Lätta och balansera och ythärda

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Hollywood Vampire »

Haha! Fan va kul läsning då 4-timmars var "amatörernas riksting" :) Jag körde själv på Anderstorp hösten -89 (andra tävlingen) med en skorv som knappt hade bromsar! Ja en bild på de galet lättade motordelarna skulle vara kul att se! Kommer ihåg Clubman(en) med skånska flaggan på huven! :wink:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Crona »

Tjenar ja som jag brukar säga det var bättre förr :roll:
De första åren härska mottot ta vad du har men utvecklingen gick blixt snabbt och redan det andra året så försvann de värsta bilarna, denna filmen är inspelad året efter vi la av och om du tittar på bilderna från de första åren och jämför med de bilarna i filmen så ser man att utvecklingen gick ganska snabbt.

Jag har en film i mina gömmor från Anderstorp 89 skall se om jag kan gräva fram den.

Jag fick två bilder på svänghjul och tryckplatta från Mårten, han vägde svänghjul och tryckplatta på en badrumsvåg så vikterna skall kanske tas med en nypa salt men skillnaden bör vara i närheten av verkligheten.
Svänghjul
Svänghjul
Svänghjul 7,2kg standard 8kg
Tryckplatta
Tryckplatta
Tryckplattan 2kg standard 2,5

Nu vet jag inte om detta är en vad vi kalla EVO sats eller ett av den första hjulen för 0,8kg på svänghjulet känns lite men det är endast borrat 12 extra hål, har för mig att de senare även var svarvade men det är möjligt vi bara snacka om det, det är trots allt drygt 20 år sedan så man kan inte minnas allt exakt 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag har hamnat lite efter i motorbygget själv, men det ska fortfarande "tok"lättas och mycket annat. Men först och främst vill jag få den på vägen igen och köra lite. 649 kammen ligger ju redan på bänken och väntar. Riktigt kul att läsa om den gamla goda tiden, är dock lite kluven iom användandet av jeepdunken... ;-)

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Crona »

HerrSlentrian skrev: är dock lite kluven iom användandet av jeepdunken... ;-)
Jo det var nog inte den mest genomtänkta lösningen men teoretiskt så var det snabbaste sättet att tanka och hade bilen bara stannat kvar på hjulen så hade lösningen kopierats av fler :wink:
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av _clubman_ »

hur gick de me härdning å de andra kuliga sakerna nurå? :D
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Det blir förmodligen så att jag köper en redan lättad och härdad vev från typ minisport. Med tanke på att den lokala verkstaden uppskattade bearbetningskostnaden på min befintliga vev till 10000 kr exklusive moms. Och sade sedan till mig lite drygt att "du förstår... det har är inget man gör med en vinkelslip i ett garage". Som att man vore helt bakom flötet.

Men jag har en 1275 a jag tänker använda tills allt med 998an är mer eller mindre färdig att slängas i istället.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av Cooper-74 »

Att ange ett sånt pris som "10000:- plus moms" är nog ett diplomatiskt att säga "vi vill inte ta i din engelska skit" eller rentav vågar dom inte sig på jobbet?!! Kan också vara att deras specialitet är andra motorer där dom kan tjäna snabba pengar.

Handla av dom som kan sånt istället.

Men du är nog den av dom första som har en 1275a som "mellanmotor" medans 998an blir klar 8)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Han sa ju faktiskt det som avslutning att kör med den som den är för det kostar mer än vad det smakar. Så han avrådde mig från att göra något över huvud taget med bilen. Vilket kändes lite som du säger, han ville inte göra det bara.

Jag tänkte mejla minisport och diskutera lite. Ska även kolla efter andra som säljer ett färdigt koncept.

Är alltid kul med lite utmaningar. Plus att 1275 an jag har är för fräsch för att köra skiten ur. Bottendelen och toppen har ju bara gått dryga 6000 mil.



Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Senast redigerad av HerrSlentrian den 14 maj 2014 kl. 02:16, redigerad totalt 1 gånger.
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Hittade ett företag då jag kikade på blocket som verkar vara vettiga. Krillesmotor.se.
Är det någon som använt deras tjänster?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av minijanne »

Kolla på nigell.com
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av RAINIER »

Kanske ett tips kan vara att ta kontakt med Swiftune. Trevliga och ambitiösa killar. Nånting man inte kan säga om Minisport... :?
Akta bara med av svarva ner ett std. svänghjul för mycket. Det skulle inte vara första gången ett sånt exploderar, och det gör ont när det kommer igenom brandväggen...
Bättre och säkrare att köpa ett lätt svänghjul.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Ja just det swiftune hade jag glömt bort. Tack för tipsen.
Jo lättat svänghjul blir det minsann. Och att svarva std hjulet har jag förstått att det är en väldigt stor chansning. Sådär blir det också att köpa något färdigt concept. Man ska ju hinna ha kul med grejerna också innan det går sönder. inte bara meka hela tiden.
Ska kolla upp sidorna på en gång.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Såg att minispeed hade lite intressanta saker. Någon som har erfarenhet av att köpa från dem?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Kolla här.
http://www.med-engineering.co.uk/
Har handlat lite och det fungerar bra :-)

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Lätta och balansera och ythärda

Inlägg av HerrSlentrian »

Minispeed hade veven jag vill ha. Re-ground 998cc knife edged, wedged & Ni-tempered crankshaft crack tested.

£554.76 med frakt.

MED är bra, men lite väl dyr för min plånbok vad gäller vevaxlar.

Men blir säkert lite andra grejer därifrån.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Skriv svar