Jo, det var ju så här.
RallyCoopern var klar för att tas på långtur till rally i Frankrike. Det hade varit en del arbete, bland annat bytt bakvagnsram, gått igenom bromsar, rundsmort, bytt huvudbromscylindern, montera andra säten, fixat extraljusen osv.
Första provturen utanför garagegården gick till macken för att fylla bensin. Det gick bra och var lovande inför längre provtur. Jag lastade in verktyg och reservdelar och gasade iväg. Tjoho! Nu var vi nästan på väg mot Frankrike!
Efter ha åkt byn runt några gånger var det dags att styra ut på landsvägen. Ettan, tvåan, trean, fyran! Vrom, bröl! Smajl! Men det var en viss tvekan och bilen ville inte varva ur riktigt. Och det gick inte fortare än 120 km/h. En rallybil måste ju gå fortare än 120 km/h!! Och inte tveka när man gasar.
Tillbaka till garaget och kolla igenom. Luftfilter. Bränsleblandning. Tändning. Tändstift. Kollade till slut kompressionen och där hittade jag på något. Dåligt komp på mittcylindrarna, tvåan och trean. Hmmm, blåst topplockspackning!
Fram med verktyg. Tappa ur kylvatten och börja skruva. Fick av ventilkåpan. Av med förgasare och insug. Lossa alla slangar. Lossa grenrör. Lossa vipparmsbrygga. Lossa topplocksbultar. Ut med stötstänger. Lyfter av toppen, den ser bra, så även ventilsäten på cyl2 och 3. Men se där, topplockspackningen trasig mellan 2 och 3. Felet hittat!
Bara att göra rent och lägga på ny packning. Men när jag skrapar blocket rent från gammal sot så hugger det till!
Spricka i blocket mellan cylinder 2 och 3! Godnatt, där slutade äventyret innan det börjat.
Jag lade ner verktygen, tvättade av mig, släckte ljuset, låste och åkte hem.....
Vi fick låna en annan bil som vi rallyfierade och tog oss till Frankrike och tillbaka.
Slutade på plats 17 av 75 startande team.
Nu pågår funderingar om jag ska bygga tillbaka till original och sätta i 997cc-motorn eller om jag ska hitta ett annat 1275 block eller en hel motor och fortsätta och ha den i Rallystuk.
Någon som har en motor att sälja?
.