Lätta och balansera och ythärda

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Tänkte fråga lite vad man ska tänka på när man ska lätta vevaxel tex. Vilka vevaxlar som är lämpade för det och likadant med vevstakar om det finns några" standard" delar som är bättre lämpade innan man går och köper smidda dyrgripar. Och när behöver man härda vissa delar?

Jag har för övrigt en A motor 998.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jobb för en erfaren motor renoverare. Att lätta och sen ballansera kräver en ganska bra kunskap om vad man gör. Men att ta bort gjutkanter och jämna till ytorna är ett enkelt jobb, gör mycket nytta för att ta bort brottindikationer.
Varför ska du lätta veven?

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag tänkte väl lämna in grejerna och lätta och balansera var tanken isf. Var lite sugen på att bygga en motor för en lekbil/isbil, men motorn kommer till en början sitta i brukskojan. Lättvarvad och rapp liten sak med lite karaktär.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Om man säger såhär då... vad är en bra vevaxel att bygga på i en 998?
Skillnad mellan cooper vev och standard vev?
Härdar man en vev blir den ju slitstarkare, men är det värt att härda en EN16T vev? Eller är det bara EN40B som gäller.
Förstår att det inte är några hiskeliga krafter i en 998... kanske.... men för att undvika att behöva slita ner motorn i molekyler flera ggr så vill man ju få i rätt grejer på en gång.
Och sista frågan för nu då. Stakar. Finns det några som är bättre lämpade än andra? Och vad klarar standard stakarna?

Försöker få ett hum om saker och ting bara.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kikade i eget syfte kring trim/998cc! Hittade denna länk, om det ger dig mer frågor eller allmänt frestande! :) Döm själv:

http://www.minifinity.com/forum/viewtop ... 86&t=85476
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Det där är saker som redan står på att göra listan så att säga... :-D
Lusläser vizards bok om trim var och vartannan kväll också. Mycket intressant läsning.

Var i förra veckan på motor mekano och pratade lite om vad man hade för funderingar och tankar om diverse motordelar. Vart även lite allmänt koja snack då han i sin ungdom ägde en cooper 998.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Blir en lättning av vevaxel och balansering, men härdningen utgår. Ska även lätta vevaxeldämparen och svänghjulet. Lätta och balansera stakarna.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev:Blir en lättning av vevaxel och balansering, men härdningen utgår. Ska även lätta vevaxeldämparen och svänghjulet. Lätta och balansera stakarna.
Strunta i att lätta remskivan byt till en gammal i plåt lättare kan det inte bli :wink:
Sen kan du med fördel även lätta tryckplattan det blir lätt många roterande gram där.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Inte för att bli alldeles för teoretisk men... läste någonstans (vizard) att anledningen till att man har en dämpare var för att få bukt med eller iaf lindra dem harmoniska svängningarna (som inte alls är harmoniska) som skulle kunna förstöra en vevaxel. Vet att en i gammal i plåt är lättare så det skulle ju vara att föredra. Så min fråga som följer är, vilket är att föredra och vad skulle det göra för skillnad(mer än viktmässigt)?
Och när behöver man verkligen vevaxeldämparen? Dem flesta modernare bilar har ju en, så hur noga ska man vara?
Blev visst mer en en fråga... som vanligt.
Och tack för tipset med tryckplattan. Hade missat det. :-)

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Crona »

Jo du har självklart rätt att svängningsdämparen fyller en funktion, den finns där för att ta upp s.k. torsionssvängningar i vevaxeln, men vill man försöka minimera dessa torsionssvängningar så skall man ju inte lätta svängningsdämparen åtminstone inte på den yttre massan.

Men jag ser det inte som något problem, skall du montera strokad axel eller standard?
På långslagiga axlar är det ett större problem (lägre frekvens på vibrationerna), men på en standardaxel nä inga problem och skall du sen även balansera hela härligheten så blir det garanterat inga problem under 7000rpm.

Du skriver att du skall lätta axeln hur mycket? Jag ser det som större problem än att åka med plåthjul och ju lättare du får hela vevpartiet (svänghjul, tryckplatta, vevaxel, remskiva) ju mindre problem med torsionssvängningar :twisted:

Nä applicera en riktig Alstad Racing trimning, hålborrat svänghjul, triangel tryckplatta, plåtremskiva, hålborrat kamdrev, urborrad fördelaraxel och kattskinsgenerator då blir den rapp, plussar du sen på med en 649 kam så är det helt okörbart men underbar att lyssna på :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

OLättningen av dämparen var inte menad som en lättning utan mer att man flyttar området där dämparen är verksam, alltså vid vilket varvtalsområde. Fanns lite info om det i vizard.

Men då tycker jag att vi kör på plåthjulet. För det blir både en så kallad wedge'ning och knivegg på en standard axel.
Funderar på att skicka den till minisport för lättning och så, var faan så mycket billigare än att fixa det i stan. Och då kollar dem axeln efter sprickor, plus att den blir ythärdad. Någon som gjort detta någon gång?

649 kamaxeln ligger på bänken i garaget redan. So im one step ahead. :-P

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av _clubman_ »

tryckplattan å svänghjul ska väl balanseras ihop med väl?
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Yes. :-)

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Hollywood Vampire »

Dags att lyfta tråden i ett sånt intressant ämne (trimmad 998cc i en Clubman) :wink:

Snackade med en ung herre från Gnesta på hamnträffen i Nypan härom veckan. Han var också vädigt intresserad av att anamma 998cc trimning.
När jag gick rundvandring med Henrik på Dalhems och pratade 998 trim, för några veckor sedan, så rabblade han en hel del kring Mini Lady Cup bilarna, som han var kraftigt involverad i (Dalhems sponsrade Mini Lady Cup) Jag hade vevstakar för många år sedan, som härstammade från en gammal MLC-koja. Och det kan jag lugnt påstå, att dom var markant lättade.. Synd bara att jag aldrig tog några kort på vare sig bilen eller delarna!

Kan du Crona utveckla det där med Alstad trim? :) Jag är själv 649-junkie men har aldrig förstått det där med okörbar motor?
Racemotorer är ju som du bygger dom, och att vara konsekvent med det! :wink:

Mitt kommande motorprojekt går mycket i linje med Herr Slentrian´s vilket jag tycker är skitkul..
Det blir väl huggsexa om den här boken (verkar ha gått ur tryck):
Bild
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:Kan du Crona utveckla det där med Alstad trim? :) Jag är själv 649-junkie men har aldrig förstått det där med okörbar motor?
Racemotorer är ju som du bygger dom, och att vara konsekvent med det! :wink:
Var du med och körde 4-timmars 89-91 så bör du ha kommet i kontakt med ordet Alstad Racing vi var kanske inte så kända men åtminstone väldigt ökända :mrgreen:

Alstad Racing specialitet var att lätta saker och då framför allt de rörliga komponenter i motorn men även allt annat som vi ansåg överdimensionerat.

Visst var det mycket tokeri t.ex. generatorn som bara bestod av främre gaveln och snabbt döptes till kattskinnsgenerator, men allt var inte taget rakt ur luften många idéer kom från Vizards bibel som vi sen la vår personliga tusch på, min teamkompis jobba natt och hade obegränsad tillgång till en mekanisk verkstad där han förverkliga våra teorier.
Kommer inte ihåg hur mycket vi tog på svänghjul och tryckplatta men vi räkna i kg, Mårten var det ett EVO svänghjul du hade kan du inte väga det och ta en bild?

När jag skriver okörbar så är det med glimten i ögat men samtidigt en liten varning till att inte lätta och trimma för mycket om bilen skall användas på gatan, lättat vevparti i kombination med en aggressiv kamaxel gör att bottenvridet blir i det närmaste obefintligt och då är inte bilen speciellt lättkörd i stadstrafik :wink:

Lite om Alstad Racings bilar hittar du här Bil1 Bil2 Bil3

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar