Hjälp med huvudbromscylinder

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
MiniBrorsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 maj 2011 kl. 16:28
Ort: Ragunda

Hjälp med huvudbromscylinder

Inlägg av MiniBrorsson »

Har bytt min huvudbromscylinder och köpte en sån "yellow tag" på minisport.com.
Nu är det så att när jag ska lufta systemet så går det jättebra att lufta fram men när jag luftar bak så blir pedalen stum i halvt intryckt läge och det kommer inge olja ur luftningsnippeln.

Svårt att förklara men kanske nån förstår mig?
Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig eller vad som är fel. Det kommer iaf ingen olja ur det nedre bromsröret på cylindern. Vad jag fattat så ska det väl bli tryck i båda rören?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Hjälp med huvudbromscylinder

Inlägg av RAINIER »

Det kan vara stopp i slangen bak eller hjulcylindern. Lossna bromsröret som går in i cylindern en bit och trampa ner pedalen då. Om den sjunkar långsamt och bromsvätska kommer ut bak, då är cylindern problemet. Om pedalen är fortfarande stumm, då är det slangen bak.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hjälp med huvudbromscylinder

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kanske skiljer tillvägagångsätt för luftning av 1-krets & 2-krets?
Har du reduceringsventil bak? Isf kan det kan inte vara den som spelar dig ett spratt(?)

Känner igen det du beskriver, "medhjälpare" pumpar upp tryck, du släpper på luftnippeln hjulcyl. bak, ingen olja kommer ut.
Trycket består likförbannat!

Lossa luftnippeln/hjulcyl. bak, pumpa upp tryck, när tryck uppstått be "medhjälpare" lätta lite liite på pedalen, då ska du höra ett "klick" eller knack från red.ventilen varpå medhjälparen alltjämt trycker ner pedalen! "medhjälparen" kommer förhoppningsvis känna pedalen sjunka ner samt att du kommer skönja olja (och förhoppningsvis luftbubblor) fara ut igenom hjulcyl.ventilen.. Lås och gör om igen!
Skriv svar