Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Manne »

Funkar faktiskt med solskyddskräm, brukar ta ungarnas som är typ skyddsfaktor 30.
(Tigade med skyddsglasögon för gassvets en gång, röd som en kräfta och fjällade i ett par veckor)
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

nää nästa gång ska jag svettsa i ett garage med värme :) allt blir mycket enklare då.
fast tack för tipset!
idag ska jag försöka komma så långt att jag kan montera tillbaka inredning och mattor osv så jag kan boka tid på besiktningen senare i veckan kanske..

Nya bus kojjan blir(antagligen om man kan lite på folk) tyvärr såld idag fast det är iof bra då jag inte har nått garage till den ... fast hade tänkt om jag hade kvar den till våren att flytta över hela motorpaketer från den till denna..

Nu får man jaga vidare efter en riktigt skoj motor istället... och efter att ha dregglat g13b's tråd så är man faktiskt sugen på en kompressormatad motor... men men får se till våren vad man lyckats gräva fram...

är inte så skoj å köra kojjan med blå rykande 1000 motorn (dock pigg för å vara 1000motor)längre inte efter å ha provat en rätt rapp 1275 motor... då kan man bara tänka sig hur skoj det blir med en motor på 100hk.. :P
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

sådär nu har jag fått allt ihop monterat och klart inredning på platts.. dock ej kunnat fixxa med ny färg ännu då det är "lite" för kallt just nu.. får ta det till våren allt är endå bra rostskyddat nu :mrgreen:


Så ikväll efter att fått i allting ihop monterat och klart var man tvungen å ta en tur bort till ikea i barkarby och sladda lite såklart.. inte hunnit med det då jag hållt på å meckat för fullt i snöstormen 8)

Har åkt dit sen man tog körkort för bra längesen varje år , när första snön kommit så varför bryta en bra och rolig tradtion! (egentligen borde man växa upp nu när man närmar sig 30 med stormfart och är pappa och allt men vafan när barnsligheten går ur en, då är det nog dags å hoppa ner i graven)


Märkte att handbromsen tyvärr blivit väldigt dålig då man skulle få upp bilen på ställ :?: Så får prova och spänna upp den imorgon.. Så snart är det dags för besiktning igen.. ska börja spana efter nån lämplig tid..

va bara tvungen å skriva av mig då bilen stått sen september och varit utlånad hela sommarn.. så har bara hunnit köra den några få mil.. och ikväll fick man av verka några riktigt trevliga.. och kan ju säga att vilken komfort det blivit nu när hålen i golven är borta!! man hör ju nästan inte motorn längre.. :wink:

Hur som helst mycket trevligt och mycket skoj! åja ha det gött!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

imorgon får jag min tidiga hjulklapp från göteborg ;) som jag väntat! och letat efter en lämplig motor..
så snart är det bara invänta våren och stoppa ner godsaken i kojjan...

iom att bilderna jag fått på motorn inte fungerat så googla jag och tror detta ska likna det som kommmer imorgon :)

Bild
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av minitokig »

en julgranskula för en riktig motorman!
8)
BMC1380
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 juli 2008 kl. 23:04
Ort: Göteborg

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av BMC1380 »

Hjulklappen, ja. Såhär s¨g den ut innan jag skruvade på toppen och sålde den till dig: :twisted:
Bild

eller var det kanske den här: Bild

Hur som helst, det är med svår separationsångest jag önskar dig lycka till med motorn. Den var snabb, driftsäker och hade supermaffigt ljud (och systemet fick du ju med) :cry:

Hoppas den hittar ner i bilen snart/Stefan
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

Sådär har krälat ute i regnet lite och bytt lite handbromsvajjrar och små tjafs och idag va jag och lill tjejen på besiktningen och bilen rulla igenom utan anmärkning!inte ens en bra att veta om rost eller nånting.. för 2år sen så fick jag massor av rostanmärkningar och 8stycken 2:or tror jag det va.. Så allt går enligt plan och nu är det bara roliga saker kvar.. 2 ÅR I FRIHET!! WOOHOOO!!!!

hade dock tur som fick en vettig besiktningkille som skruva ner co:n åt mig då jag råkat ställa den på 6% då jag förra besiktningen skruva ner den till 0% ... hade lill tjejen med mig så hade inga möjligheter att åka med honom på broms och avgastest.

i med nya motorn och står å velar ifall man ska chansa och bara flytta på nya lådan eller om man ska renovera upp den så man vet att allt är schyyst så man slipper riva allt på en gång när allt är klart.. :wink:

hehe den såg fin ut den där grönamotorn.. ;)

längtar till våren redan och ja det är inte ens
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

ja brummar runt med kojjan som vanligt och har inte en tanke å att slänga ur motorn än är så jävla kallt :mrgreen:

åkte på vinterkräk sjukan iår! (ANDRA ÅRET IRAD!) såhär frostig blev kojjan på 2 dagar när den stog still..

Bild

Bild

och nej det har inte snöat på bilen utan bara frost på frost på frost :) ser rätt coolt ut i verkligheten va svårt å fånga samma känsla på bilderna men här kommer 2... i brist på pyssel med bilen får det bli dessa julbilder..
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

Och idag dog lilleblå's hjärta ("motor"). börja låta fan om den på motorvägen vid kungsängen sen börja den ryka som fan. och sen gav den upp hoppet om livet :mrgreen: Haft det på känn länge lr ungefär 700mil eller så hehe. Men det va väl lika bra det synd bara att den inte orka hela vägen hem :(
:mrgreen:


tur att extra motorn ligger i garaget och bara väntar på att få vakna till liv :)
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av johnson »

Tråkigt såntdära.. Men de kan ju bara bli bättre då me ny motor i den sen, lycka till me bytet :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

så beställt ett litet paket från minispares nu. uppgraderad diff lite bättre koppling och lite sportigare dämpare. då jag ska försöka rädda lådan. så lika bra att förstärka dom riktiga svaga bitarna. i lådan nu när man förhoppningsvis ska få lite mera pulver i maskin,
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

sådär nu fick man en avi att mina grejjer från minispares ligger på postkontoret och väntar.
och mitt turbokit är på gång från göteborg. snart har man alla delar bara dags å börja skruva då.. :mrgreen:

blir iof inget turbokitt på monterat denna sommar det får bli vinterpyssel.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

så slitit ur motorn nu. gick smidigt som bara den! fick bråka men en bult till spindeln till styrstaget fick knäcka den annars va allt så oljigt och äckligt så det hade typ inte rostat.

tror faktiskt oljeläkaget har räddat denna bil från att kexxa ihop helt :mrgreen:


men nu står motorn brevid och är redo för att separeras från vxl låda och sådär.. det går frammåt! :)
målet är konbana i juni!
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av minijanne »

Rackarns va du jobbar på! Kommer å tar en titt nån dag.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Projekt - Väcka liv i den lille blå.

Inlägg av Litenmentuff »

så nu är motorjobbet bort lämnat till jana han ska motera på allt och försöka få allt att lira. tydligen var det en 1300 marin motor = ? vafan är det? :?: tydligen skillde det sig lite på saker och ting men vi får väl se.

han tycket min 5puckade sinterlamel med gråa diagrammet va överdrivet för min motor det skulle man tydligen bara ha i RACEKOJJOR :) ! Men vafan man måste ju bygga för framtiden. turbo power kanske kommer framöver å då vill jag inte riva allt igen bara för den sakens skull.

lille blå ska ju bli en räcer till slut. hoppas bara inte jana dömmer ut min vxllåda så den måste renvoveras för då spricker min budget ganska hårt.

fortfarande har jag inte hittat kamera sladden så bilder får dröjja på allt :(

tyvärr är det vår yra i jana verkstaden och man får vänta på sin tur så att jag blir klar i juni är inte så aktuellt längre tyvärr. så nu funderar jag på å köpa nått skoj å brumma runt med så länge.

har ju lite att göra som inte har med motorn att göra dock. fixa ny soppa pump montera nya kopplingscylinder och nya ställ bara stötdämparna. ska försöka vara klar med det tills motorn är färdig i juni nångång.

det va allt för denna gång.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Skriv svar