Sida 1 av 2

Byta olja.

Postat: 17 januari 2013 kl. 15:22
av fredrik h
Hallå hallå jag går den enkla vägen å frågar er som vet.. vilken typ av olja kör ni på? och hur många liter? kojan har stått som ett projet många år så är lika bra att byta innan start.

Har en 1275 motor. Fredrik

Re: Byta olja.

Postat: 17 januari 2013 kl. 15:37
av Magna-Flash
20w-50 mineralolja

Brukar köpa Millers från Jana i Bålsta (med additiv för bilar med växellåda i sumpen)
http://www.millersoils.co.uk/automotive/tds-automotive.asp?prodsegmentID=162&sector=Classics
Annars (om jag inte får tag på sån) så kör jag på Biltemas Classic 20w-50.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-36928/
Men - egentligen är priskillnaden så liten (nån hundring) så jag tycker det är värt att köra m "finolja" - särskilt som oljan får jobba ganska hårt iom växellådan...

Oljefilter finns på Biltema (kvalituttan lär väl vara tveksam, men byter man ofta så?):
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Oljefilter/OLJEFILTER-FORD-OPEL-50056/

Ja, just - tror det rör sig om 4,8 liter... typ?! Millers kommer i 5-litersdunk, Biltema i 4-liters - så då blir det dyrare med Biltema ändå - eftersom du måste köpa 2 dunkar... :?

Re: Byta olja.

Postat: 17 januari 2013 kl. 22:33
av Crona
Fredrik,
Om bara det bästa är bra nog så skall du hälla i
duckhams.jpg
Jag har sparat en dunk för framtiden med den gamla "äkta" gröna olja, men när det blir dags så blir det nog Mobil 1 Rally Formula 5W-50 som jag alltid använt i mina kojor.

//Thomas

Re: Byta olja.

Postat: 17 januari 2013 kl. 22:38
av silverbullet 96

Re: Byta olja.

Postat: 17 januari 2013 kl. 22:42
av heemini
LOL :lol:

Re: Byta olja.

Postat: 18 januari 2013 kl. 00:25
av fredrik h
okej perfekt då har man lite mer koll.. tack för alla svar

Re: Byta olja.

Postat: 24 januari 2013 kl. 23:06
av hikkaduwa
Keep it simple! :D En 5w-50 funkar alldeles utmärkt. Moderna oljor, rules :D

Re: Byta olja.

Postat: 26 januari 2013 kl. 02:37
av RAINIER
Det finns så många åsikter om oljor så att man nästan inte vågar att ta nån ställning. Särskilt när det gäller valet mellan (halv-) syntet och mineral till en veteranbil. Alla har en åsikt men det finns ingen consensus, eftersom det är nästan omöjligt att göra en vattentät test mellan oljor med exakt samma förhållningen i olika bilar. Därför kör jag med vad jag är van vid och vad aldrig har gett problem. Alltså 15W50 eller 20W50 mineral. Biltema eller ett dyrt märke spelar enligt mig ingen roll. Jag tror nämligen inte att Biltema har sin egen oljerigg. Det är troligen Statoil alltihop. Sen byter man olja (och helst filter) varje 750 mil endå.
På vintern vågar jag köra med Castrol GTX 15W40.
En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
Ps. Köp aldrig oljefiltrar från Biltema. Jag har hört historier att gänget inte riktigt stämmer och att efter en kall start oljefiltret blev lanserat från motorn. Resultat var en stor pöl med olja på gatan. Ett orginal filter kostar inte ens en hundring!
Obs. MPI Minis har ett annat oljefilter.

Re: Byta olja.

Postat: 26 januari 2013 kl. 15:46
av minitokig
RAINIER skrev: En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
.
Spännande. Undrar om det finns något samband? :?
:lol:

:meck:

Re: Byta olja.

Postat: 26 januari 2013 kl. 17:52
av silverbullet 96
RAINIER skrev: En roligt anekdot; på 90-talet hade Rover ändrat typ av olja i instruktionsboken från 20W50 till 15W40. Växellådsrenoveringar på 90-tals Mini's gör jag jämt :?
Ps. Köp aldrig oljefiltrar från Biltema. Jag har hört historier att gänget inte riktigt stämmer och att efter en kall start oljefiltret blev lanserat från motorn. Resultat var en stor pöl med olja på gatan. Ett orginal filter kostar inte ens en hundring!
Obs. MPI Minis har ett annat oljefilter.
I think it was even 10W40 rover recommended :? .

I had a Biltema oil filter and i could not stop it leaking!

Re: Byta olja.

Postat: 26 januari 2013 kl. 22:06
av RAINIER
Det kan vara 10W40 också. Kanske i kombination med dålig kvalitet av synkringar och folk som inte kan växla med känsla.

Re: Byta olja.

Postat: 14 mars 2013 kl. 02:58
av hikkaduwa
Dumheter!! En bra mineralolja ifrån "bolaget" funkar alldeles utmärkt. Betänk att dessa motorer/växellådor, funnits sedan 60 talet. O då fanns det INTE en massa tillsatser!!

Re: Byta olja.

Postat: 9 december 2013 kl. 18:33
av Hollywood Vampire
Lyfter byta olja-tråden, då jag kontaktade en snubbe i Örebro-trakten som kränger holländska märket 77 Lubricants

Bild

När min personliga favvo-olja Duckhams "den gröna" 20/50 gick i graven, så sneglar jag på lite andra oljor.
Då fick jag syn på en blygsam annons på Blocket. Jag kontaktade snubben som vart nyfiken vad jag pysslade med för bilar och motorer.
På den vägen är det, och han har ett sjysst erbjudande just nu som lyder ;
SF 20W/ 50 mineral. 20 lit. - 800kr.
En mineralolja med topp-egenskaper, utmärkt till trimmade tävlingsbilar och entusiastbilar, innehåller zink mm.


Han verkade inte oäven för att fixa "sjyssta priser" till ex.vis forummedlemmar, men jag tänker åka och träffa honom i början av nästa år, snacka lite mer kring detta, när jag hämtar min 20L dunk olja! ;)

Re: Byta olja.

Postat: 10 december 2013 kl. 09:24
av kena
592062.jpg
592062.jpg (47.21 KiB) Visad 5084 gånger
Denna har jag använt verkar bra,den är grön i färgen.

Re: Byta olja.

Postat: 17 december 2013 kl. 12:01
av Misse
Lägger inte onödiga pengar på onödigt dyr olja.

Använder billigast möjliga, dvs just nu Gekås 5 liter/109 spänn. Alltid billiga filter typ FelTemas opel kadett eller volvo 740 -filter.
Är det trimmat/högvarvigt så har jag billig 5w50 helsyntet. Inte rasat nån kojamotor på minst 15 år.
Dagens billigaste oljor är bättre än de bästa för 30 år sen.
Byter efter 1100-1500 mil på en vanlig koja vilket tar ca 3-5 månader för mig att köra.





'