Sida 4 av 4
Re: turbo bygge
Postat: 27 september 2012 kl. 19:13
av blackpearl
bulten08 skrev:bilen i fråga är den blå med vitt tak med suzuki swift stolar i och regnr börjar på ENJ
yes, antar att det är din gamla bil? men tror det har varit en ägare imellan dig och mig!
har du möjligen lite info om bilen? fick väldigt lite när jag köpte den!
Re: turbo bygge
Postat: 29 september 2012 kl. 13:19
av JBE
Vadför bygger du på 1000cc, när det fins 1275 ??,, just ja jag har en intecooler ifrån en audi..i aluminium, som går att kapa och använda. om du är intresserad...
Re: turbo bygge
Postat: 29 september 2012 kl. 15:06
av blackpearl
JBE skrev:Vadför bygger du på 1000cc, när det fins 1275 ??,, just ja jag har en intecooler ifrån en audi..i aluminium, som går att kapa och använda. om du är intresserad...
hittar ingen 1275cc motor till bra pris, men skulle gärna gaft en! men nu var det jhu en 1000cc som satt i när jag köpte den, går jhu alltid att byta om man tycker den blir för klen!
Re: turbo bygge
Postat: 29 september 2012 kl. 15:23
av JBE
Spar 1000cc paketet och ha det som besiktnings motor....jag har endel 1275 A+ nära en komplett motor
Re: turbo bygge
Postat: 29 september 2012 kl. 17:10
av blackpearl
JBE skrev:Spar 1000cc paketet och ha det som besiktnings motor....jag har endel 1275 A+ nära en komplett motor
Nära en komplett motor? Pris?
Re: turbo bygge
Postat: 2 oktober 2012 kl. 19:23
av Henrik
Gick igenom tråden och lycka till kan bli ballt , men du skall inte använda den typen av vippor som du visade tidigare.
Dom må se bra ut men till och med plåtvipporna är bättre. Dessa är sintrade , dvs gjorda av pressat järn pulver. Dom kan alltså knäckas lätt vid höga varv och hårda fjädrar.
Använd hellre dessa
http://www.minispares.com/image.axd?typ ... AHT435.jpg
//Henrik
Re: turbo bygge
Postat: 10 oktober 2012 kl. 17:26
av blackpearl
Var inne och herjade lite med dom på ford i dag, så i mårgon kommer mina Under Crown cooling jets hem från en Ford med 2 liters Zetec motor, någon här som använt sig av den metoden för att kyla ner kolvarna. eller är det igentligen lite overkill när jag bara är ute efter ca 100hk?
iaf, om någon gjort det vart fan skall man borra?
Re: turbo bygge
Postat: 10 oktober 2012 kl. 17:30
av blackpearl
och hur ni fäste dem, är vell gjutgjern som blocket är gjort i? är inte det ganska svårt att göra gänger i det, är vell ett hårt fast spröt matrial!
Re: turbo bygge
Postat: 10 oktober 2012 kl. 17:34
av JBE
Det ska inte vara några problem...själv så köple jag Bmw:s olje nosslar...
Re: turbo bygge
Postat: 10 oktober 2012 kl. 21:47
av Cooper-74
Re: turbo bygge
Postat: 11 oktober 2012 kl. 10:42
av JBE
Oj oj..stiligt bygge..kanske inte optimalt flöde på insug/avgas grenrör...men snyggt bygge..
Re: turbo bygge
Postat: 14 oktober 2012 kl. 11:51
av blackpearl
jävligt snyggt bygge, skulle vara roligt att se en bygg tråd på hans bil.
Re: turbo bygge
Postat: 27 november 2012 kl. 22:00
av Per Eklund
Intressant läsning!
Har inskaffat mig en koja med 1275 turbo, Saab 9-5 ltt turbo och ic där ifrån. Programerbart elektronisk tändning, su, plenum från metro, urfästa kolvar för lägra komp, topp med bearbetat förbränningsrum och portat.
Ska bli kul att börja skruva med den.
Men den vill gärna bli sur på låga varv, den går fint på tomgång ett tag..
Bränsleregulator sitter där, läste om det innan här i tråden.
Någon som har tips på vad man ska kolla på?
Har ett 1420cc block om det kan vara något att bygga turbomotor av?