Första hundkojan... 94:a

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Hylsan »

haha...nog är man penalist alltid...har precis äntligen fått färdigt mitt halva golv nu.

Ska också börja karva på skärmarna så du får gärna ta bilder när du tar fram vinkelslipen :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Skar ut mina skärmar och sparade små bläck som veks uppåt som stöd då mina breddare inte har skruv längre. Köpte ett svindyrt lim som visade sig vara heeeeeelt värdelöst. torkade inte på 5 dar. så nu gjordes det om med ett billigare men jävligt bra lim. Denna gången skruvades breddaren fast i bläcken med lim emellan. När sedan det är torrt dras skruven ut och spacklas med glasfiberspackel.

Skulle inte detta funka så drar jag en lufttät påse över huvudet och hoppar från älvsborgsbron.......
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Hylsan »

inga bilder?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Bilder finns inte än då jag inte har hoppat än.. ;)

Som fotograf som jag paradoxalt är så tar jag mycket bilder men gör inget med dom, har faktiskt planer på att köpa en liten digitalkamera bara för sådana här ändamål.

Jag har fotat en del under projektets gång och tänkte att jag skulle göra en jättebump med bilder när jag har tid.
Men ett tag så var jag så deprimerad på bilen och all rost så jag fotade inte utan bara jobbade.

Men nu står den på hjulen och skall spacklas och lackas. Bromsarna skall bytas runt om och lite motorfästen och en service.
Det var riktigt kul att se skillnaden när den nya inredningen och quickshiften är på plats.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Bild
Allt i panelerna bakom hjulet var skit. det var silikon,spackel och underedsmassa i en orgie.

Bild
Nya inredningen på plats. Quickshiften funkade efter ombyggnad över all förväntan.
Bild
Det hemskahemskahemska slutröret skall bort. till hösten beställs ett stage 1 kit.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Hylsan »

hehe, tänkte på det här med skärmarna. Ska själv göra men vet inte exakt hur.
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Puh.. trodde att du var en ultrapenalist som vill ha bilder när jag hoppade från älvsborgsbron med en påse över huvudet.. Anledningen att jag gjorde som jag gjorde är att jag inte längre har nån möjlighet att skruva breddarna. tror nog att original är bättre eg men jag skall fota från insidan så att du ser.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Puh.. trodde att du var en ultrapenalist som vill ha bilder när jag hoppade från älvsborgsbron med en påse över huvudet.. Anledningen att jag gjorde som jag gjorde är att jag inte längre har nån möjlighet att skruva breddarna. tror nog att original är bättre eg men jag skall fota från insidan så att du ser.
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Bild
Lite såhär jobbar vi i garaget nu med slutmonteringen av kojan.

Nytt är dock att ett gammalt takräcke har inhandlats. Detta lackerades just mattsvart och träribborna renoverades. Jag tyckte det såg helrätt ut som det var, men då inte resten av bilen är patinerad så blev det rått med mattsvart.

Nu har jag lagt slipgrunden på fronten och skall frakta liket till lackeraren.

Tyvärr blev detta bygget dåligt dokomenterat då jag faktiskt blev så deprimerad av allt extrajobb som jag ej hade räknat med.
Men nu börjar det kännas kul.

Följande har blivit monterat:
*Ny grill
*nya lampor + krom
*Nya framskärmar, apaneler och front.
*Nya mattor
*shortshift
*hi lows
* hålborrade och slitsade surestopskivor fram
* Ebc bromsbelägg (görna)
* Stålomspunna bromsslangar fram och bak.
* Ebc bomsskivor bak
*Ebc Bromsband bak.
* Nya bromscylindrar bak.
* nya bromsrör då det som kom ur dom såg ut sälsperma blandat med kaffe latte.
* Alla vätskor
* Nya tändstift
* Service
* Takräcke (renoverat)
* Rostlagning i bredd och kubik.
* underredsbehandlad in absurdum.
* Subframefästen
* motorfästen

Delar som jag väntar på:

* Pipercross luftfilterkit
* Ventilkåpa + packning
* Hårdare bussningar till engine steady bars.
* sotningssats.

Planer för vintern är:

* bygga ny motor alternativt bygga stage 3 på min.
* lättat svänghjul
* chassikit med 1,5 grad camber fram och 2 grad bak.
* Nya stolar.

Men man kan alltid drömma om mer..

PS.. Johnny om du läser detta från där du är så har jag inte öppnat ett amfetaminlabb i din verkstad... det är bara slipdamm.. :mrgreen:
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Då var semestern slut!!!! Min dator med tydligen då just att få flash att fungera bra verkar omöjligt.. Kan inte ladda upp mer än en bild åtgången.. Men jag ville i alla fall visa att jag höll mitt ord. Bilen är nu besiktigad..

Titta vem som hittat ut ur SockerConnys drömgarage och har skakat av sig slipdammet.

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Skall lösa problemet och sortsätta med världens sämsta projekttråd..
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Då skall vi se om vi får detta att funka.

Dokumentationen på mitt bygge har minst sagt varit bristfälligt (skrämmande nog då jag är fotograf). Men det är främst för att jag inte har tyckt att det har varit roligt.. bara stressande. jag byggde en bil förra vintern och ytterligare en vintern innan.. Denna skulle INTE bli en sådan bil, men när man ser all rost så vet man att man måste bita ihop och mala på, dvs noll arbetsglädje.

Tack vare Hevasaho här på forumet så släppte den värsta proppen då jag fick flytta in i hans garage. Då började det bli roligt igen när man kunde stå och ljuga ihop när det blev för segt.

Jag bråkade en del med minisport som försenade min leverans, men fick tillslut sakerna levererade.

Hela torpedväggen svetsades upp ihop med ny dörstolpe på höger sda.

Även stora delar golv, bagagerum och hjulhus byttes.Känner idag att jag borde vetat bättre då jag bytte skärmar, front och a paneler då passformen blev lite sådär.

Men framförallt så slarvade jag inte i rostlagningen och jag känner att jag har gjort ett jobb som jag kan stå för, vilket är viktigt för mig.

Beslutade mig ochså för att inte lacka bilen själv utan att lämna bort frontlackeringen till en som gjorde en enklare "garagelack" åt mig.. Vilket visade sig att jag och Hevasaho hade klarat bättre själva.. :cry:

Vi Åkte även upp till trollhättan och hälsade på Dberggren här på forumet och kikade på hans koja och hade en trevlig pratstund. Jag köpte även hans takräcke och renoverade upp det till en stil som vi tyckte skulle passa kojan bra.

Det var framförallt mot slutet som man kände att det började bli kul igen när man förstod att nu djävlar blir det snart åka av..

Jag hade bestämt mig för att jag inte skulle åka upp till landet igen utan kojan, och när jag bestämmer mig för något så skall man nog inte ställa sig ivägen. Min mycket förstående Fru (tänk er tjuren Ferdinands mamma) accepterade det spåret till fullo och en besiktningstid beställdes samma dag som bilen hämtades ut från lackeringen.. Den slutmonterades på typ 4 Tim

Det var kanske inte den seriösaste delen av renoveringen.....
Bild


Men det gick nästan.. i slutändan så fick jag förstå att den aldrig skulle gå igenom, utan att det skulle bli en liten utprintad todolista från bilprovningen..

Men jag fick i alla fall ordning på ljusen på bilen.. Trodde jag..

Efter att ha blåst (kraftigt försenad) som en miniatyr version av Night riders bil "kit" till sisjön så upptäckte jag att min bokning inte fanns i datorn och jag fick ett sammanbrott (kan bli väldigt knäckt om saker inte går min väg när jag stressar).

Upptäckte att jag dock hade åkt till fel station!!!!

In i bilen igen och iväg till den andra stationen och kommer exakt på minuten i tid.. Bilen stank då bränd olja efter en incident tidigare med ventilkåpspackning (olja på grenröret) Dom ej inkörda bromsarna luktade som en bromsfabrik i brand och efter en hastig inbromsning så låg baksätet nästan helavägen fram i framsätet..

Ridå upp!

Den jättetrevliga tjejen verkade inte bry sig det minsta om att bilen såg ut att nätt och jämt ha överlevt en raggarfestival..
Däremot fanns det inte ett enda djävla ljus som funkade på bilen.. Inte ett enda!!!
Så jag försökte lösa det på plats men jag var då då överstressad så jag åste ha sett ut som att jag hade försökt behandla en Parkinssonattack med alldeles för mycket amfetamin..

Så jag gav upp.. Skjut mig typ....
Avgasvärdena var helt åt helvete med lambda:an i täten på protkollet och alla lampor som tvåor på protokollet..
Annars ingenting!! Hon såg inte ens att jag hade glömt att byta fälgarna så bakhjulen var helt blankslitna!

Glad som fan under omständigheterna Satt jag och min fru som två glada idioter i bilen upp till stugan..

Då blev det helt plötsligt roligt med kojan igen.. Ni kanske känner igen er?

När jag väl hade fixat ljuset som visade sig vara en dålig jordkoppling och alla andra små buggar så kände jag helt plötsligt att det var kul att fota igen.. Så jag försöker Lägga upp några av dom som jag tog här..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
hevosaho
Inlägg: 59
Blev medlem: 2 april 2006 kl. 15:41
Ort: Kungälv

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av hevosaho »

Fy bubblan vilka läckra bilder. pickaboo where is mini?
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Pickaboo inte i ditt garage i alla fall.. ;) den är ute å bruuuuummmar! Med trasig generator..

Nu på lördag är det en bilträff i trollhättan, jag kommer stå med kojan i Bollnäs bilvårds monter.
Kom dit å snacka lite skit vetja. Kanske kan lösa lite rabatter till kojamedlemar.
Mycket kem från Meguiars, auto glym och mycket specialvaxer.

En annan kul sak..

Kungälv har fått en ny Koja!

Han finns här på forumet men har inte gjort nån projekttråd ÄN!
Bild
http://img543.imageshack.us/img543/7551/13n4.jpg

Hursom cool är den, när vi sambeställde prylar från England så togs denna bilden.. Sen åkte vi en kort karavan..... Båda med trasiga generatorer!!!

Jag säger då det.. Hundkoja är varken en bil, livsstil eller hobby.. Det är ett djävla straff ;)
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Det blev en liten träff för hundkojan ändå!!

Sista dagen som jag kunde köra innan ombesiktningen så packades bilen och jag satte av mot trollhättan droolfest.
Tanken var att jag skulle stå i bollnäsbilvårds monter och hjälpa till att sälja kem och rekonda bilen på plats. Vi tyckte att det skulle vara kul att visa att det går att få upp puts på en garagelack. Det visade sig vara en bra idé, det lockade fram mycket folk framför allt äldre folk som gärna ville prata gamla kojaminnen vilket var riktigt trevligt.
Bild

Sen att min syster som jobbar med det är helt överjävlig på rekond gjorde det bara bättre. Vi polerade först bilen med lera vilket fungerar ungefär som våtslipning. Sen gick jag på med en grov polish och slutade med ett riktigt fin Meguiars canuba vax. Kromet fick en släng av auto glyms chrom polish och inredningen en väldigt bra interiörtvätt. Däck och gummi kärde jag Auto glyms bumpershine på.
Bild
Detta visar när vi hade gjort halva bilen. Den dåliga sidan är alltså nytvättad.

När väl bilen var klar så kom arrangörerna ner och frågade om jag inte kunde ställa ut bilen bland utställarna vilket var riktigt roligt att höra.
Bild
Bild
Bild
Äntligen såg bilen ut som jag ville och lite till. Detta gav mig en riktigt boost och jag var helt euforisk när jag körde hem på natten.
Det tråkiga är att jag körde med kass generator och tjuvkopplad bränslepump, så tankarna gick direkt när jag kom hem om jag inte skall ställa av bilen och fixa allt nu när den är så fin. Det är ju exakt såhär jag vill att den skall se ut när jag tar fram den nästa sommar.
Sagt och gjort så flyttade den återigen in hos Sockerconnys drömgarage (hevasaho här på forumet)

Fortsättning följer....
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Första hundkojan... 94:a

Inlägg av Landén »

Väl i garaget så var det bara att packa in allt som kom från plminishop och bege sig till garaget. Jag köpte ett stage one kit, bränslepumpsrelä, en större generator och polyteranbussningar för hela framvagnen.

Nått som jag är helt allergisk mot är taskiga elsystem. Hela motorrummet är fullt utav tvinnade kablar, glappande säkrngar och dåliga kontakter. Strömtjuvar sitter överallt.
Bild
Bild
Bild
Så jag tog och köpte mig en säkringsbox på biltema och gav mig på att sanera alla glappande hängsäkringar och dra dom snyggt till min säkringslåda.
Bild
Här är min nya fina generator.
Bild
inredningen luktar nybil.. kärlek!!
Bild
Jag byggde även en stabil arbetsbänk till mig och Johnny då vi inte hadde det i garaget.
Bild

Jag rev även ner insprutningen,insuget och grenröret i samband med avgasbytet. det visade sig att grenrörspackning hade blåst sönder när grenröret satt löst. Dom heta avgaserna hade då bränt sönder insugningspackningen. Detta plus att lambdasonden inte var inkopplad var nog anledningen till dåliga avgasvärden. tyvärr så var gängorna dåliga på en pinnbult mellan grenrör och downpipe. Den sitter nu med två skruv men kommer nog att köpa mig ett extraktorgrenrör ändå.

Det roligaste var ändå när jag demonterade det avskyvärda tattaravgassytemet som satt på. 2,5 tums med en simonsdämpare. Det fick bilen att gå sämre och det lät nått så överjävligt så att man blev skitnödig och asförbannad på den bruna tonen i hundra knyck.

När detdemonterades uppdagades vad det var som hade skramlat i bakvagnen. Dämparen hade inte en tillstymelse till dämpull kvar och röret som går igenom hade rostat av och låg och rullade i burken..
Såhär såg det nya systemet ut.
Bild


Men det nya systemet låter hur fint som helst, låter lite halvvasst men inte högt på låga varv och sjunger på fint när man varvar ut.
Det tråkiga är att min axel gick ur led en dag och det visade sig att den gjort det en gång för mycket nu. läkaren lindade inte ens in kommentaren utan sa bara "den är utsliten och måste opereras"
Så nu väntar jag på domen och äter smärstillande, varje gång jag rör armen så knastrar det i axeln.

Men det finns hopp i alla fall.
Skriv svar