bromssköld-standby petade jag bort bort Camber/Casterstag som ska ersättas med 1,5 NEG Camber samt Heavy (Metal) Duty Casterstag. Nya Urethanbussningar åker dit vid montering. Väntar dock med detta till Midsommardagen. Då jag lackade Camberstagen under kvällen.
Bild

Någon som besitter något "standard-mått" för casterstagen, som jag kan justera när jag smiskar dit dom tillsammans med 1,5 NEG Camberstag?
Det är vanliga Minispares-prylar tror jag!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Midsommardagen utan baksmälla! :D (hade jour natten till midsommardagen) Frångick för en stund mitt projekt, när jag lånade ut en svänghjulsavdragare till Herr Slentrian. Vi hjäptes åt med att knäcka loss svänghjulet på ett av hans motorprojekt. Det var ju några år sedan som jag skruvade A Motor, så jag stannade faktiskt kvar och assisterade honom med att lossa vxl-lådan från motorn! (trevligt)

Väl tillbaka till mitt projekt så smiskade jag dit camber & casterstag med fräscha urethanbussningar på båda sidor! Skönt att stagen blir lite bling bling när det övriga ser skitigt och rent ut sagt för jäkligt ut! Men det skiiiter jag i just nu!
Bild

Testar ett gammalt Mini Lady Cup-knep med (trum)bromsarna... Men det återkommer jag med, så det får bli en cliffhanger för dom som inte vet! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Cliffhanger/Bromsar! 1988 köpte jag en Javagrön Mini Lady Cup koja i Södertälje! Det var en helt fantastiskt patinerad racebil. Dekaltrimmad med dekaler som Pirelli, Ronwill, Stena Line etc. Mattsvart motorrum-kupé-bagagerum. En klantigt ditbultad vacuumservo på passargerarsidans golv. Seriös störtbur och sänkt fjädring (svarvade trumpeter). Den var även spacklad ö v e r a l l t, och vi snackar inte tjocklek millimeter utan centimeter!
Borde ha suttit en Plastic Padding dekal på den också! ;) Rensad på alla go’bitar hängde karossen med fram till 2002-03 nånstans. Det fanns en intention att jag skulle plocka ihop något då bilen, trots allt, var befriad från rost. Dessvärre, sett idag, satte jag kapen i den och kastade bitarna i en container! Nåväl tillbaka till slutet av 1980-talet och Mini Lady Cup bromsarna:

När jag över tid plockade bort Superminifin-trummorna, som var hålborrade mellan varannan fläns, så var det även hålborrat i bromsköldarna!
Jag plockar helt sonika upp den gamla idén. Kyla bättre? Tål att testas! Kliva direkt på skivbromsar? Nope! Inte i dagsläget! Jag har googlat lite kring detta utan framgång, så jag kör lite Good O’l Fashion Dvs provar! :)

12st 7mm hål! Tänker göra några sjyssta scoop alá Triumph Bonneville över tid, som jag fäster på baksidan på skölden.
Bild

8st hål (ca) 12mm. Dessutom nylackade trummor i "70s Gold". Det blev precis som jag tänkt mig, alltid lika skönt när en abstrakt tanke blir till verklighet! Ack den konsten! ;)
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Dax för luftning av bromssystemet idag! Fick låna ett bromsluftverktyg av en bekant som har bilverkstad. Allt gick som på räls.... Jag justerade bromsbanden lite och sedan skulle vi kliva över på "tur 2" med luftningen. Min bror (medhjälpare) tryckte på bromspedalen ett par gånger för att sätta bromsarna lite...

Pffsss!

Och dääär sa övre högra hjulcyllen morsning goodbye, och bromsvätskan rann som en flod!
Vi lyckades stoppa flödet, samt skruva bort cyllen för att konstatera att packningen gett sig!
Jag kan kallt konstatera att jag måste ha slarvat när jag förde in kolven med den nya packningen för några veckor sedan!
"Livet från den ljusa" säger mig att det var skitbra att det hände när bilen fortfarande står kvar på pallbockarna, och inte i 85km/tim på en krokig landsväg när det inträffade!

Imorgon smiter jag in på Ebay.co.uk och tjackar nya cyllar & bromsband och tar nya tag! Hepp! :)
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av timppa »

Kul att se att det är någon som har fullt upp i garaget :)
Hur fungerar det med de där hålen på bromsarna med vatten, smuts och övrigt som kan ta sig in?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Antingen är det jag som mekar under "fel" säsong, eller så har hundkoje-svängen somnat in lite? ;)

Jag vet uppriktigt sagt inte hur det fungerar med fukt & smuts i de hålborrade bromsarna, det är det jag ska testa. Då jag inte sett, än mindre läst något som har gjort något liknande de senaste åren (sånär Historic Racing folket då) Sedan kommer jag å andra sidan välja bort färd på skogsvägar, dyhål & Kenya-rallyt! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Flong nya delar kom med posten från England för några dagar sedan! Jobbat hela helgen, men ikväll hade jag en lucka att åter montera tillbaka nya broms-cyllar fram. Hann med högersidan innan tröttheten tog överhand.. Eller snarare att jag behövde pynta för de 1" Spacers jag köpt här på forumet! ;)

Vid sidan av själva bilen har jag parallellt börjat samla ihop delar till en motor. Hittills har jag bärgat:
-Cooper 998cc Vev-stakar-kolvar(MOWOG org.högkomp. D-sektion-modellen)
-Grundbestyckad Weber 40 (för mitt ändamål)
-Trattar (dito)
-Rakskurna mellandrev

F.r.o.m tisdag 9/7 kl 08.15 har jag s j u veckors semester! :D Inte all tid, men emellan en tur med familjen söderut kommer jag fortsätta
att jobba vidare på bilen.... Siktet inställt på luftning av bromsar under tisdagkväll!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hylsan »

lycka till, soft med 7v semester då hade nästan jag hunnit göra något men min koja ;)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Thanx! :) Jag får se om jag hinner få bilen körbar, med lite attribut, inför Automobilsällskapets hamnträff i Nyköping onsdagen 31 Juli..

Då är det som bekant Tema Engelska fordon
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Luftningen av bromssystemet gick perfekt! Fick ånyo låna bromsluftningsverktyget av en bekant som är bilmekaniker. Fick ur all luft ur systemet, min bror (som jobbar på Bilprovningen) gjorde en "check" av bromsarna och gav tummen upp! För några dagar sedan monterade jag dit "sugröret" (läs: avgassystem) Men de sista 6cm av ändpipan var i det närmsta sönderslaget och bortrostat.
Sagt och gjort.. Efter bromssessionen slaktade jag en kromad ändpipa ämnad VW Typ 1, slitzade den och drog fast.
Nedan ser ni resultatet, och jag törs kalla den RC40:s Lillasyster :)
Bild

Tillät mig att "delikatess-fixa" lite grand igår kväll efter bromsbestyr och montering av bränsletank! Grillen och, vad ska vi kalla det, "konsolerna" runt framlyktorna var repiga och lite väl avlägset en omgång Autosol. Grundade och lackade hela rasket mattsvart i sann 70-tals anda!
Bild

Jag firade in semestern med att skruva koja långt in på nattkröken... Zippade några Boddington och kunde för första gången sänka ner bilen på garagegolvet med Mambafälgarna på. Alltjämt med The Cult & The Almighty i högtalarna! ;)
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av crowan »

Mattsvart är helrätt!
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hylsan »

ja den blev onekligen tuff, +1 :D
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tackar! Och då är ändå resterande attribut kvar, för att sätta min prägel på just denna bil. Jag är lite hemlighetsfull där. Men en hint är att jag år 1992/93 skapade en "Mini-kind-of-GT40" igenom att lacka min hundkoja/racebil i GT40:s anrika Gulf-kulörer! (ska scanna av en riktigt bra bild på den och lägga upp här, den bilen finns f.ö i en medlems ägo på detta forum, dock omlackad) Nu har jag snöat in på just en replica/kombo som jag mig veterligen, likt när jag anammade Gulf-kojan år -92, ännu inte sett röken av! Fortsättning följer ;)
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Landén »

Jag gillar stuket!

Hur blev den i framvagnen efter att du bytte bärarmarna?

Har du "testat" bromsarna än?
Skriv svar