Projekt "Blåmesen"

Visa upp din bil och läs om andras projekt
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av John Doe »

Hehe förstår det ;D

Såg väldigt stabilt ut för framsystemet ditt måste jag säga :lol:
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

tycker du är petig...men jekla va det vickade när man körde :P

kör utan bilstereo, därav förstärkarna. pluggar i min handdator med pocket-tunes o vips har jag en fullfjädrad bilstereo som inte syns 8)

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av John Doe »

Nice =)

Får se hur jag löser mitt ljudsystem senare... Inte så aktuellt i dagsläget om jag säger så ^^
Men vill gärna ha något terapiarbete under vintern!
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

huh, efter en svettig helg i garaget (ok, det var varmt därav svettigt...och jag var bara där 5h totalt) så har jag kommit liiiite närmre en ombesiktning. Fick ju en 2:a p.g.a. bromsarna där bak som inte fungerade. Köpte ny All-included-sats i England och satte mig till verket. Förberede lite med 5-56 på muttrarna så när jag hade plockat bort de gamla beläggen etc så lossnade muttrarna utan problem. När jag kollat läget med dessa så vände jag min uppmärksamhet mot fett-koppen (hub-cap). Det var ett sorgligare kapitel då förra ägaren, eller jag när jag renoverade för 10år sedan, hade målat allt svart så innan jag hittade var fogen var så hade jag fått slipa bort all färg. Naturligtvis var ju koppen också fast-rostad men efter en halv burk 5-56 och en massa bändande så fick jag loss skiten. Resten gick hyfsat smidigt att plocka bort, men när jag skulle sätta på den nya skölden så passade inte skiten. Som tur var hade jag hittat min dremel-kopia så jag gick lös med den och sedan var det inga problem där. Lite kopparpasta på bultarna och det var dax att montera ihop allt. Två bultar gick hur bra som helst, men när jag skulle spänna de en sista gång så sket det sig med en bult. Den "knackade" till och vips var det inga gängor på muttern. :evil:

Gick över till andra hjulet och lossade beläggen etc men den jekla fettkoppen satt som berget. Fick ge upp då magen kurrade mer än viljan att få loss skiten. Bankade lite med en gummiklubba och dränkte den med 5:56 så får jag se nästa gång jag kommer dit om den är mer villig.

Fråga;
Sitter det fettkoppar på framhjulen också?
Har inget där så jag blev lite osäker...

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av G13B »

nä det är andra lager där 8) båda sidor är även gängade åt samma håll av någon underlig anledning (inte som bak vänster/höger)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

Så det sitter inte något skydd där alls?
Kan inte hitta något på minispares heller förrutom där bak (som dessutom var slut naturligtvis).

Nån som vet dimensionen på den mutter som håller fast bromsskölden?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

var o knackade o slet med min skruvmejsel på fettkåpan igår men den vägrar att lossna.

Tips någon?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Ola »

stor polygrip , funkar alltid
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

gnagde med rörtången men den klämmer ju sönder den....ska prova med poly...den kanske är mildare.

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Ola »

vicka på den.

snurra inte.

blir den bucklig så e det ju bara å rikta den när den e lös .
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av crowan »

Kan man inte bara slå in en mejsel i skarven och vrida runt? Det gjorde jag på mina, funkade utmärkt. De är ju bara knackade på plats sen, det är inte gängade dit.
clubman 1330
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av Hylsan »

njae...förvisso är den bara knackad men om den inte är borttagen sen fabriken på 70-talet så sitter den fast :)

Försökt med mejsel men får inte tillräckligt med grepp. (plus att jag tog sönder en mejsel....)

Ska försöka vicka lite till på den med min rörtång så får vi se...

ska fira min gud-son i helgen så det blir inget mekande nu men nästa vecka ska jag göra ett tappert försök.
Måste besikta den i september om jag ska slippa betala extra.

Hur är det förresten om jag ställer av den under vintern....måste jag besikta den igen på våren?
Så är det väl normalt man gör eller? ...har en tendens att inte besikta mina bilar så jag är lite rostig på området :oops:

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Äntligen Garage! projekt 2008

Inlägg av makervall »

En kolega hade köppt någon frys-rostlösare på biltema. Den var både rostlösande och frös ner saker till -40 tror jag. Den hade funkat kanon på muttrar där 5-56 inte hjälpte.

Kanske kan vara värt att testa?

Hittade den http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116288

/Magnus

Edit. tog och gjorde den öppningsbar i nytt fönster så man är kvar på forumet :mrgreen:
//Kirill
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Äntligen Garage! projekt 2008-2009

Inlägg av Hylsan »

Ok, efter mycket bankade och 5-56 fick jag faktiskt bort fettkoppen (om än något bucklig).
Därefter gick allt smidigt med bytet av bromsköld etc etc.

MEN när jag skulle lufta skiten så hände ingenting nästan. Frugan satt i bilen och tränade vaderna medans jag lossade nippeln. Gick knappt att få upp något tryck, bara ett liiiitet tryck och det verkade inte vara någon luft i systemet. Gick inte heller att ställa in bromsarna...oavsett vad jag justerade så tog inte bromsarna.

Tidigare har jag inte haft mycket till bromsar där bak, men jag har kunnat lufta dem iaf.

Där fram går det bra att lufta och de bromsarna tar hyfsat.

Kan det vara bromsfördelaren (den som sitter vid kopplingsens slavcylinder och fördelar bromsen fram/bak)??

Tacksam för all hjälp!

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Äntligen Garage! projekt 2008-2009

Inlägg av MinMorris »

När frugan har pumpat upp ett litet tryck och du öppnar ventilen, sjunker pedalen ner något då? Detta hände inte på min. Fick upp ett tryck inne i bilen men ute vid hjulen kom bara lite fesigt med vätska. Enligt Optus så måste man pumpa lugnt och försiktigt annars "låser bromsfördelaren sig och släpper inte genom mer bromsvätska", så fattade ajg det som iaf, har jag rätt?

Att du inte kan justera bromsarna vet jag inget om. har du glömt distansskenorna mot justerskruven? :mrgreen:
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar