1380cc förgas/ tändning

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

1380cc förgas/ tändning

Inlägg av TommyHedstrom »

hej ja har nyss reoverat min 1380 å funderar på vad jag borde ha för tändning och förgasare.
ja har funderat på nån slags weber men jag vetint om de är bästa valet eller om jag borde välja något annat har nämligen en nikki liggandes men jana sa att de va som å "kissa i ett vattenfall"
sen har ja hört nått om en brytar löst elfördelare som visst va vara lättat jobba med.
typs tack

// Tommyhedstrom
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av hultarn »

Kruxet med Weber är ju att de tar stor plats, och vill du inte kapa i torpedväggen, så är du hänvisad till det dåliga "svan-nacke-insuget", något som inte rekommenderas effektmässigt.

Jag hade en HS6 på min 1380, och den funkade utan krångel, och fordrade inte någon åverkan på bilen. Fördelen med SU är att de ger bättre vrid än Weber, jag tycker det är mer användbart med högre vrid än 3-4 hästar extra på toppvarv.

Nikki har jag ingen erfarenhet av. det får någon annan svara på.

Jag körde med standardfördelare på min, och det funkade bra. En elektronisk är troligen bättre, har inte provat dem.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av TommyHedstrom »

tackar då ska ja kika efter nån HS6a då kanske :)
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av Per Eklund »

Ska själv köra med dubbla hs4:or till min 1380. Blir väl bra mycket dyrare i inköp än en hs6, och lite svårare att komma över ett par. Men det är ju ett alternativ.
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av TommyHedstrom »

vad haru din 1380 i då? vad är fördelarna med dubbla hs4:or mot en singel hs6a?
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av Per Eklund »

Fördelen är väl att det ger mer soppa och ser snyggt ut ;) . Nackdelen är väl att det blir svårare att ställa in och som sagt dyrare.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av RAINIER »

Om man kan välja, tar en HIF6 eller dubbla HIF4, de är de bästa SU förgasare som finns.
Modern cars are nothing but visual pollution !
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av TommyHedstrom »

RAINIER skrev:Om man kan välja, tar en HIF6 eller dubbla HIF4, de är de bästa SU förgasare som finns.
vad är att rekomendera då singel eller dubbel? kan ju tänka mej att de bror på ändamål men vad är skillnaden då?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av RAINIER »

Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Till en std till lätt trimmat 1275 skulle jag nog välja en enkel HIF6, men till en ordentligt trimmat 1380 skulle jag vilja ta ut så många hästar som möjligt genom att montera dubbla HIF4.
Modern cars are nothing but visual pollution !
TommyHedstrom
Inlägg: 65
Blev medlem: 2 augusti 2010 kl. 15:55
Ort: Ullånger

Re: 1380cc förgas/ tändning

Inlägg av TommyHedstrom »

RAINIER skrev:Fördel enkel förgasare: biligare, enklare att justera
Fördel dubbla förgasare: ser coolare ut, bättre luftflöde i grenrör som är ganska rakt, jämfört med ett grenrör till en enkel förgasare.
Till en std till lätt trimmat 1275 skulle jag nog välja en enkel HIF6, men till en ordentligt trimmat 1380 skulle jag vilja ta ut så många hästar som möjligt genom att montera dubbla HIF4.
okey man kanske måst satsa på dubbla då :)
Skriv svar