Clubman "That 70s Show"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mr_Maxi kom nog närmast:
Bild

Rått, simpelt och en snylt från några Minisprint jag googlade på!
(Som hade snarlika scoop)
Ska hållborra några hål där inne i huven, för att så småningom
skopa in frisk luft till förgasaren!
Yttermera ska scoopet givetvis popnitas på plats! ;)

Mycket skratt, och lite OT (men det bjuckar jag på)
Snart kommer en polare som ska hjälpa mig att bena
ut el-problemet! Tack för er medverkan, och att liva
upp tråden lite! :) Nu in i (Lucas) mörkret!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Härom kvällen skulle jag och polaren bena ut el-strulet. Åt ena hållet blev resultatet dåligt då en provstart kändes avlägsen, men åt andra hållet bra för nu kan jag fixa i ordning tändningslåset så att det funkar ordentligt! Om det nu beror på ett defekt tändningslås, eller min sunkiga lödning (polaren trodde på defekt t.lås) så garderade jag mig redan i söndags och tjackade ett tändningslås på Biltema.
Bild

Vi testade efter en massa mätande på det befintliga t.låset, lusläste elschemat... testade testade & testade... Sedan slant min polare med ena mätar-stickan mot 2 av kablarna på t.låset varpå startmotorn slog till. (polaren konstaterade ånyo att t.låset var defekt) Vi avslutade med att koppla in det nya tändningslåset, jordade hela skiten med en startkabel vred på nyckeln och vips, så snurrade startmotorn så fiint!

I den typ "works-dash" jag tänker smida ihop kan jag utöver tändningslåset smeta in huvudströmbrytare, oljetrycksmätare... och så klart min Smiths varvräknare som legat och väntat i 10 år! Hittade klassisk skrynkelfärg, så panelen får en tidstypisk look!
Bild

I morgon ska jag till en lokal reklamfirma och beställa dekaltexter till min egna variant på "1275 GT" stripes, då min förfrågan på denna tråd http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=4&t=10481 vart så fatalt missförstådd!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Cooper-74 »

Tydligen kräver "bilprovningen" numer att fungerande rattlås finns från en viss årsmodell annars kan man få 2a på det. Inga problem i ditt fall då du väl har kvar rattlåset om än det inte går att starta med.. :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

1976 pch framåt.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Landén »

Hur går det med scoopet? Blev nyfiken på hur det ser ut klart.. Ser stenhårt ut i alla fall..
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minijanne »

Var hittade du skrynkelfärgen?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Först lite allmänt, sedan svara på lite frågor! Mätte och klippte till en mall ämnad "works" boxen för startnyckel, varvräknare etc.. Den kommer sitta t.h om instrumenteringen och vara en aning vinklad mot mig, sådär lagom sportigt... ;) Har någon tips på hålsåg alt. firma/firmor som brukar ta större hål (i 2mm aluminium) och jag tänker ju främst på varvräknare som behöver ett skapligt sådant... Antingen är jag snål men det känns onödigt att köpa en seriös hålsåg för detta ändamål. (Och sedan kanske inte använda den något mer)
Bild

Kanske att gå händelserna i förväg, men jag var och hämtade mitt ämne för trimmotor (och växellåda) idag! :D Det enda jag inte tog med var den riktigt gamla modellen på fläktblad... I metall! Ni vet den med oändligt massa blad och tung! Vid närmare eftertanke skulle jag kanske plockat med den?? Singlat Frisbee med den, och passat till någon jag ogillar väldigt mycket!!! ;)
Bild

Motorn i sig då? Den stod eländigt till i en mörk hangar, jag fick tidigt i våras klättra och i det närmsta krypa in bland all bråte, där stod den på en europapall med två varv pallkragar. Gnuggade fram på motorkods-plåten för att konstatera att det var en 99H motor, krälade och krumbuktade så jag kunde vrida runt motorn. Lägligt var toppen bortskruvad.. Så jag krälade lycklig därifrån för att konstatera att det inte var några vändkanter i loppen! :D

Scoopet! Jag mätte in och borrade hålen för att fästa den i huven dag. Det slutgiltiga resultatet lär vänta lite på sig, då jag vill lacka huven & scoopet först! Ska träffa en polare som är en jävel på att lacka nu på onsdag 18/9 och kan kanske få något besked om när. Däremot beställde jag typ krom/universallister förra veckan från en tryckochpysstylingnätbutik, som jag tänker smeta dit på scoopet! En liiten detalj som jag bara vill ha, men som jag fick lite bekräftat när jag var på en skrot efter listbeställningen. Där stod en Austin-huv(?) med originalscoop i huven så att säga. Kan inte erinra vilken (Austin)modell, men scoop hade den, och i själva mynningen satt det en kromlist! :)

Austin/morris huv med scoop..
Bild
(OBS forumfuckbilder vänder bilden fast än jag laddar upp den rättvänd, ni för vända er laptop upp&ned eller stå på huvud vid stationär datoranvändande)

Universallister från blueride.se
Bild

Så till skrynkelfärgen då.. i mitt nästa inlägg!
Senast redigerad av Hollywood Vampire den 16 september 2013 kl. 23:55, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bild

Ni som vet att Sture Torngren & Bo Bertilsson inte var de där tråkiga lärarna på högstadiet (även om namnen påminner om fysik&slöjdlärare)
Utan sonika var redaktörerna för en av 70-talets ballaste biltidningar C O L O R O D! Det här ska från ett skrynkligt dokument rätas ut till en sann solskenshistoria. S o m jag och min bror tummade och anammade a l l t som stod i Colorod när vi var små. Dragracing, Boogievans, Hot Rods, Choppers osv osv.. Drömde oss bort till Californien där allt fanns enligt reportagen och K-A Alfeldts foton. Vi kom inte längre, men än dock till Spola Kröken Drag Festival på Mantorp Park & Hot Rod Show det sista året på Marmorhallarna STHLM.. Och det lever jag gott på än idag! ;)

Som handen i handsken, fisken i vattnet, + jord & Lucas... Så känns plötsligt hela mitt 70s projekt riktat mot frågan; Var hittade du skrynkelfärgen ;)
Bild

Rogers Custom såklart! Utöver reportagen och bilderna i Colorod, så var ju Rogers Custom’s annonser följetong i tidningen. Logon har likt Ford, 7UP, Kodak, Sibylla & Boddington Pub Ale, etsats sig fast i mitt minne. Han kör ingen internet-shop utan svarar på hederligt manér när du ringer och vill beställa. I ämnet skrynkelfärg så var han mäkta behjälplig med hur färgen bör appliceras för bästa resultat, och leveransen var snabbare än en trimmad 1275 GT! Utslätat eller alltjämt skrynkligt... Det här inlägget gillade jag att skriva! :)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

härligt svar på frågan om skrynkelfärg!
:-)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Gräsänkling! Ja då blir det garaget såklart! ;) I början av veckan bokstavligen snurrade jag runt i garaget, varken hackat eller malet! Gjorde en sak där, skruvade dit en annan här! Ofokuserad var bara förnamnet. Jobbade ett långpass tis-ons och skrev således en "to do" lista. Det gick mycket bätrre med den. Kontaktade en sjysst snubbe på en lokal mekanverkstad igår som fräste upp hålen för varvräknare & tändningslås... För en hundralapp! :)
Bild

Borrade och popnitade panelen som en ren mock-up!
Bild

mätte och passade in den bredvid de andra mätarna, kopplade in startlåset och vred om..... njunjunjunjunjunjunjunju! ;)
Bild

Det var en riktigt sjysst garage-session ikväll! Som den gräsänkling jag är tänker jag zippa vidare på en Boddington och kila bort till den lokala Rockbaren och ta mig en kall. DJ:ade där förra helgen, så jag tänkte befinna mig på rätt sida om bardisken ikväll! Ha en trevlig! :)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

Kul! Ha en trevlig helg!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bild

Ja så här såg "To Do" listan ut... En post kvar, men jag drar mig för att höja bilen, vilket sker 1 timme innan besiktning! ;)

Under dagen följde (enligt To Do-listan) att reka tändningen, bytte till nya stift & kablar som http://www.britishnutsandbolts.se reade ut för ett tag sedan. Nyladdat batteri dagen till ära, duschade jag en skvätt startgas och vred om nyckeln... njunjunjunju! Inte ett liv! Oljetryckslampan slocknade dock väldigt kort efter första startförsöket. Observera att jag inte haft igång motorn sedan jag införskaffade bilen. Provade en gång till utan gensvar.

Lyfte på locket till flottörhuset.. Tomt! Hoppsan, kanske att soppapumpen (mekanisk) är lite off? "Oral-tryckte" från tanken, och då kom det soppa fram till pumpen iaf. Men alltjämt efter några startförsök så gick motorn igång men gick bara några sekunder! Lyfte på flottörlocket igen och fyllde upp flottörhuset med bensin, startade och dåååå gick han igång! Skruvade dit stolen, ratten och rensade motorrummet på diverse verktyg, bultar muttrar etc snabbare än James Hunt gjorde varvet på Brands Hatch Formula 1 Grand Prix -76 (Innan han vart diskvalificerad)

Och så då rulla ut bilen och vrida om nyckeln, känna lite på kopplingen att växlarna tar som dom ska. Och sen bar det iväg!
Bild

Jag är inte den första än mindre den sista som har ett sånt urfånigt leende på läpparna efter att jag provkört en hundkoja! För min egen del var det första gången på s j u år som jag luftade en koja och mersmaken satt som en käftsmäll!
Bild

Jag kom av mig med att skruva ur, för att skrynkellacka panelen. Så jag demonterade sakteliga itu mitt trim-objekt med en behaglig utsikt! ;)
Bild

På rätt/fel sida av projektet, så kan jag konstatera att motor/låda funkar fint! Kopplingen vill jag finlira. Bromsarna... Tar skitbra men behöver justeras(?). "Durrar" eller pulserar vid långvarig inbromsning? Jag har förmodligen förträngt trumbromsarnas defekter eller jassådetvarsåhärdetvarja. Så jag siktar in mig på skivbromsar fram inom kort! Väldigt kort! :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

Vart en beställning från Minispares igår!
Bild
"sista sucken" så att säga! Fick hett tips av en bekant att trummorna förmodligen är slagna (läs:ovala)
Hålborrar & lackar de nya trummorna ånyo! Sedan kommer jag fiska rätt på skivbromsar! ;)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av minitokig »

härligt jobbat!
Visst är det skönt när det startar och man kan köra!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Clubman "That 70s Show"

Inlägg av Hollywood Vampire »

minitokig skrev:härligt jobbat!
Visst är det skönt när det startar och man kan köra!
Ja det är riktigt skönt! Ljudet, klassiska doften av koja (lite ljummen olje-zagg på motorn)och k ä n s l a n att sitta bakom ratten! ;)
Skriv svar