1380 utan koja

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

1380 utan koja

Inlägg av Tempogubben »

Hej!

Tänkte berätta lite om mitt påbörjade projekt.

Äger sedan flera år tillbaka en Austin Mini 850 -59, http://www.garaget.org/?car=10493&image=219688, tillsammans med min far och det var nog där som mitt intresse tog fart för kojorna.
Efter att ha sålt min VW Golf mk2 så blev jag sugen på ett nytt projekt och då pappa redan köpt sig en egen koja så blev jag sugen att skaffa en själv.

Av en ren slump så visades det sig att en arbetskamrat hade en Clubman 1275 GT nerplockad hemma i förrådet. Sagt och gjort så blev det en affär men dessvärre åkte de flesta delar direkt till skroten, bl a karossen.
Däremot, till min stora glädje, så var motorn helt intakt så nu började projektet att bygga en koja med målet på minst 100 hk! :)

Tanken är att alltså att bygga upp en koja med en motor på ca 100 hk som man sedan kan ha riktigt skoj med, både på en härlig söndagstur men även för lite banracing.

Vad har hänt hittills då?
Under sommaren/hösten plockades hela motorn ner i minsta beståndsdelar och då visade det sig att två av cylindrarna var lite skavda. Tankarna började då redan vandra iväg till vilken dimension motorn skulle borras upp till.
Men innan själva uppborrningen kunde börja så ville mekanikern ha kolvarna med så det blev till att göra en go beställning från Minispares. Smålänning som man är så gick det iväg en lagom stor beställning strax innan jul i samband med deras rabatt-kampanj.
Beställningen bestod bland annat av följande:
- Mega-kolvar
- Kent 286 kam kit
- Ställbart kamdrev
- Rimflow-ventiler
- Starkare bultar

Fick nu i veckan tillbaka motorblocket som numera är uppborrat till 1380, planat och med nya lager till kamaxeln.
Så nu ska blocket få lite innan den roliga monteringen kan börja.

Nästa steg när allt är monterat i blocket blir det att mäta och beräkna kompressionen för att sedan veta om toppen ska planas lite eller inte.

Känns kul att va igång! 8)

//Andreas
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 1380 utan koja

Inlägg av minitokig »

låter spännande :-)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 1380 utan koja

Inlägg av crowan »

Vilken bil kommer motorn att hamna i?
clubman 1330
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: 1380 utan koja

Inlägg av Tempogubben »

minitokig skrev:låter spännande :-)
Kan bara hålla med. :)
crowan skrev:Vilken bil kommer motorn att hamna i?
Så långt har jag inte kommit med planerna ännu men då jag vill ha bilen laglig så kommer den ändå kanske att behöva regas om... :)
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: 1380 utan koja

Inlägg av crowan »

Ja, det hinner du fundera på medans du skruvar ihop motorn :-)
clubman 1330
Skriv svar